خانواده مهمترین رکن در امر عفاف و حجاب

کردیوند گفت: خانواده مهمترین رکن در امر عفاف و حجاب است و  اگر رفتار های ما در خانواده درست باشد الگو پذیری نیز درست صورت می‌گیرد. 

به  گزارش خبرنگار شبستان از ملایر  85 سال قبل، در 21 تیرماه 1314 بغض ایرانیان از اختناق استبداد در شهر مشهد ترکید و تجمع کنندگان در مسجد گوهرشاد به جرم دفاع از حیثیت و عفت بانوان ایرانی به خاک و خون کشیده شدند. رویدادی که 82 سال پیش در ایران به وقوع پیوست، اگرچه زخم عمیقی بود بر پیکر رنج دیده اهالی این سرزمین اما جلوه ای است از پایداری ایرانیان به اعتقادات، فرهنگ و میراث نیاکانشان در حد نثار جان.


حجاب و عفت
دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است.
 بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.

 
«فروزان کردیوند» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ملایرگفت:  حجاب باعث حفظ بنيان خانواده بوده و نبودش باعث فحشا و تزلل خانواده است.
 مدرس دانشگاه و کارشناس دانشجویی فرهنگی دانشکده علوم قرآنی ملایر با بیان اینکه یکی از مهمترین علل بدحجابی در جامعه امروز تقلید کورکورانه، نبود محبت و عاطفه و گسترش  نفوذ غربی در دنیای امروز است  اظهار کرد: دشمنان با دستگاه‌های تبلیغاتی غرب با پیشرفته ترین وسایل تبلیغی مثل شبکه‌های اجتماعی سعی دارند فرهنگ بیگانه را در بیشتر این موارد  فرهنگی فاسد و مخرب است در در جوامع اسلامی پیاده کنند.
مدرس دانشگاه و کارشناس دانشجویی فرهنگی دانشکده علوم قرآنی ملایر با بیان اینکه واقعیت این است که برخورد قهری در جامعه در مبارزه با فساد و بدحجابی اثربخش نیست و اثرات سوئی دارد گفت: باید با ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر در قالب رویکرد فرهنگی و اقناعی حجاب را در جامعه نهادینه کرد .
وی با بیان اینکه البته  این منطقی نیست و به معنای این نیست که   به هنجار شکنان ارزش‌های اسلامی بی‌تفاوت بود  افزود: باید به جای پاک کردن صورت مسئله و مبارزه با معلول ها  به دنبال و جستجوی علت های بدحجابی و مظاهر فساد بود   و رفع مسئله را به صورت ریشه‌ای حل کرد.
  خانواده مهمترین رکن در امر عفاف و حجاب
وی با بیان اینکه محیط های خانوادگی عامل قطعی موثر در ایجاد شرایط سازنده است که ارزش ها و گرایشهای مشخص را شکل می‌دهند  گفت: اگر رفتار های ما در خانواده درست باشد الگو پذیری نیز درست صورت می‌گیرد و حجاب نیز از درون خانواده شروع می‌شود.
وی ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در این امر تصریح کرد: رسانه عامل بسیار مهم است و رسانه ملی با توجه به مسئولیت و اعتبار فرهنگی و اجتماعی و اعتماد زیاد مخاطبان  و خبرها می تواند به عنوان الگویی فرهنگی و  و به عنوان مروج ارزش‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی در انبوه مخاطبان اثرگذار باشد که در این میان  در سایر نهادهای مسئول همگرایی ایجاد نمایند .

 نقش رسانه ها 
کارشناس دانشجویی فرهنگی دانشکده علوم قرآنی ملایر افزود:  رسانه ملی می تواند فعالیت های  مثبت را به دیگر سازمانها ارسال و حساسیت‌های مهم منعکس کند بنابراین یکیاز موثرترین ابزارهای عفاف و حجاب تلویزیون است.

 
 حمایت از تولید کنندگان  مد و لباس اسلامی 
وی با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات ما نبود مد اسلامی در کشور است تصریح کرد:  افرادی که در تولید مد و لباسهای ایرانی اسلامی و در عرصه های تولید مدل و لباس ایرانی اسلامی فعالیت می کنند تشویق نمی شوند و این گروه نیاز به حمایت   برای ارائه مدل های اسلامی دارند.
 وی با بیان اینکه البته تاکنون کارهای مفیدی از جمله برگزاری های نمایشگاه های مد و لباس تشکیل شده گفت: خروجی و تاثیر این نمایشگاه ها زمانی مشخص می شود که در پایان برگزاری آن نمایشگاه میزان سفارش و استقبال مشتریان از آن نمایشگاه مشخص شود.
کردیوند به فواید حجاب اشاره کرد و گفت: در بعد فردی حجاب باعث آرامش روانی در افراد جامعه شده و با توجه به اینکه  آدمی دریایی از  خواسته ها و تمایلات است وزمانی که انسان به چیزی رغبت پیدا کند همانند دریا طوفان می شود و تنها راه آرام شدن جزر و مد به این توفان رسیدن به خواسته‌های خویش است و حجاب داروی درمان کننده  و موجب امنیت و صفای روح خواهد بود.
 وی با بیان اینکه  بسیار  کم دیده ایم که به یک خانم محجبه  توهین و یا متلک انداخته شود گفت:  هیچ زنی دوست ندارد مورد بی احترامی قرار گیرد اما بد حجابی زمینه را فراهم می کند تا نگاه های آلوده و  و هرزه زمینه انحراف را فراهم کند  و برخی افراد هرزه به خود این اجازه را دهند تا به زن بی احترامی کنند.
وی با بیان اینکه مردان و همسران و پدران در رعایت حجاب بانوان نقش مهمی را دارند گفت: پدران ما باید با محبت و راهنمایی و تربیت دینی  و مراقبت از دختران خود حجاب  را برای خانواده تببین کنند و همسران نیز باید با مراقبت و توجه بیشتر به همسر خود عفت و حجاب را برای همسر خود نهادینه کنند.

 راهکارها
 وی به راهکارهای  بیشتر حفظ و تبیین حجاب در جامعه اشاره کرد و گفت:  نظارت بر رعایت حریم عفاف و حجاب در ادارات و نهادهای دولتی و نظارت بر پوشش  و ارائه یک پوشش اسلامی و  حضور در محیط کار بدون آرایش  به دلیل تاثیر منفی آن بر مراجعان، فراهم کردن زمینه لازم برای ترویج پوشش اسلامی  وایجاد مراکز متععد با هدف الگو سازی  و ارائه مدهای  مناسب و متنوع و ایجاد رقابت سالم در این زمینه  ،لحاظ کردن حجاب و اصالت بخشی به فرهنگ جامعه  از طریق محصولات فرهنگی  هنری و رفع اشکالات قانونی در نحوه عرضه و توزیع پوشاک های خارجی و داخلی  و نظارت و راه انداری  و ارزیابی عملکرد رسانه ها به ویژه صدا و سیما  و... از جمله راه‌های مناسب برای ترویج بیشتر این اصل مهم در جامعه اسلامی خواهد بود. 

 

«حجت الاسلام احسان ترکاشوند»  نیز در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ملایر با بیان اینکه ۲۰ مورد آیه در قرآن در خصوص حجاب آورده شده است گفت: اگر کسی اعتقاد پیدا کند خود از بازدارندگی  است.
 استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه ملایر به   آثار و اهميت حجاب اشاره کرد و گفت: 
موفقيتهاي معنوي:tمصونيت وآرامش زن :  سلامت و زيبايي ، کاهش مفاسد و  حفظ بنیان خانواده  از مهمترین آثار حجاب است 
 برگزاری کرسی های آزاد اندیشی

با بیان اینکه بایداعتقاد ها جوانان را بالا ببریم بر برگزاری کرسی های  آزاد اندیشی و برگزاری مناظره  در خصوص حجاب تاکید کرد و گفت: باید این برنامه ها   را برای دختران جوان  اجرا کنیم  چرا که در لابلای این مناظره‌ها گفتگوهایی رد و بدل می‌شود که باعث تشویق جوانان به حجاب می شود.
 وی با بیان اینکه حضرت آقا نیز بر کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید فراوان داشتند و متاسفانه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه شکل نگرفت افزود: اگر این کرسی های آزاد اندیشی

 تشکیل شود می‌تواند بسیاری از مشکلات حل شود.
 وی با بیان اینکه اسلام معتقد است که باید به یک خانم به دید یک انسان نگاه کرد و گفت:وقتی با دید یک انسان نگاه شود جدایی از اینکه خانم است یا آقا و به این برد نگاه شود راهش این است که حجاب داشته باشد و اگر حجاب نداشته باشد شاید یک خانم به عنوان یک کالا و ابزار جنسی نگاه شود.
 وی با بیان اینکه که باید اعتقاد جوانان را کامل کرد  و اعتقاد جوانان را بالا ببریم  و این اعتقادات در منزل مدرسه و دانشگاه اتفاق می‌افتد گفت:اگر اعتقادات کامل شود مانند ریشه درخت است و اگر ریشه خوب شود ساقه میوه و آن خوب می شود و اگر خانم و آقا بداند که چقدر خداوند او را دوست دارد حتماً حجاب خود را رعایت می کند.
 نهادینه کردن حجاب از کودکی
وی با بیان اینکه ما به عنوان یک کارگزار در کشور اسلامی و جمهوری اسلامی ایران باید از خودمان و از خانواده حجاب را شروع کنیم
تصریح کرد: گاهی اوقات است که امکانات داریم اما خود فرزندان دنبال حجاب نیستند و این را باید به خانواده برگردیم که پدر و مادر می تواند در این امر موثر باشد
وی گفت  بدحجابی و کم حجابی می تواند ریشه های مختلفی داشته باشد که یکی از این موارد خانواده است که از همان کودکی فرزند را طوری تربیت کنیم که محجبه باشد و محجبه بزرگ شود و وقتی خانواده مراقبت نکرد فرزندی که بزرگ شد  برایش سخت است که بتواند حجاب را رعایت کند و باید از کودکی بچه را تمرین داد.
حجت الاسلام ترکاشوند  با بیان اینکه  تربیت خوب و اعتقادات  و احکام شرعی را به آنها یاد دهیم و وبه  دخترانمان بگوییم که بدحجابی گناه است. افزود: یکی از مهمترین عوامل در حفظ حجاب و رعایت انجام  آن توسط  فرزندان محبت پدر و مادر است و اگر فرزند از پدر و مادر حرف شنوی داشته باشد فرزندان  گفته های پدر و مادر را قبول   و به آن عمل می کنند.
وی  چشم و همچشمی را یکی از مشکلات در بحث حجاب  دانست و گفت: متاسفانه این به جامعه بر می‌گردد و در واقع نرم جامعه یک مقدار تغییر کرده است و نرم جامعه ایده آل پایین آمده و تاثیر خود را در افراد می گذارد و   راهش این است که باید  فرزندان و دختر و پسران را به متون دینی ارجاع دهیم باید بگوییم به دیگران توجه نکنند و  شما حجاب داشته و در دیگران  تاثیرگذار باشید

 برگزاری جلسات آموزشی به دور از امر و نهی
وی با بیان اینکه جلسات آموزشی باید به دور  از امر و نهی  باشد تصریح کرد:  باید ادبیات و برخورد با محبت بوده تا  برای حجاب تاثیرگذار باشد . 
وی با بیان اینکه  تلوزیون   لاوه بر  پخش برنامه های بیشتر با مضمون حجاب باید ساعت پخش برنامه ها به ویژه  سخنرانی  و حضور کارشناسان را در ساعات پر بیینده داشته باشد افزود: ساخت فیلم ها و حضور هنرمندان باحجاب نیز تاثیر مهمی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دارد و هنرمندان ما باید به عنوان یک الگو باشند که البته بسیاری از این هنرمندان در این راستا خوب کار کرده و الگو شده اند.
 نظارت بر ساخت برنامه های تلوزیونی و سینمایی
وی غفلت از نظارت بر ساخت برخی  فیلم هایی سینمایی و  گاهی برنامه های تلوزیونی را  نیز بر  ترویج فرهنگ بد حجابی موثر دانست و گفت: راهکار قانون حجاب و پروتکل   آن باید در همه جا اجرا شود و  اگر این پروتکل‌ها قانون است برای همه باید اجرا شود .
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر می تواند در دو بعد فردی و اجتماعی باشد گفت: ما باید امر به معروف و نهی از منکر را از خودمان شروع کنیم و  امر به معروف و نهی از منکر همگانی شود و اگر یک آقا و خانمی هنجارشکن باشد  در مورد حجابش باید به آن تذکر داده شود  و یک بعد آن نیز به دولت و مسوولان فرهنگی بر می‌گرددکه  وظیفه دارند و دولت تعامل از آمران به معروف حمایت کند .

وی اضافه کرد: دولت باید  مجری قانون اساسی باشد مجلس بیاید و کار و نظارت خودش را انجام دهد در واقع  ما کمبود قانون نداریم ، قانون داریم اما اجرا نمی‌شود و مجلس باید این قوانینی را که در قانون اساسی ما امده اجرا کند و هرچی ما از حجاب فاصله بگیریم غیرقابل کنترل کنترل تر می شود. 
وی با بیان اینکه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولیان فرهنگی  در بحث نظارت بر مد و لباس  باید قوانین و نظارت کافی را داشته باشند تصریح کرد: ما قانون اساسی داریم و  حجاب اسلامی در قانون اساسی ما آمده  و وزارت فرهنگ و ارشاد باید مد اسلامی را تولید و عرضه کند 

 حمایت از حجاب برتر
وی با اشاره به گرانی اقلامی از جمله چادر در بازار گفت: چرا ما نباید در کشورمان خودمان چادر را تولید کنیم در حالی که می توانیم و امروز باید با هزینه ای بالاتر پارچه چادر را وارد کرده و شاهد افزایش قیمت چند برابری آن در بازار  باشیم که دولت و متولیان فرهنگی باید در این زمینه حمایت بیشتری داشته باشند.
وی اختصاص یارانه برای مد و اسلامی و چادر ، ارائه  لباس‌های فرم مناسب و اسلامی برای اقشار مختلف و خانم‌های کارمند ، دانشگاه‌ها و... را از جمله پیشنهادات و راهکارهای مناسب برای ترویج  بیشتر فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه دانست .

 مدیریت فضای مجازی
وی با بیان اینکه  مدیریت فضای مجازی امری مهم در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است گفت: وقتی فضای مجازی ما نظارت و مدیریت درستی نداشته باشد
و به راحتی تصاویر بد حجابی و بی حجابی و به راحتی قابل درسترسی باشد  نباید توقع داشت که این تصاویر روی خانواده و جوانان تاثیر گذار نباشد.
 

کد خبر 948733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha