مخفی کردن کرونا ظلم به حقوق دیگران است

حجت‌الاسلام مطهری با اشاره به شیوع کرونا و اهمیت پرهیز از حضور در اماکن پرتردد و عمومی، گفت: شخصی مبتلا درمجموعه ای قرار بگیرد، افرادی را بیمار کند ضامن می‌شود. اگر آسیب جدی باشد باید دیه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت‌الاسلام «سید حمید مطهری» امروز (26 تیر) درکرسی آزاداندیشی با موضوع بررسی حکم حضور در اجتماعات در شرایط خاص بیان کرد: حکم حضور در تجمعات حکم شرعی است اگر شخصی مبتلا درمجموعه ای قرار بگیرد، موجب انتقال بیماری به افراد شود ضامن می‌شود اگر آسیب جدی باشد باید دیه دهد.

استاد مدرسه علمیه امام حسین (علیه‌السلام) چالوس افزود: حضور در اماکن مذهبی، حرم‌های معصومین، بقاع متبرکه، تکلیف مردم در این موضوع، اصل حفظ جان است که بر فرد واجب است جانش را حفظ کند به‌عنوان نمونه نگاه مرد به زن حرام است اما گاهی لمس بدن نامحرم ازنظر شرعی درزمان اضطرار اشکالی ندارد مثلاً اگر در آب غرق بشود برای نجاتش جز نامحرم شخص دیگری نباشد چون بحث حفظ جان است، واجب است.

 

وی تصریح کرد: دستوراتی که دولت بیان می کند برای ما لازم الا جراست زیرا مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و علما فرمودند: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی امر وجوبی است.»

 

حجت‌الاسلام مطهری بابیان اینکه حکم شرعی دو گونه استعمال می شود به معنای اخص و به معنای عام، افزود: به معنای اخص، باید شارع مقدم آن را مشخص کند. اگر فردی لباس بر تن دارد و شک می کند که لباس به نجاست برخورد کرده یا برخورد نکرده و پاک است آیا وظیفه شارع است؟ خیر؛ شارع کلیات را بیان کرده و باید از طریق عقل ثابت شود.

 

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: پرستاران و پزشکانی که درراه درمان جانشان را از دست بدهند شهید راه سلامت هستند یعنی این پرستار یا پزشک امر واجب را انجام داده است، مانند رزمنده‌ای که از کشور دفاع می‌کند و اجازه تعرض نمی‌دهد.

 

حجت‌الاسلام مطهری افزود: همچنین در مسئله عدم حضور در اجتماعات، رعایت فاصله اجتماعی باید مطیع فرمان رهبری باشیم زیرا عدم رعایت، حق‌الناس است. نگاه، نگاه ارشادی نیست بلکه مولوی است.

 

وی در مورد عدم حضور در اجتماعات که مشکل اقتصادی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: وظیفه دولت است که مشکلات اقتصاد را رفع کند، دولت در این خصوص شرایطی را ایجاد کند که حضور در جامعه کمتر شود؛ به‌طور مثال کارمندان همه‌روزه در سرکار حاضر نشوند، باید عدم حضور در تجمعات ادامه داشته باشد تا تکلیف مشخص شود.

کد خبر 949984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha