۶۸ درصد از دام سنگین خراسان‌ جنوبی پلاک گذاری شدند

اشرف گل گفت: از ابتدای طرح هویت‌دار کردن دام‌ها تاکنون ۶۸ درصد دام سنگین خراسان جنوبی پلاک گذاری و ثبت سامانه شده است.

«محمود اشرفی گل» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه طرح پلاک‌گذاری دام از پایان سال ۹۷ در استان آغاز شده و همچنان این طرح هنوز ادامه دارد، گفت: هرگونه خرید و فروش، حمل و نگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک و هویت‌گذاری، ممنوع و کالای قاچاق محسوب ‌می شود.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: تاکنون ۴۷ هزار راس گاو و گوساله معادل ۶۸ درصد، ۱۶ هزار و  ۸۰۰ نفر شتر معادل ۵۷ درصد، ۱۶۶ هزار راس گوسفند برابر با ۲۳ درصد و ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ راس بز معادل ۱۶ درصد در استان خراسان جنوبی پلاک‌گذاری شده است.

 

وی بیان کرد: در طرح پلاک گذاری، نوع دام، دامداری و دامدار مشخص است و حتی مسئولان امر می توانند به پراکنش دام های سبک و سنگین در مناطق مختلف دسترسی داشته باشند.

 

اشرفی گل با تاکید بر اینکه برخی از دامداران از این طرح استقبال نمی کنند، ادامه داد: دامداران به دلیل اینکه باید هزینه پلاک‌گذاری را پرداخت کنند رغبت چندانی به این کار ندارند اما اگر در اسرع وقت نسبت به پلاک‌گذاری اقدام نکنند در غیر این صورت دام آنها قاچاق محسوب می‌شود.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: هدف از طرح پلاک گذاری دام های سبک و سنگین را داشتن بانک اطلاعاتی دقیق برای آمارگیری، واکسیناسیون، اصلاح نژاد دام، میزان تولید گوشت قرمز و شیرخام، جلوگیری از قاچاق دام و سرانه مصرف گوشت و شیر  است.

 

وی با با اجرای طرح پلاک‌کوبی دام میزان قاچاق دام به حداقل رسیده است، گفت: دامدارانی که برای انجام این طرح اقدام نکنند از خدمات مورد نیاز محروم می شوند و بیمه نیز برای پرداخت خسارت دام به دامداران به پلاک ۱۵ رقمی گوش استناد خواهند کرد.

کد خبر 951016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha