بسیاری از زوایای زندگی امام جواد(ع) مغفول مانده است

مدیر اداره تبلیغات اسلامی شیروان گفت: بسیاری از زوایای زندگی امام جواد(ع) هنوز برای عموم روشن نشده است.

«حجت الاسلام محمود عزیزی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: در تبیین سجایای امام محمد تقی(ع) کلمات بسیاری گفته شده است اما حقیقت این است که هنوز بسیاری از زوایای زندگی این امام همام برای عموم روشن نشده است و حق هم این است که جهد و کوشش بیشتری برای معرفی معصومین علیه السلام در جامعه بکار گرفته شود.

 


مدیر اداره تبلیغات اسلامی شیروان بیان کرد: به نظرم یکی از الگوهای مناسب و کاملا آماده برای جوانان در روزگار ما، امام جواد علیه‌السلام است، چرا که حضرت جواد(ع) تنها ۲۵ سال عمر کردند و بنا به خواست خداوند در دوران کودکی به امامت رسیده اند و نحوه زندگی این امام همام می‌تواند با ارائه به قشر جوان و معرفی صحیح ایشان، جامعه و خصوصا جوانان را به سرمنزل مقصود رهنمون سازد.

 


حجت الاسلام عزیزی عنوان کرد: بر همین اساس، بنده مهمترین امتیاز امامت امام محمدتقی(ع) را شروع امامت ایشان در زمان خردسالی و پایان آن در زمان جوانی می دانم که مقارن با شهادت ایشان توسط معتصم، خلیفه سفاک عباسی است؛ آن هم به دو دلیل: دلیل اول اینکه زندگانی امام جواد(ع) تماما در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی است و کاملا آمادگی الگو قرار دادن توسط قشر جوان تر جامعه را دارد و دلیل دوم اینکه شروع امامت ایشان آن گونه که نقل شده، در هفت سالگی بوده است.

 


وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده این خود یک امتحان الهی برای مردمان و شیعیان آن زمان بود، از قضا آنگونه که در تاریخ نقل شده است، دشمنان و نابخردان در همان زمان به شیعیان خرده می‌گرفتند که چگونه سرپرستی فکری خود را به کودکی خردسال می‌سپارند که البته با نگاهی عمیق می‌توان به آن پاسخ گفت.

 


وی تصریح کرد: با اثبات حقانیت این موضوع، برخی که در امامت حضرت رضا (ع) دچار شبهه شده بودند، بازگشتند ولی برخی نیز بر عناد خود اصرار ورزیدند، شاید به خاطر اثبات امامت امام رضا (ع) بود که آن حضرت، فرزندشان امام جواد را با برکت ترین مولود خواندند.

 


حجت الاسلام عزیزی ادامه داد: در متون روایی شیعی از حضرت جواد (ع)، به عنوان مولودی پرخیر و برکت یاد می‌شود، چنانکه «ابو یحیای صنعانی» می‌گوید: روزی در محضر امام رضا (ع)، فرزندش ابو جعفر را که خردسال بود، آوردند، امام فرمود: «این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت تر از او زاده نشده است».

 

 

مدیر اداره تبلیغات اسلامی شیروان گفت: گویا امام، به مناسبت‌های مختلف، از فرزند ارجمند خود با این عنوان یاد می کرده و این موضوع در میان شیعیان و یاران امام رضا (ع) معروف بوده است، به گواه اینکه دو تن از شیعیان بنام «ابن اسباط» و «عبّاد بن اسماعیل» می‌گویند: در محضر امام رضا (ع) بودیم که ابو جعفر را آوردند، عرض کردیم: این همان مولود پرخیر و برکت است؟ حضرت فرمود: «آری، این همان مولودی است که در اسلام با برکت تر از او زاده نشده است».

کد خبر 951456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha