ثبت ملی حوض انبار ایله شهرستان تایباد ابلاغ شد

مکرمی فر از ابلاغ ثبت ملی حوض انبار ایله واقع در شهرستان تایباد خبرداد و گفت: این اثر تاریخی به شماره ۱۴۰ در فهرست آثار ملی ایران واجد ارزش ثبت و به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شده است.

«ابوالفضل مکرمی فر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت:ایله یکی از روستاهایی است که دارای ذخایر آبی فراوانی بوده که علاوه بر طبیعت سرسبز و جاذبه های چشمگیر دارای دو اثر تاریخی است که کاربری آن ها مرتبط با همین موضوع است، حوض انبار ایله و حمام قدیمی ایله دو اثر تاریخی در مجاورت یکدیگر و در مسیر آب قرار داشته و به نظر می رسد با تاخیر زمانی نه چندان زیادی از یکدیگر ساخته شده اند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: بر اساس شواهد معماری و مصالح بکار رفته و مقایسه ی نمونه های مشابه می توان قدمت این بنا را مربوط به دوره قاجاریه نسبت داد.

 

وی حفاری اظهار کرد: حوض انبار ایله در کنار حمام قدیمی و همچنین خانه های قدیمی و صخره ای روستا بافت زیبایی را رقم زده که در کنار جاذبه های گردشگری و نقاط سرسبز و دیدنی آن، منظره ی شگفت انگیزی را پدید آورده است، به ویژه موقعیت قرارگیری این آثار که در ورودی روستا و ابتدای جاده گردشگری آن واقع شده است.

 

مکرمی‌فر با بیان اینکه این بنا جزء ابنیه های عام المنفعه روستا محسوب می شود که در اختیار دهیاری است، افزود:حوض انبار ایله با مساحتی در حدود ۵۲ متر مربع دارای طول۷.۴۲ متر و عرض۷ متر دارای پلان چهارگوش با پوشش گنبدی که دارای خیز زیادی است همچنین عمق اصلی این حوض مشخص نیست.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد:این بنا از همان ابتدا به منظور ذخیره آب طراحی و احداث شده و به دلیل عدم تناسب کاربری آن با زندگی امروزی و با توجه به شبکه های آبرسانی روستای، به صورت متروکه رها شده است.

 

 

کد خبر 951689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha