کتاب«قرآن، مهدی (عج) و جوانان» را بخوانید

حجت الاسلام والمسلمین« محمدرضا نصوری» با کمک انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کتاب « قرآن، مهدی (عج) و جوانان » را زمستان سال۱۳۹۴در ۲هزار نسخه روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، قرآن کلام خداوند است که دستورات الهی در آن نهفته است و انسان می تواند به وسیله انس با قرآن بهره های زیادی ببرد؛ به خصوص جوانان هرچه به قرآن نزدیک شوند، صفا و معنویت خاصی در آنها جلوه گر خواهد شد و به همان نسبت از انحرافات و فساد اخلاقی به دور خواهند بود . امام سجاد (ع) می فرماید :«اگر تمام اهل مشرق و مغرب از دنیا برود، هرگز از تنهایی وحشت نمی کنم، هنگامی که قرآن همراه من باشد .» (کافی ، ج 2 ، ص 440)

 

درباره جوان و سیمای او و ویژگی ها و مصادیقی از جوانان موفق در طول تاریخ  مطالبی بیان شده که در کتاب « قرآن، مهدی (عج) و جوانان » حجت الاسلام والمسلمین« محمدرضا نصوری» به برخی از آنان اشاره می شود :

 

1-جوان بت شکن

حضرت ابراهیم (ع) یکی از چهره های قرآن است که مبارزات و مناظره های دوره های جوانی او در آخرین کتاب آسمانی جلوه های ویژه ای دارد . او با جرات، صراحت و صلابت، همراه منطق، استدلال و قدرت، انسان های زمان خود را به یکتاپرستی دعوت نموده و بت های بی فایده را با تبرش شکست و نابود کرد و تلی از چوب و سنگ به وجود آورد .

 

2- جوان صبور

حضرت اسماعیل (ع) وقتی به حدّ رشد رسید، پدر بزرگوارش به او گفت:« من در خواب دیده ام تو را سر میبرم . نظرت در این باره چیست ؟ »( صافات ، آیه 102)

 

اسماعیل جوان نیز جانانه و سربلند جواب داد :« ای پدر ! آنچه خداوند متعال به تو امر کرده است ، انجام بده ؛ به خواست خداوند ، من را از بردباران خواهی یافت»(صافات ، آیه 102)

 

3- جوان پاک دامن

حضرت یوسف (ع) که برابر خواهش های نفسانی زلیخا حاضر به معصیت نشد (یوسف 22 -23) بی گناه به زندان افتاد . در زندان، با تعبیر خواب دو جوان، سیمای نیکوکاری، علم، اندیشه و فراست این جوان پاک دامن بر دیگران آشکار شد . (یوسف 36) نفس ستیزی حضرت یوسف (ع) در هنگام مهیا بودن شرایط گناه، الگویی برای همه جوانان می باشد .

 

4- جوان پاک سرشت

حضرت یحیی (ع) در زمان پسرخاله اش، حضرت عیسی (ع) هنگامی که عیسی (ع) هنوز میان مردم زندگی می کرد و به آسمان صعود نکرده بود، برابر پادشاه خطاکار و معصیت طلب زمانش ایستاد، و این امر، موجب شهادتش گردید . حضرت یحیی (ع) در مبارزه با ظلم زمان و همراه نشدن با آن، الگویی برای همه جوانان است .

 

5- جوان پند پذیر 

فرزند لقمان، جوانی است که پای سخنان پدر می نشیند . لقمان حکیم، آنقدر سخنانش مهم است که خداوند متعال برخی از آنان را در قرآن کریم برای ما به یادگار نهاده است و یک سوره قرآن نیز به نام او است. اما نکته مهم این است که فرزند جوانش مورد خطاب قرار گرفته و این سخنان برای همه جوانان در همه ایام آموزنده است . (لقمان 13)

 

جوان و قرآن :

در همه انقلاب ها و نهضت ها جوانان جایگاه ویژه ای دارند و ارتباطی دو سویه بین قیام ها و جوانان برقرار است ؛ یعنی هم رهبران قیام ها مشتاق اند اطرافیان و پیروان جوان داشته باشند و هم جوانان خواستار قیام و انقلاب اند .

 

بنا به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی):« جوان در هر جامعه و کشوری، محور حرکت است . اگر حرکت انقلابی و قیام سیاسی باشند، جوانان جلوتر از دیگران در صحنه اند . اگر حرکت سازندگی یا حرکت فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگران اند و دست آنان کارآمد تر از دست دیگران است . حتی در حرکت انبیاء الهی هم، از جمله حرکت صدر اسلام محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک، جوانان بودند

 

از این رو ردپای جوانان در شکل گیری همه جریانات دیده می شود . بی شک در انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) هم نقش جوانان بسیار پر رنگ است؛ همانطوری که در ادوار انبیاء و اوصیای گذشته این نقش قابل دقت و بررسی است و تاریخ شاهد و گواه مناسبی بر این حقیقت است؛ از این رو، دو جریان مهم تاریخ اسلام (بعثت و عاشورا) را که زمینه ساز و مقدمه ظهور آخریت حجّت الهی است، از این زاویه بررسی می کنیم

 

الف) عصر بعثت 

در طول تاریخ جوانان،  لبیک گوی دعوت ها و بهترین یاران و انصار بوده اند . با سر زدن سپیده اسلام نیز طیف گسترده ای از جوانان پرشور، گرداگرد شمع وجود پیامبر (ص) حلقه زدند . این استقبال در کلام آخرین فرستاده بر حق  این گونه منعکس شده است : خداوند مرا به پیامبری برانگیخت، پس جوانان با من هم پیمان شده اند و یاری ام کرده اند؛ ولی بزرگسالان با من مخالفت کرده اند .سپس پیامبر این آیه را قرائت فرمود: فَطال علیهِ الامد فقست قلوبهم «عمرشان طولانی گشت در نتیجه قلب هایشان قساوت یافت » (حدید 16)

 

1-جـــان پیامبر

امیرالمومنین حضرت علی (ع) اولین مسلمان در سن 13 یا 15 سالگی و شخصی بود که جان پیامبر محسوب می شد . وی بار ها جان پیامبر را در شعب ابی طالب ، لیله المبیت و جنگ ها نجات داد؛ تا جایی که جبرئیل ندا داد: جوان مردی غیر از علی و شمشیری غیر از ذولفقار نیست . ( کافی ، جلد 8)

 

2-همسفر پیامبر

زید بن حارث سومین مرد جوانی است که مسلمان شد و تنها صحابه ای است که نامش در قرآن کریم آمده است . (احزاب 37) وی در سفر طائف همراه پیامبر بود و برابر هجوم و سنگ باران، خودش را سپر پیامبر کرد و چندیدن جای بدنش جراحت برداشت .

 

ب) واقعه عاشورا

1-عباس ابن علی (ع)

در فضیلت حضرت عباس (ع) همین بس که امام صادق (ع) می فرماید: عمویم عباس ، دارای بصیرتی نافذ و ایمانی محکم و پایدار بود و در رکاب امام حسین (ع) جهاد نمود و نیکو مبارزه کرد تا به شهادت نائل آمد . (خصال ، ص 86)

 

2-ابراهیم ابن علی

محدث قمی ، ابن شهر آشوب و ابوالفرج اصفهانی نام وی را در ردیف شهدای کربلا ذکر کرده اند . ابن فندق بیهقی نیز وی را از شهدای کربلا مینامد و میگوید : ابراهیم هنگام شهادت 20 سال داشت .

 

3- عبدالله ابن عقیل

ابوالفرج اصفهانی مادر وی را ام ولد می داند . روز عاشورا در رکاب امام حسین (ع)روانه میدان شد و جنگید و عاقبت به دست شخصی به نام عثمان ابن خالد و مردی از قبیله همدان شهید شد . ( بحار الانوار ، ج 45 ، ص 33 ) ابن فندق سن عبدالله را هنگام شهادت 33 سال ذکر کرده است .

 

ج) عصر ظهور

ویژگی های جوان آنقدر مهم و با ارزش است که در تشکیل حکومت جهانی امام مهدی (عج) وجود یاران جوان چشم گیر و نمایان است .

حضرت علی (ع) در این باره میفرماید : یاران مهدی (عج) جوان اند و پیر در آنها نیست ، مگر به قدر سرمه چشم یا به اندازه نمک در توشه سفر ؛ و نمک کمترین وسیله سفر است . ( بحارالانوار ، ج 52 ، ص 333 )

 

چرا جوان ؟

با توجه به خصلت، مرام و شخصیت جوانان در عصر ظهور، اکثر یاران امام مهدی (عج) از این گروه سنی هستند . برخی از این ویژگی ها که سبب حضور عارفانه و عاشقانه جوانان می باشد بدین شرح است

1- صفای باطن

نداشتن لجاجت، همراه فطرت پاک از خصوصیات منحصربه فرد جوانان است .جوان، به سبب داشتن فطرت پاک، همواره با پویایی و هیجان به دنبال سعادت و گذشت از رسوم و عقاید تقلیدی است . اگرچه برخی در تعیین مصداق خیر و نیکی و یافتن راه ، دچار سردرگرمی و اسیر و گرفتار چاه میشوند ، خود این حرکت و تلاش و نداشتن توقف و سکون ، ناشی از روحیه حقیقت طلبی جوانان است .

 

مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:« طبیعت جوان، میل به معنویت و میل به صفا است ... طبیعت جوان ، پاکی و میل به پاکی ، محبت و میل به محبت ، معنویت و میل به معنویت ، روشن بینی و میل به روشن بینان است . طبیعت جوان مقابله با زورگویی ها است . شما در هیچ جای دنیا سراغ ندارید که نهضتی از طرف جوانان به نفع دخالت بیگانگان درست شده است . همیشه در هرکجای دنیا که نهضت جوان درست شده علیه دخالت بیگانگان بوده است .»

 

هنگام ظهور آخرین حجت الهی، جوانان گروه گروه عاشقانه و عارفانه گرداگرد امام زمان (عج) اظهار ارادت می کنند؛ زیرا قلب آن ها خالی از هر شائبه است . تمایلات و آرزوهای رنگارنگ همچنین عقاید، افکار و باورهای در هم تنیده بزرگسالان، مانند قفل های سنگین و محکم مانع از حرکت سریع به سوی امام می شود .

 

قبل از آن که آنها از سر عقاید خود برخاسته و قدمی پیش نهند ، جوان فرسنگ ها راه پیموده است .بر اساس روایت نورانی، آخرین پیام آور الهی (ص) می فرماید: «هر فرزندی بر اساس فطرت خدا شناسی به دنیا می آید ؛ تا اینکه والدین او ، وی را به یهودیت یا مسیحیت در می آورند . »( بحارالانوار ، ج 3 ، ص 279 )

 

کد خبر 952385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha