روشن شدن چراغ کارخانه چدن پس از یک خواب عمیق

به دنبال گزارش شبستان با تیتر«خواب عمیق کارخانه چدن خوسف در سایه کرونا» چراغ این کارخانه بعد از تعطیلی پنج ماهه روشن و امید کارگران در اوج روزهای کرونایی، دوباره به دل هایشان بازگشت.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: پنج سال پیش، کلنگ احداث کارخانه چدن با سرمایه گذاری چینی ها بر زمین خورد و واحد تولید شمش چدن به شکل غیر رسمی از سال گذشته آغاز به کار کرد ولی همزمان با شیوع اپیدمی کرونا، چراغ کارخانه چدن خوسف خاموش و کارگران این کارخانه از کار، بیکار و تنها مطالبه شان، بازگشایی مجدد این کارخانه بود.

 

با شیوع ویروس کرونا حدود 300 نیروی متخصص چینی و کارگر ایرانی، تنها چند ماه پس از تولید اولیه از کار، بیکار و خانه نشین شدند، تا هفته گذشته، 90 مهندس چینی این کارخانه  قرنطینه بوده و برای بازگشایی مجدد کارخانه به دلیل شیوع بیماری کرونا ریسک نمی کردند و تابع سفارت خودشان بودند.

 

 

خبرگزاری شبستان بنا به رسالت خبری خود و به درخواست کارگران ایرانی کارخانه چدن موضوع تعطیلی کارخانه چدن را از سوی مسئولان مربوطه از جمله رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، فرماندار خوسف، مدیرکارخانه چدن و امام جمعه خوسف پیگیری کرد و مطالبات آن ها را در قالب گزارشی با عنوان  «خواب عمیق کارخانه چدن خوسف در سایه کرونا»  تهیه و منتشر کرد.

 

در این گزارش رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طی سخنانش به خبرنگار این رسانه گفته بود: «کارخانه چدن خوسف هنوز فعال نبوده که بخواهد تعطیل شود! تعطیلی کارخانه چدن بر اساس سفارت چین و به خاطر فراخوان چینی ها برای جلوگیری از شیوع کرونا است؛ خط گاز این کارخانه هنوز تامین نشده و قرار است، گاز مورد نیاز از شهرک صنعتی خوسف تامین شود؛ وی همچنین با بیان اینکه کارخانه حتی یک کیلو چدن تولید نکرده است، گفته بود کارخانه چدن خوسف اصلا کارگری ندارد و کارگران فعلی کارخانه تنها نیروی احداث کارخانه هستند.»

 

به دنبال این سخنانِ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با خبرنگار شبستان؛ فرماندار و مدیرکارخانه چدن با ارسال مستنداتی خبر از وجود پنج هزار تن چدن در کارخانه داده و سخنان شهرکی را رد کردند. به دنبال این سخن، موجی از نارضایتی بین کارگران، امام جمعه و فرماندار خوسف به وجود آمد و حتی کارگران این کارخانه که خود را کارگر تولید می دانستند نه کارگر احداث، قصد تحصن کردند، ولی با مدیریت مسئولان، کارگران آرام و منتظر پیگیری های بعدی برای بازگشایی مجدد این کارخانه شدند.

 

این پیگیری ها سبب بازدید و نشست هایی با رئیس سازمان صمت استان، نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در خانه ملت و معاونین استاندار از کارخانه چدن خوسف شد که نتیجه آن بازگشایی مرحله ای کارخانه چدن بود.

 

این کارخانه بنا به گفته مدیر آن، هم اکنون با مشکلاتی مانند تامین مواد اولیه، گاز رسانی و نبود پرواز برای انتقال نیروهای چینی به کشور مبدا (به دلیل شیوع بیماری کرونا) نیز مواجه است.

 

«محمد رضایی»، یکی از کارگران کارخانه چدن خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: کارخانه در حال راه اندازی است، هر چند روزی، این کارخانه، تعدادی نیرو می گیرند؛ چراکه کوره ها آمده نیست و آماده کردن آن حداقل 20 روز طول می کشد.

 

وی بیان می کند: هم اکنون از 200 نیروی ایرانی، 30 نیروی این کارخانه مشغول فعالیت شده اند ولی این کارگران بسیار امیدوارند که تا اخر مرداد ماه جاری همه آن ها به کار گیری شوند.

 

این کارگر ضمن گلیه از پرداخت دیرهنگام بیمه بیکاری، مطرح می کند: از پنج ماه بیکاری کارگران، تنها حق بیمه دو ماه به مبلغ ناچیزی و با فاصله یک ماهه پرداخت شده است، ما کارگران از مسئولان متولی خواستاریم با توجه به اوضاع بد اقتصادی، کارگران تولید را حمایت کنند.

 

 

«سید حسن جعفری» مدیرعامل کارخانه چدن کویر خاوران هم چندی پیش در دیدار با «محمد شفیعی» فرماندار خوسف از راه اندازی مجدد کارخانه چدن طی چند روز آینده به صورت مرحله ای و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی خبر داده بود.

 

در این جلسه «شان» مدیر چینی این کارخانه با اشاره به تعطیلی چندین ماهه و بیکار شدن کارگران ایرانی، گفت: با پیگیری های انجام شده جهت تامین مواد اولیه و دریافت مجوزهای لازم این کارخانه، گام به گام و با به کارگیری نیروها به صورت مرحله شروع به کار می کند.

 

راه اندازی مجدد کارخانه چدن خوسف

«محمد شفیعی» فرماندار خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از راه اندازی مجدد کارخانه چدن خوسف خبر داد و گفت: در جریان راه اندازی مجدد این کارخانه و سلامت تک تک پرسنل اکیپ هایی به صورت روزانه نسبت به غربالگری کارگران اقدام خواهند کرد.

 

فرماندار خوسف با بیان اینکه گاز رسانی به شهرک شهید رحمانی، یکی از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان خوسف بوده است، بیان می کند: با پیگیری های انجام شده گاز این شهرک تا هفته دولت به بهره برداری می رسد و تامین پست برق 132 کیلووات این شهرک با تخصیص اعتبارات ملی و استانی تکمیل خواهد شد.

 

وی مطرح می کند: هم اکنون دو واحد کک سازی و گندله سازی با تامین مواد اولیه راه اندازی شده اند ولی دو مشکل تامین مواد اولیه و نبود بازار فروش همچنان پابرجاست، ولی سرمایه گذار، نیروهای متخصص چینی را قانع کرده تا با رفت و آمدهای کنترل شده و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی این دو واحد راه اندازی و در هر مرحله 50 کارگر ایرانی به کار گیری شود.

 

گفتنی است «حسین خسروی»، نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس؛ مشکلات کارخانه چدن را با وزیر امورخارجه و معاونین وزارتخانه به منظور توسعه مسائل اقتصادی در میان گذاشته است، امید است با پیگیری های صورت گرفته و بازگشایی مجدد این کارخانه، مشکل کارگران این کارخانه رفع شود.

 

 

کد خبر 953054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha