نماز جمعه دارای جایگاه ویژه و برجسته ای در نظام است

نماز جمعه با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی دارای جایگاه بسیار ویژه و برجسته‌ای در نظام است که نمونه آن مشارکت و حضور مردم در برپایی نمازهای جمعه هر هفته است.

خبرگزاری شبستان- شیروان؛ نماز عبادی و سیاسی جمعه در طول این مدت توانسته خدمات شایسته ای در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به جامعه داشته باشد، از طرفی در حفظ و تداوم انقلاب و خنثی سازی توطئه‌های دشمنان و مقابله با جریان‌های نفاق نقش به سزایی ایفا کرده است. پنجم مرداد سالروز گرامیداشت اقامه اولین نماز جمعه در کشور است و یکی از برکات انقلاب اسلامی است که مقدرات کشور را به گوش مردم می‌رساند و توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند.

 

امروز پس از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حضور پرشور و گسترده مردم در نماز جمعه هستیم که از زن و مرد و پیر و جوان مشتاقانه با حضور خود در نماز جمعه وحدت و انسجام خود را از این نظام به جهانیان نشان می دهند.

 

یک کارشناس حوزه مسائل دینی در خصوص اهمیت تریبون نماز جمعه افزود: نماز جمعه آنقدر مهم است که همگان شاهد بودیم تعدادی از بهترین یاران انقلاب و امام را در همین سنگرهای مقدس نماز جمعه به شهادت رساندند، زیرا از طریق همین تریبون‌ها بود که مردم آگاهانه در جریان روند برنامه‌های انقلاب اسلامی قرار می‌گرفتند و همین موضوع نمونه بارز مردم سالاری دینی و مشارکت آگاهانه مردم در تصمیم گیری های انقلاب محسوب می‌شد.

 

مرتضی دهقانپور با اشاره به مدیریت و راهبری جنگ از طریق نماز جمعه تأکید کرد: در زمان دفاع مقدس این سنگر نماز جمعه بود که مقدرات جنگ را تعیین می‌کرد و به دعوت امام جمعه بود که تحرک عظیمی در جنگ حادث می‌شد و خیل داوطلبان برای حفظ میهن و انقلاب راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌شدند.

 

این کارشناس حوزه مسائل دینی گفت: نماز جمعه محل اجماع خوبان است، مستحكم ترين سنگر دفاع از اسلام که به فرموده امام راحل (ره) در راس همه امور و به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) خدمت به نمازجمعه خدمت به دین و تقواست.

 

دهقانپور یکی از دور اندیشی های امام راحل را احیا نمازجمعه در کشور بود عنوان کرد و افزود: نمازجمعه ریشه در قرآن دارد و امروز در ۹۵۰ شهر و بخش و استان در سراسر کشور نمازجمعه اقامه می‌شود.

 

یکی از طلاب بخش قوشخانه شیروان به بعد عبادی سیاسی نماز جمعه اشاره کرد و گفت: امام راحل با احیای نماز جمعه زمینه بیعت هفتگی مردم با انقلاب و آرمان‌های انقلاب را فراهم کردند.

 

محمدحسین شاوردی ادامه داد: در همه این سال‌ها نماز جمعه فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دیده از اقامه نماز زیر بمباران موشکی تا تقدیم پنج شهید محراب به دست منافقین، اما هیچ کدام از این حوادث خللی در اقامه نماز جمعه ایجاد نکرد.

 

این طلبه شهر قوشخانه شیروان با بیان اینکه در ایام کرونا به دستور مقام معظم رهبری نمازجمعه تعطیل شد، تصریح کرد: به محض اعلام وضعیت عادی مردم خود را به مصلاها رساندند که این نشان دهنده جایگاه نماز جمعه در میان مردم است.

 

شاوردی با اشاره به نقش مهم و محوری ائمه جماعات، افزود: امام جمعه فرمانده قرارگاه فرهنگی هستند و به جنگ دشمن می‌روند و نمی‌گذارند دشمن سنگر را فتح کند.

 

وی با بیان اینکه امامان جمعه همیشه در عرصه نبرد و مبارزه با دشمن حضور دارند، ادامه داد: جذب حداکثری یکی از رسالت‌های مهم ائمه جمعه است که اقدامات خوب فرهنگی در زمینه جذب جوانان انجام شده است و همیشه شاهد حضور مطلوب جوانان در صفوف نماز جمعه هستیم.

 

وی بیان داشت: ارتقای آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی از اهداف انقلاب اسلامی است که در پایگاه‌های نماز جمعه سراسر کشور به نظر همگان می‌رسد.

 

شاوردی خاطرنشان کرد: جریان سازی برای تبیین نقش ارزنده نماز جمعه به خصوص برای قشر جوان باعث آشنایی و انس بیشتر این قشر با کارکردهای این آئین در عصر غیبت خواهد شد.

 

مدیر اداره تبلیغات اسلامی شیروان با اشاره به اینکه نماز جمعه باعث هراس دشمنان است، گفت: خطبه‌های نماز جمعه همواره واکنش‌های دشمنان را در پی داشته و باعث هراس آنها می‌شود.

 

«حجت الاسلام محمود عزیزی» با بیان اینکه نماز جمعه مانع ترفندهای بدخواهان جمهوری اسلامی ایران شده است، ادامه داد: نماز جمعه بنای با برکتی است و موجب اتحاد و همدلی بین مردم می‌شود که سنگ بنای سنت حسنه فراموش شده نماز جمعه در ۵ مرداد ۱۳۵۸ زده شد که این سند دولت مداری مردمان این دیار را بیش از پیش اثبات کرد.

 

مدیر اداره تبلیغات اسلامی شیروان گفت: تأثیر گذاری نماز جمعه در ۴۱ سال گذشته فراوان بوده که نمونه آن در هشت سال دفاع مقدس، نابودی فتنه‌ها و یاری کردن کشور و مردم در حوادث طبیعی بوده است از سویی وظیفه ما حفظ سنگر نماز جمعه است و این جایگاه به اشخاص و شخص خاصی مرتبط نیست و متعلق به همه مردم و جریان‌ها است.

 

حجت الاسلام عزیزی با اشاره به سخن رهبری معظم درباره اهمیت نماز جمعه افزود: همانطور که رهبر فرمودند، قلب هر شهر نماز جمعه و شخص امام جمعه فرمانده آن است و می‌بینیم با ثبات ترین پایگاه هفتگی در دنیا و خصوصاً جامعه تشیع همین نماز جمعه و پیام سیاسی هفتگی آن است که موضوعات سیاسی آن در دنیا و منطقه تأثیر گذار بوده است.

 

وی عنوان کرد: در ایام کرونا هم که نماز جمعه به صورت فیزیکی تعطیل بود اما خطبه‌ها و پیام‌های آن در فضای مجازی به دست مردم می‌رسید.

 

امام جمعه موقت شیروان اشاره‌ای به اقدامات نماز جمعه ورامین در ایام کرونا داشت و بیان کرد: ما باید قدردان نعمات الهی مثل نماز جمعه که سرمایه بزرگی است باشیم و مردم بدانند بهترین سنگر حلقه وصل آنها با مسئولان نماز جمعه است.

 

حجت الاسلام عزیری گفت: مردمی و انقلابی بودن، ارتقای آگاهی مردم در دشمن شناسی و بصیرت افزایی از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری از امامان جمعه است.

 

وی افزود: امام جمعه می‌تواند به عنوان زبان گویای مردم در نهاد و تریبون مقدس نماز جمعه مسائل و مشکلات مردم را به گوش مسئولان برساند و به رفع آن کمک کند.

 

 

 

کد خبر 953268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha