۴۷ درصد روستاهای خراسان جنوبی به دلیل نبود آب خالی از سکنه شدند

قندهاری با بیان اینکه ۴۷ درصد از روستاهای خراسان جنوبی به دلیل نبود آب خالی از سکنه شدند، گفت: ۵۰ درصد از قنوات استان طی ۱۰ سال اخیر خشک شده اند؛ مردم به ما اعتماد ندارند و هر چه می گوییم که وضعیت آب در استان به یک بحران تبدیل شده است گوش نمی دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «احمد قندهاری» در دیدار با نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس اظهار داشت: طول خط انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی 800 کیلومتر طول است در حالی که هم اکنون در خراسان جنوبی پنج هزار کیلومتر خط انتقال آب وجود دارد که 70 میلیون مترمکعب آب را جا به جا می کنند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: خط انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی در فاز اول 80 میلیون مترمکعب آب را جا به می کند و امکان افزایش میزان جا به جایی آن این خط به 160 میلیون مترمکعب وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه ما متاسفانه آب را برای مسائل غیرضروری در استان شیرین می کنیم، ادامه داد: ماهانه 250 میلیون تومان برای تصفیه آب در تصفیه خانه بیرجند هزینه می کنیم و برای کامل شدن آن 20 میلیارد تومان نیاز است؛ باید آب در استان به خوبی مدیریت شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی 47 درصد روستاها به دلیل خشکسالی و نبود آب کافی تخلیه شده اند؛ باید به مدیریت مصرف آب روی بیاوریم تا شاهد خالی شدن دیگر روستاها در استان نباشیم.

 

وی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی در همه صحنه ها به میدان آمدند و از نظام و انقلاب دفاع کردند، افزود: در بحث جذب اعتبارات نمایندگان استان در مجلس می توانند بسیار کمک کنند و با این اقدام، نقش مؤثری در اجرای پروژه ها و پیشرفت و توسعه استان داشته باشد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در پایان با تاکید بر اینکه میزان برداشت آب از چاه ها و قنوات استان باید مدیریت شود، گفت: 12 هزار چاه و چشمه و قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد 2 هزار چاه کشاورزی هستند و 50 درصد از قنوات استان طی 10 سال اخیر خشک شده اند.

کد خبر 954072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha