برگزاری آئین دعای روز عرفه در مصلای نماز جمعه آبادان

حجت‌الاسلام ابراهیمی‌پور از برگزاری آئین دعای روزعرفه در مصلای نماز جمعه آبادان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: شهروندانی که می‌خواهند در این مراسم معنوی حضور بهم رسانند حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و کتاب دعا را به همراه داشته باشند.

«حجت‌الاسلام علی ابراهیمی‌پور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با اشاره به برگزاری مراسم روز عرفه در آبادان اظهار کرد: روز عرفه یکی از روزهای بسیار مهم است که نقش تربیتی برای جامعه اسلامی دارد.

 

امام جمعه آبادان با بیان اینکه عرفه به روز راز و نیاز و دعا و مناجات با خداوند تبارک و تعالی معروف شده افزود: دعای عرفه همان گونه که از اسمش مشخص است نوعی معرفت و شناخت نسبت به پروردگار است.

 

وی با اشاره به تسلیم انسان در مقابل خداوند با ایجاد شناخت و معرفت الهی تصریح کرد: اگر این شناخت و معرفت بزرگ توسط انسان ایجاد شود تسلیم بزرگی در مقابل خدای تبارک و تعالی اتفاق خواهد افتاد.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی‌پور اضافه کرد: وقتی وجود نازنین حضرت سید الشهدا (ع) تمام اجزای بدن را در دعای عرفه نام می‌برد و اشاره دارد که همه این‌ها از نعمت‌های خداوند است و قدرت‌نمایی خدای بزرگ را در ترکیب این اجزا بیان می‌کند؛ آن زمان است که در روز عاشورا همه اجزای بدن را به راحتی تقدیم کرده و با خشوع خاصی در عبادات و صحنه جنگ در مقابل آفریننده تعظیم می‌کند و آن زمان هیچ چیزی را جز خداوند نمی‌بیند.

 

وی بیان کرد: دعای روز عرفه یعنی روزی که انسان شناختی خاص نسبت به خدا پیدا می‌کند و وقتی این شناخت پیدا شد در همه حوزه‌ها از جمله شناخت معارف، احکام، بایدها و نبایدها و عمل کردن به آنها تسلیم پروردگار می‌شود؛ انسان در این زمان هر کاری بخواهد انجام دهد به غیر از خداوند چیزی و یا کسی دیگر را نمی‌بیند.

 

امام جمعه آبادان ابراز کرد: از طرفی آن حضرت فرمودند در این روز خداوند نسبت به همه افراد جامعه نگاه خاصی دارد و زمینه بخشش اشرف مخلوقات خود را فراهم می‌کند.

 

وی اذعان داشت: فرصتی در طول سال تحت عنوان ماه رمضان و شب‌های قدر برای همه انسان‌ها وجود دارد که فرمودند اگر در این شب ها انسان ها مورد آمرزش قرار نگرفتند باید در انتظار عرفه و عرفات بمانند و این نیز به این معناست که خداوند تبارک و تعالی در دو مرحله به صورت ویژه چتر رحمت و مغفرت خود را به روی بندگان باز می‌کند؛ یکی در ماه رمضان و یکی هم در ایام عرفه است.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی‌پور ادامه داد: این چتر رحمت خدا در ماه رمضان به عید سعید فطر و در عرفه به عید قربان می‌رسد که هر دو این‌ها از اعیاد بزرگ مسلمین جهان است؛ اگر انسان به روز عرفه توجه داشته باشد خداوند پنجره رحمت خود را به روی بندگان باز می‌کند و ما نیز باید خود را در مسیر این نسیم الهی قرار دهیم تا اسباب رحمت خدا شامل حالمان شود و از آن بهره و استفاده ببریم.

 

وی از برگزاری آئین دعای روز عرفه در شهرستان آبادان خبر داد و گفت: متاسفانه وضعیت فضای کرونایی باعث شده تا در فضاهای سر بسته کمترین زمان تجمع صورت بگیرد به همین دلیل برنامه دعای عرفه را در مصلای نماز جمعه فقط صرف خواندن دعا برگزار می‌شود که آن هم قاریان و مداحان گرامی سریعا دعا را می خوانند و تمام می‌کنند و چنانچه برنانه سخنرانی وجود داشته باشد از طریق صدا و سیما پخش خواهد شد.

 

امام جمعه آبادان خواستار رعایت اصول مهم بهداشتی از سوی شهروندان در برگزاری آئین دعای عرفه شد و عنوان کرد: بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا شهروندانی که می‌خواهند برای خواندن این دعای معنوی در مصلای نماز جمعه حضور یایند حتما باید از ماسک و دستکش استفاده کرده و کتاب دعا را به همراه داشته باشند و ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از دست دادن به یکدیگر خودداری و؛ افراد مبتلا یا ناقل نیز از حضور در این مراسم اجتناب کنند.

 

کد خبر 955016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha