شاخص کیفیت زندگی یعنی میزان ارتباط با امام و ولایت

معیّت با امام اگر حقیقی و صادقانه باشد زندگی مان شبیه او می شود آنچنان که حضرت مسلم بن عقیل، شهید مرحمت بالازاده و ... در جریان عمر خویش با کیفیت زندگی کردند.

خبرگزاری شبستان – البرز: همراه بودن متفاوت از مصاحب بودن است. همراه بودن به معنای معیت در زیارت عاشورا به آن دسته از افرادی اشاره می شود که جان عزیز خویش را در طبق اخلاص می نهند و آن را مخلصانه فدای راه امام و ولایت می کنند.

مولا امیرالمومنین(ع) می فرمایند: « هرکس ما را در دل دوست داشته باشد، با زبانش یاری مان کند، با دستش به دفاع از ما برخیزد، در بهشت هم درجه و همنشین ما است». اهمیت این سخن آنجا است که رسول خدا(ص) در روز عید غدیر در حالی که دست امیرالمومنین(ع) را گرفته بودند، حجت را بر تمام مسلمانان تمام کردند.

« حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع» طی نشست حسینیه مجازی که همزمان با آغاز دهه ولایت در شب عید قربان سال جاری گفت: در زندگی بعضی انسان ها که در صدر آن اهل بیت(ع) هستند به نکات و سوالات مهم می رسیم، یکی از آن ها این است که یک انسان در یک بسته زمانی عمر تا چه اندازه صاحب کمالات الهی می شود که سال ها و قرن ها بعد از او همچنان از فضائل و بزرگی او سخن می گویند، تا چه اندازه سوژه های نو و معارف جدید پیدا می کنند و چه اندازه پایه های وجودی خود را تقویت می کند که صاحبان علم و اندیشه همواره معارف جدید از او پیدا می کنند این سوال در خصوص معصومان خیلی سخن نیست ولی در خصوص افراد غیرمعصوم این مطلب دیده می شود.

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: به عنوان نمونه، مسلم بن عقیل که درود خدا بر او باد را ببینید نمونه یکی از این انسان ها است که پس از هزار و 400 سال همواره مورد توجه و تفکر است. اولین و مهمترین نکته ای که در خصوص شخصیت افراد عالی مقامی که گذشت زمان همواره نسبت به منزلت و معرفت آنان اشاره دارد، نوع کیفیت زندگی آنان است.

انسان عاقل به عمق زندگی اش می پردازد نه طول آن

وی با اشاره به تفاوت انسان عاقل با جاهل توضیح داد: انسان دانا و عاقل به عمق زندگی اش یعنی نوع کیفیت آن می پردازد ولی انسان جاهل همواره به دنبال طول عمر خودش است؛ آیا لزوما کسی که چند هزار سال عمر کرده است انسان برتری بوده است؟ خیر این طور نیست.

حجت الاسلام مهدوی ارفع مطرح کرد: طول عمر مسئله انسان های عاقل نیست. اگر عمق زندگی تأمین شد آن وقت آرزو می کنند که این عمر ادامه پیدا کند. آنچنان که حضرت امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه می فرمایند: « اگر قرار است امتداد عمر من چراگاه شیطان شود همان بهتر که عمر من به پایان رسد».

مفسر نهج البلاغه خوانی توضیح داد: در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، یکی از روزها که رهبرمعظم انقلاب آن زمان رئیس جمهور بودند در جبهه، پسر بچه ای بلند صدا می زد که به رئیس جمهور بگویید بیاید من می خواهم او را ببینم، پیام او را به ایشان می رسانند و حضرت آیت الله خامنه ای خودشان به نزد پسربچه می روند. آن پسر که مرحمت بالازاده نام داشت می گوید: « من رفتم جبهه و به من گفتند که بچه هستی! پس بگویید داستان قاسم بن الحسن(ع) هم واقعی نیست». همان جا رهبر معظم انقلاب در نامه ای برای فرماندهان در خصوص حضور این کودک در جبهه دستور می دهند.

وی با اشاره به اهمیت شاخص کیفیت زندگی ادامه داد: شهید مرحمت بالازاده یک پسر 12 ساله بود که کیفیت و عمق زندگی اش بسیار رشد یافته بود و امروز پس از چهل سال وقتی از او سخن گفته می شود حیرت همه را برمی انگیزد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع توضیح داد: شاخص کیفیت زندگی یعنی چقدر حضور، وجود، رفتار و زندگی اش به درد امام می خورد هرکس به هر مقداری که به درد امام می خورد به زندگی اش می افزاید و کیفیت و شاخص عمق زندگی در ارتباط با امام است.

مفسر نهج البلاغه خوانی با اشاره به اهمیت این مطلب که چقدر وجود منِ مهدوی به یاری امام و ولی ام می انجامد، عنوان کرد: هرکسی در این شاخص معیت با امام و ولایت جلو رفت، زندگی اش عمیق تر می شود و زمانی که زندگی اش عمیق شد سال ها سیر معرفت در زندگی با کیفیت او دیده می شود.

وی ادامه داد: کسی که در مدار نصرت امام قرار گرفت در معیت امام و حلّت بفنائک است. آنچنان که در خطبه دوازدهم که اشاره به اولین فتنه دوران حکومت آن حضرت فتنه جمل است این مطلب مطرح می شود. 

دبیر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی افزود: انسانی که شاخص کیفیت زندگی اش در ارتباط با امام و ولایت است، از کیفیت به نصرت و از نصرت به ثبات قدم از ثبات قدم به معیت می رسد. 

 

 

کد خبر 957244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha