احیای امر به معروف و نهی از منکر نیازمند فرهنگ‌سازی است

علی مددی معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو رکن از احکام و فرایض الهی و دو حقیقت از اساسی‌ترین مسائل نورانی دین مقدس اسلام است که احیای آن در جامعه نیازمند فرهنگسازی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان کردستان، بی‌شک اجرای دقیق و درست قوانین و مقررات حاکم بر هرجامعه عامل سلامت و صلابت آن جامعه به شمار می‌رود و هر اندازه این قوانین کاملتر و با نیازهای روحی و جسمی انسان منطبق باشد سعادت جامعه بیشتر تضمین خواهد شد.

 

گستره‌ شمول امر به معروف و نهی از منکر در مباحث نظری اسلام تا حدّی است که هر سه ساحت دین یعنی فقه و احکام، کلام و عقاید و اخلاق و تربیت را در برمی‌گیرد و به همین دلیل مورد توجّه و تأکید خاصّ پروردگار متعال و انبیاء و اولیاء علیهم السّلام بوده است که باید در جامعه گسترش یابد و مورد توجه و رعایت عموم مردم قرار گیرد.

 

در مـتـون اسـلامـی هـیـچ یـک از عبادات و اعمال شایسته، بجز امر به معروف و نهی از منکر، به عـنـوان عامل برپایی دین و ضامن بقا و استمرار شریعت معرفی نشده است و این موضوع اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه به ویژه استان فرهنگی کردستان می رساند.

 

به منظور اهمیت این مقوله در استان کردستان و ضرورت گسترش آن در میان مردم، شورای امر به معروف و نهی از منکر کردستان عصر روز 21 مرداد ماه با حضور جمعی از مسوولان استانی و کشوری در سنندج تشکیل شد.

 

* مشارکت مردم زمینه‌ساز ترویج معروفات در جامعه

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در شورای امر به معروف و نهی از منکر کردستان اظهار کرد: این فریضه الهی در صورتی‌که با مشارکت مردم اجرا شود می تواند نتایج خوبی را در جامعه به دنبال داشته باشد.

 

علی مددی به نقش رسانه در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: رسانه ابزار قدرتمندی است که می‌تواند با آموزش به عموم مردم مسوولان ستاد امر به معروف را در این مسیر همراهی کند.

 

*هدف از رعایت امر به معروف و نهی از منکر مچگیری نیست

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان نیز بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید با نیت اصلاح‌گری باشد نه مچگیری.

 

محمود الله مرادی از عملکرد صدا و سیمای مرکز کردستان در زمینه احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر قدردانی کرد و افزود: این مرکز با پخش برنامه‌های مختلف در رادیو و تلویزیون یاریگر ستاد بوده و توانسته در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.

 

وی عنوان کرد: اکنون که مردم در تمامی زمینه‌ها مورد هجوم رسانه‌های بیگانه هستند صدا و سیمای مرکز کردستان توانسته در مقابل این هجمه بخوبی بایستد و پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد.

 

*امیدآفرینی از وجوه امر به معروف است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان نیز اعلام کرد: انعکاس خدمات نظام، امیدآفرینی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، صرفه جویی، بصیرت افزایی و دشمن شناسی از مهمترین وجوه امر به معروف و نهی از منکر است که می توان در رسانه و برنامه سازی به این موضوعات پرداخت.

 

جعفر عبدالملکی افزود: هم اکنون 50 شبکه ماهواره‌ای کردی زبان در تقابل با فرهنگ سنت هاآداب و رسوم و باورهای مردم منطقه درحال تولید برنامه هستند و این موضوع اهمیت کار صدا و سیمای مرکز کردستان را در برابر این هجمه بی امان دشمن بیشتر نمایان می کند.

 

از آنـجـا که معاشرت با دیگران، ابتدا از محیط خانواده ـ که کوچکترین واحد اجتماعی است ـ آغاز مـی‌شـود و بـه واحـدهای بزرگتر جامعه منتهی می‌شود، انجام وظیفه امر به معروف و نهی از مـنـکـر نـیـز، ابـتـدا بـایـد در جـمـع خـانـواده جـامـه عـمـل بـپـوشـد و بـا تـکـامـل تـدریـجـی شـنـاخـت افـراد، از معروف و منکر و شیوه‌های صحیح امر و نهی، مسؤولیّت اجـتـمـاعـی آنان نیز آغاز شود بنابراین لازم است از درون این نهاد کوچک امر به معروف و نهی از منکر ترویج یابد تا به لایه‌های بعدی اجتماع برسد.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 959503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha