تهذیب نفس و افزایش اخلاص باعث شکوفایی معنوی می شود

حجت الاسلام حیدری گفت: اگر تهذیب نفس و اخلاص را در خود تشدید کنیم و آن را در کارها و برنامه‌هایمان به اجرا درآوریم، شاهد شکوفایی بیشتر این پایگاه معنوی نسبت به گذشته خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت ‌الاسلام‌ «علی حیدری» امروز( ۲۳ مرداد) در مراسم معرفی مدیر جدید مدرسه علمیه امام سجاد(ع) مشهد گفت: امیدواریم با استعانت از خداوند متعال و کمک اهل‌بیت(ع)، بتوانیم در عرصه‌های آموزشی و تربیتی، کار را به نحو احسن تمام در این منطقه، اجرا کنیم.

 

مدیریت مدارس حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه خداوند متعال به بندگان خطاب می‌کند «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا؛ ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد (یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید) »، افزود: حاصل تقوای شما تفضل خداوند، در تشخیص حق و باطل خواهد بود و طبیعی است که اولویت نخست در سرلوحه کارهایمان طبق آموزه‌های دینی و سنت، بحث خودسازی باشد.

 

 وی با بیان اینکه در گام اول باید خودسازی و تهذیب نفس کنیم و در این میان وظیفه‌ی حوزه‌های علمیه سنگین‌تر است، ادامه داد: کسانی که می‌خواهند امامت و مدیریت یک عده‌ای را به‌کارگیرند، طبق سخنان امام علی(ع) برای مصداق این آیه شریفه است « مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ؛ آن كه خود را در مرتبه پيشوايى قرار مى‏دهد بايد پيش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام كند»، لذا کسی که می‌خواهد سرپرستی افراد را بر عهده گیرد، خود باید در میدان عمل به‌عنوان الگو و اسوه عمل کند و پس‌ازآن، علم و تجربیات خود را به دیگران انتقال دهد.

 

حجت‌الاسلام‌ حیدری ابراز کرد: با نگاه به تاریخ و ماجرای غدیر مشاهده کردیم که برخی، حقانیت مسیر الهی را قبول نکردند و این رذالت را در عاشورا به اوج رساندند، لذا ۱۷۰ مدرسه علمیه در سطح سه استان خراسان و طلاب، با این دغدغه که در مسیر حق گام بردارند و برای رضای خدا با تهذیب نفس، فعالیت کنند، طبق وعده‌ای که خداوند داده است، « يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا » را کسب می‌کنند.

 

مدیریت مدارس حوزه علمیه خراسان، بابیان اینکه گام دوم برای یک سرپرست و افرادی که داعیه این را دارند که پایگاه تربیت طلبه و سرباز امام زمان(عج) باشند، بحث اخلاص است، گفت: در آیات شریفه مصادیق آن بسیار ذکر شده است ازجمله آیه‌ی « وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْرًا"؛ هر کس پرهیزکاری کند، خداوند راه خروجی برای رهایی وی از مشکلات‏ قرار می‌دهد و از طریقی که گمان ندارد، روزیش را می‌رساند و هر کس بر خدا اعتماد کند و کار خود به وی وا‌گذارد، خدا برای او کفایت است. همانا خدا فرمان خویش را به نتیجه می‏رساند و آنچه را که بخواهد تخلف ندارد. راستی که خدا برای هر چیزی قدر و اندازه‌ای معین کرده است.»

 

وی با تأکید بر اینکه اگر اعتماد و تکیه‌گاه خدا باشد، برای طی مسیر کفایت مي كند، تصریح کرد: اگر متولیان مدارس، مدیران، مسئولان، اساتید، طلاب و ...، قدمی را که برمی‌دارند با در نظر داشتن خداوند متعال باشد، خروجی اثربخشی را خواهیم داشت.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته با سرمایه‌گذاری در این منطقه، افراد مفیدی برای اسلام را آموزش دادیم، افزود: این منطقه که تاکنون حوزه علمیه در آن وجود نداشته است، قطعاً حضور طلاب در آن، اثر خود را گذاشته و تفاوت‌ها دیده می‌شود.

 

مدیریت مدارس حوزه علمیه خراسان، با تأکید بر اینکه " کم بگوییم اما بیشتر عمل کنیم "، گفت: اگر تهذیب نفس و اخلاص را در خود تشدید کنیم و آن را در کارها و برنامه‌هایمان به اجرا درآوریم، شاهد شکوفایی بیشتر این پایگاه معنوی نسبت به گذشته خواهیم بود.

کد خبر 960000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha