عدم مراجعه مردم استان به کتابفروشی‌ها باید ریشه‌یابی شود

حجت الاسلام ناصر خدایاری گفت: در استان شاهد رکود مراجعه به کتاب و کتابفروشی هستیم که باید این عدم مراجعه ریشه یابی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه، «حجت الاسلام ناصر خدایاری»، به مناسبت برگزاری طرح تابستانه «کتاب 99» و با هدف حمایت از کتابفروشان ونویسندگان، از کتابفروشی‌های سلیمی و پاتوق کتاب ارومیه بازدید و در جریان مسایل و مشکلات آنان قرار گرفتند.

وی در این دیدار ضمن قدردانی و حضور فعال کتاب فروشی سلیمی در طرح تابستانه کتاب 99، گفت:  با شیوع کرونا اصحاب فرهنگ و هنر بیش از سایر اقشار دچار ضرر و زیان شده اند که باید کمک کنیم این ضرر و زیان تا حد امکان جبران شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در روزهایی که شاهد شیوع بیشتربیماری کرونا هستیم و شعار این است که در خانه بمانیم، و این در خانه ماندن فرصت مغتنمی برای خواندن کتاب و افزایش آگاهی است  و متاسفانه در استان آذربایجان‌غربی با رکود مراجعه به کتاب و کتابفروشی مواجه هستیم که باید این عدم مراجعه مردم ریشه یابی شود تا شاید بتوان از این معضل خارج شد و مردم را با کتاب آشتی داد.

حجت الاسلام خدایاری بیان کرد: باید بافت استان بررسی شود که شاید بدلیل کشاورزی بودن، پایین بودن درآمد سرانه، غفلت ارشاد و تمام این معضلات باید با حضور افراد متخصص و اقتصادی بررسی شود.

وی عدم تناسب قیمت کتاب با بازار و جدا افتادن کتابفروشی‌ها را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از آغاز طرح تا به امروز بیش از 120 میلیون تومان از طریق 14 کتابفروشی فعال عضو این طرح در استان کتاب به فروش رسیده است که در این شرایط رقم قابل قبولی می‌باشد.

 

از فروش کتاب درسی محروم هستیم

در ادامه نعمت سلیمی، مدیر کتابفروشی «سلیمی» نیز گفت: با توجه به اینکه طرح تابستانه کتاب از 18 مرداد آغاز شده باز توانسته جزیی از مشکلات کتابفروشی‌ها را در این اوضاع حل کند.

وی با بیان اینکه فروش کتاب در استان ما تعریف چندانی ندارد، ادامه داد: با توجه به اینکه فروش کتاب‌های من بیشتر درسی بوده ولی ما محروم از این فروش هستیم.

سلیمی ادامه داد: در این طرح از کتابفروشی ما 40 درصد کتاب بزرگسال و 60 درصد کتاب کودک به فروش رسیده است.

این فعال حوزه کتاب با بیان اینکه کتابفروشی‌ها از لحاظ مالی ضعیف هستند، گفت: عدم بروز بودن قیمت کتاب و  پرداخت تسهیلات کم‌بهره از طریق بانک‌ها را از دیگر مشکلات این صنف عنوان کرد.

حجت الاسلام خدایاری در بازدید از کتابفروشی «پاتوق کتاب ارومیه» نیز بازدید کرده و از نزدیک در جریان این طرح قرار گرفته‌اند.

گفتنی است؛ در این بازدید حجت الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، از حسین سلیمی مدیر کتابفروشی «سلیمی» و مهدی حقانی «پاتوق کتاب ارومیه» تجلیل کرده‌اند.

 

 

 

 

کد خبر 961906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha