موسیقی ایرانی زیر پرچم امام حسین(ع) حفظ شده است

معتمدی گفت: همیشه معتقد بوده‌ام که موسیقی کشورمان زیر پرچم امام حسین(ع) از گزند حوادث تاریخی حفظ شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، موسیقی و ادبیات در اجرای آیین‌های دینی از چنان نقش و اهمیتی برخوردار است که در گذشته هیچ آیینی بدون موسیقی یا ادبیات مخصوص به خود اجرا نمی‌شد. به همین دلیل است که موسیقی دینی و آیینی مهم‌ترین بخش هنر و موسیقی را تشکیل می‌دهد. موسیقی دینی ایران را می‌توان در محرم و عاشورا جستجو کرد. این سبک از موسیقی از جهات مختلف، با نوایی حزن ‌انگیز و تأثر برانگیز مورد توجه و اسقبال مردم بوده است.  

آلبوم موسیقی «سربلندان» که به همت مرکز موسیقی حوزه هنری به مناسبت ماه محرم تولید شده، شامل ۱۵ قطعه موسیقی با آهنگسازی محسن جلیلی و صدای خوانندگان نام‌آشنایی چون علی‌اصغر شاه‌زیدی، قاسم رفعتی، مظفر شفیعی، حسین علیشاپور، محمد معتمدی، امیرحسین مدرس، سروش بخشش، بامداد فلاحتی و اشکان کمانگری است.

اشعار استفاده شده در این آلبوم توسط شاعران مطرح و شناخته شده کشور مانند حافظ، مولوی، فاضل نظری، سید علی موسوی گرمارودی، عمران صلاحی، قادر طهماسبی، سعید بیابانکی، علیرضا قزوه و حبیب‌الله چایچیان سروده شده است.

شاخصه اصلی «سربلندان» توسعه درون‌زاد است

محسن جلیلی درباره ویژگی‌های آلبوم «سربلندان» گفت: هر قطعه از این آلبوم، فرم خاصی دارد. به عنوان مثال، فنی که سالیان سال است در دنیا و در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسعه درون‌زاد است؛ یعنی اصالت آن چیزی که در دست داریم را حفظ کنیم، بر اساس نیاز و امکانات روز از آن استفاده کرده و اصالتمان را به‌روز می‌کنیم؛ در واقع شاخصه اصلی این آلبوم همان توسعه درون‌زاد است.

جلیلی پیرامون تفاوت‌های فنی این کار با آلبوم‌های مشابه و با موضوع محرم و عزاداری سالار شهیدان(ع) بیان کرد: قطعاً هر کاری تفاوت‌های خاص خودش را دارد. زمانی که شعر از منظر موسیقایی واجد نگاه دیگری باشد، مسلماً متفاوت است. در این آلبوم سعی کردیم تا صدای جدیدی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر و در بحث موسیقی آیینی دچار رکود هستیم و این اتفاق منجر به این شده که مداحی، که حتماً باید آن را به عنوان نوعی از موسیقی آیینی پذیرفت نیز دچار آسیب شود. سالیانی بود که اساتید و هنرمندان بزرگ موسیقی آثار جامع و ماندگاری را در فضای آیینی به یادگار گذاشتند و این آثار، تأثیر مستقیمی بر هنر مداحی داشت. اما به هر حال چند سالی است که این عرصه کمی خالی‌تر شده است. شاهد نغمات و ملودی‌هایی هستیم که برای اهل بیت(ع) خوانده می‌شود؛ بدون اینکه در شأن آن‌ها باشد.

از انحراف موسیقی مذهبی جلوگیری کنیم

حسین علیشاپور یکی از خوانندگان آلبوم سربلندان با تأکید بر لزوم تولید چنین آثاری تصریح کرد: تولید چنین آثاری ضروری است. چرا که موسیقی مذهبی به نوعی نابود شده و وقار آن حفظ نشده است. باید برای احیای درست و مناسب آن اقداماتی جدی صورت گیرد. حتی در میان مداحان امروزی هم می‌بینیم که از موسیقی‌های عجیب برای قرائت اشعار خود استفاده می‌کنند. حتی اشعار انتخابی آن‌ها نیز وقار مناسب را ندارد.

وی ادامه داد: نیت ما برای تولید و انتشار چنین آلبومی جز حفظ ارزش‌های امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان و حفظ و افزایش ایمان و اعتقادات مردم مطلبی دیگری نبوده است. ما باید در حوزه موسیقایی مذهبی فعالیت کرده و از انحراف آن جلوگیری کنیم. خالی کردن میدان کار از سوی ما موجب ساختارشکنی و ناهنجاری می‌شود.

ترکیب اشعار کلاسیک و امروزی نمای بهتری از آثار عاشورایی ارائه می‌دهد

اشکان کمانگری یکی دیگر از خوانندگان آلبوم سربلندان با تأکید بر تأثیر استفاده توأمان اشعار کلاسیک و امروزی برای نمای هرچه بهتر آثار عاشورایی گفت: اشعار فاخر بسیاری از واقعه کربلا تا به امروز سروده شده اما این موسیقی متعلق به همه مردم است. مردمی که باید به زبان خودشان سخن گفت تا به دلشان بنشیند. تولید موسیقی و آلبوم برای مردم با ادبیات خودشان قطعا ادراک بهتری را در پی خواهد داشت و تقابلی را میان مخاطب و اثر ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تأثیر کارهای عاشورایی بر هنرمندان عنوان کرد: بی‌شک حضور در چنین حال و هوایی هر انسانی را از قید و بندهای همیشگی در کار رها خواهد کرد. در چنین شرایطی روحیه آزادگی هنرمند تقویت شده و او را که از اصول و چارچوبی خاص پیروی می‌کند، به سوی آزادگی و رهایی سوق می‌دهد. خواندن اثری با درون‌مایه عاشورایی کمک می‌کند تا هنرمند از قیدها و چارچوب‌های معمول به رهایی و آزادگی در ارائه خویش نزدیک شود.

محمد معتمدی خواننده آواز ایرانی نیز درباره این آلبوم افزود: بخش زیادی از موسیقی و آواز ایرانی که در من نهادینه شده است، به‌واسطه نواهای آیینی محرم و مداحان خوش صدایی بوده که در دستگاه‌های ایرانی روضه می‌خواندند، مداحی می‌کردند و از کودکی می‌شنیدم. همیشه معتقد بوده‌ام که موسیقی کشورمان زیر پرچم امام حسین (ع) از گزند حوادث تاریخی حفظ شده است.

گفتنی است، آلبوم «سربلندان» از تولیدات فاخر مرکز موسیقی حوزه هنری در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 962192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha