محبان خداوند و اهل بیت(ع) شدیدالورع هستند

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: محبان خداوند متعال و اهل‌بیت(ع) شدیدالورع هستند یعنی طوری زندگی می‌کنند که حتی با گناه مواجه نشوند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» شامگاه یک‌شنبه ۲ شهریور به مناسبت سوگواری دهه اول محرم در مسجد حضرت امیر(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند به انسان ظرفیت‌هایی را عنایت کرده است که بتواند از مقام ملک بالاتر برود.

وی با بیان اینکه مقام مومنان و محبان حقیقی اهل‌بیت(ع) از ملک بالاتر است، عنوان کرد: پیامبر(ص) فرمودند بی‌گمان فرشتگان الهی خدمت‌گزاران ما و دوستداران ما هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه ما به هر کسی محب نمی‌گوییم، اظهار کرد: ما یک محبت حقیقی و یک محبت توهمی داریم. محبت رابطه قلبی، تمایل، گرایش و کشش قلبی بین محب و محبوب است.

استاد حوزه علمیه افزود: بین محب و محبوب باید واسطه وجود داشته باشد که به وسیله آن محبت بین محب و محبوب ثابت شود.

وی با بیان اینکه محبت به خدا را دست‌کم نگیرید، ابراز کرد: در سوره عصر خداوند می‌فرماید حقیقت انسان در زیان است؛ امام حسین(ع) فرمودند در زیان است بنده‌ای که از عشق و محبت الهی توشه‌ای ندارد، انسان‌هایی که نسبت به خدا هیچ تمایل و کششی ندارند در حال خسارت هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه عامل و واسطه بین محب و محبوب عمل صالح او است، گفت: خداوند می‌فرماید اگر کسی بر اساس رضایت من عمل کند او را با سه خصلت ملازم می‌کنم؛ شکری را به او می‌آموزم که با جهل مخلوط نیست یعنی به معرفت حقیقی دست پیدا می‌کند. ذکر و یادی از خود به او می‌دهم که فراموشی ندارد، محبتی را به او می‌چشانم که هیچ‌گاه محبت مخلوقی را برمحبت من ترجیح ندهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند می‌فرماید وقتی یک بنده مرا دوست داشته باشد مخلوقات را وادار می‌کنم او را دوست داشته باشند، هرکس بخواهد مرا دوست داشته باشد باید بر اساس رضایت من عمل کند.

وی افزود: به عنوان مثال خداوند حضرت خضر(ع) را فقط برای حضرت موسی(ع) نگذاشته بلکه برای ما هم گذاشته اما ما دنبال آن نیستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه لازمه محبت تبعیت و عمل صالح است، عنوان کرد: خداوند شاکران، محسنین، توابین، پاکیزگان، متقین، صابران، متوکلین، عادلان، جهادگران و صاحب قلب محزون را دوست دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه محبت حقیقی خالصانه و صادقانه است، گفت: قاتلان امام حسین(ع) او را بر اساس توهم دوست داشتند توهمی که دنیای آنها را تامین نمی‌کرد. جامعه بر محول اخلاقی دینی نباید فساد و فحشا داشته باشید بلکه باید قوه قضائیه آن بیکار شود.

وی با بیان اینکه لازمه دوستی ما با خدا عمل به همه دستورات او است، ابراز کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند من کسی را مومن نمی‌شناسم مگر آنکه از همه اوامر ما پیروی کند، از اوامر ما این است که باید ورع داشته باشید یعنی طوری زندگی کنید که حتی با گناه مواجه نشوید تا چه برسد به اینکه انجام دهید. بسیار کم هستند کسانی که از ائمه معصومین(ع) پیروی ‌کنند اصحاب ما شدید الورع هستند.

 

 

کد خبر 964071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha