تولید سالانه  ۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی در خوزستان

امیری‌زاده با بیان اینکه مطمئن‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاری در شرایط تحریم بخش کشاورزی است گفت: میزان تولیدات کشاورزی استان ۱۷ میلیون تن است که در نظر داریم تا سال ۱۴۱۰ به ۳۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «خدارحم امیری‌زاده» امروز (سه‌شنبه ۴ شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه هر استانی دارای یک سیما است که اهمیت، بزرگی و ظرفیت‌های آن را نشان می‌دهد اظهار کرد: خوزستان قلب اقتصاد ایران است و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را از سایر استان‌ها متمایز می‌کند.

 

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان افزود: خوزستان دهمین استان پهناور ایران و پنجمین استان پرجمعیت کشور است و 4.4 درصد مساحت و 6 درصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده و یک میلیون هکتار جنگل و 2.5 میلیون هکتار مراتع و پهناورترین جلگه کشاورزی را دارد.

 

وی با بیان اینکه این استان یک میلیون و 236 هزار هکتار اراضی آبی و 2.2 میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی دارد و میزان تولیدات کشاورزی استان 17 میلیون تن است اضافه کرد: بیش از 138 نوع محصول کشاورزی در استان وجود دارد و جمعیت دامی استان 6.2 میلیون واحد است.

 

امیری‌زاده تصریح کرد: خوزستان دارای جایگاه ویژه‌ای به لحاظ کشاورزی است و در 12 محصول مقام اول کشور را داراست که می‌توان به خرید تضمینی گندم، تولید محصولات کشاورزی، انواع محصولات کشاورزی، تولید محصول استراتژیک و کالاهای اساسی شکر، برنج، صادرات خرما، تولید گل مریم، سطح زیر کشت تولید محصولات سالم، انجام و مبارزه بیولوژیک با عوامل زیان‌رسان محصولات کشاورزی و تولید محصولات صنعتی کشاورزی اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اینکه همچنین خوزستان در تولید سبزی و صیفی، تولید گل نرگس و تولید گل رز و تولید خرما مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده ابراز کرد: از دیگر ظرفیت‌های استان وجود پنج رودخانه دائمی بزرگ با آورد سالانه 31 میلیارد مترمکعب، وجود سدهای مخزنی با قابلیت ذخیره‌سازی 20 میلیارد مترمکعب، 500 هزار هکتار شبکه‌های اصلی و زهکشی و به همین میزان شبکه‌های فرعی و زهکشی و بیش از یک میلیون هکتار اراضی پایاب سدها است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خوزستان جزء معدود استان‌هایی است که در آن به خاطر تنوع اقلیمی در سال سه کشت انجام می‌شود عنوان کرد: خوزستان کشت انحصاری نیشکر را دارد و در سال سه نوبت می‌تواند کشت داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه با وجود تالاب‌های هورالعظیم و شادگان، دریاچه‌ها و شبکه آبیاری و مجتمع‌های بزرگ، امکان تولید و پرورش آبزیان در استان فراهم شده است اذعان داشت: اخیرا با وزارت نیرو مکاتباتی انجام شده که مجوز پرورش ماهی در قفس در پنج سد خوزستان صادر شود.

 

امیری‌زاده با اشاره به اینکه با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در خوزستان وجود دارد امیدواریم بتوانیم در افق 1404 تا 1410 تولید محصولات کشاورزی استان را به 30 میلیون تن در سال برسانیم تاکید کرد: در این استان در بخش گندم، ذرت، چغندرقند، سبزی و صیفی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، توسعه گلخانه‌ها، توسعه گیاهان دارویی نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه مسئولیت عمده تامین امنیت غذایی کشور با خوزستان و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی کشاورزی استان است خاطر نشان کرد: همه همکاران ما در بخش‌های مختلف سازمان در تلاش هستند تا تولیدات کشاورزی استان با رعایت اصول به‌زراعی و پروتکل‌های کشاورزی و بهداشتی انجام شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: در شرایط تحریم و فشار حداکثری بر مردم مطمئن‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی است اما متاسفانه نسبت به سایر بخش‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالی که کشاورزی محور استقلال است و کشوری که بتواند مایحتاج غذایی خود را تامین کند می‌تواند بدون وابستگی پیشرفت کند و به خودکفایی دست یابد اما باید توجه داشت که خودکفایی پایدار نیست و باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از حلقه‌های مفقوده کشاورزی استان ما کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و فناوری است که باید بتوانیم زنجیره‌های تولید محصولات کشاورزی را در استان بالا ببریم افزود: در بخش دام و زراعت کارهای بسیار خوبی برنامه‌ریزی شده که امیدواریم بتوانیم آنها را محقق کنیم.

 

امیری‌زاده با بیان اینکه با در کشور با سه چالش اساسی و بزرگ مواجه هستیم که شامل آب، اشتغال و افزایش تولید است اضافه کرد: یکی از کارهای مهم و اساسی وزارت کشاورزی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار است که با توجه به اقلیم و تنوع خوبی که در استان وجود دارد این بخش باید توسعه پیدا کند و سرمایه‌گذاری‌هایی در آن صورت گیرد.

 

وی به برنامه‌های جهاد کشاورزی استان در هفته دولت اشاره کرد و یاد آور شد: یکصد پروژه عمرانی و اشتغالزایی با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و 778 میلیارد ريال و اشتغالزایی هفت‌هزار و 136 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

 

کد خبر 964718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha