برکات سفره امام حسین (ع)/ کمک به افراد کم بضاعت در خفا انجام شود

حجت الاسلام والمسلمین جواهری گفت: عزاداری امام حسین (ع) یک نکته داشت که افراد بی بضاعت در کنار همه مردم بر سر سفره امام حسین (ع) حضور می یافتند و بی بضاعت بودن شان در چشم مردم نمی رفت.

«حجت الاسلام والمسلمین میثم جواهری» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: با توجه به شرایط کرونا و اجرای دستورالعلمل های بهداشتی، اطعام به عزاداران و توزیع نذری در مراسم های عزاداری محرم امسال برگزار نمی شود.

 

نماینده دفتر استفتائات آیت الله شبیری زنجانی افزود: در خصوص نذورات در ماه محرم باید بگوییم اگر نذری بخواهد منقطع شود، باید صیغه شرعی برای آن خوانده شود. وقتی مشکلی در اجرای نذر ایجاد می شود مانند امسال که به دلیل شیوع کرونا اطعام و توزیع غذا و شربت انجام نمی شود، نوع نذر را می توان تغییر داد و به جای اطعام در تکایا یا مساجد افراد بی بضاعت را حمایت و کمک کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین جواهری خاطرنشان کرد: عزاداری امام حسین (ع) یک نکته داشت که افراد بی بضاعت در کنار همه مردم بر سر سفره امام حسین حضور می یافتند و بی بضاعت بودن شان در چشم مردم نمی رفت.

 

نماینده دفتر استفتائات آیت الله شبیری زنجانی تصریح کرد: اگر نذر امسال را به آن سمت می بریم که به افراد بی بضاعت و کم بضاعت کمک شود، نباید از آنها اسم برده شود و کاملا در خفا انجام شود.

 

وی تاکید کرد: در سال های گذشته عزاداری امام حسین (ع) به گونه ای بود که افراد کم بضاعت از نشستن سر سفره خجالت نمی کشیدند؛ بنابراین در کمک رسانی به افراد کم بضاعت و بی بضاعت باید حواسمان باشد که این شائبه در محل زندگی آنها پیش نیاید که به خاطر فقر به این خانواده ها کمک شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین جواهری گفت: اگر صیغه شرعی در ادای نذر خوانده شود به نحو تعدد مطلوب است، به عنوان مثال در مراسم های خانگی مانند سفره های نذری که پهن می شود و به دو بخش عزاداری و اطعام بعد از روضه منتهی می شود، درست است در شرایط کرونایی نمی توان بخش اول را با آن وسعت اجرایی کرد اما با رعایت اصول بهداشتی می توانیم غذا و مواد خوراکی را به صورت بسته بندی شده و بهداشتی توزیع کنیم. در این صورت هم جنبه عزاداری برای امام حسین را ترویج کرده ایم و هم با این نوع نذری که انجام داده ایم، فقرا در فقیر بودن خود خجالت نمی کشند.

 

 

کد خبر 965236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha