پسته خندان خراسان جنوبی در راه بازار/ پیش بینی برداشت ۱۵ هزار تن محصول

رضایی با اشاره به آغاز برداشت محصول پسته از باغات خراسان جنوبی، گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۵ هزار و ۵۹۰ تن پسته در استان برداشت شود.

«عبدالرضا رضایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند گفت: در سال جاری ۲۴ هزار ۹۱۰ هکتار از اراضی استان خراسان جنوبی زیر کشت محصول پسته است که پیش بینی می شود ۱۵ هزار و ۵۹۰ تن پسته از باغات استان برداشت شود.

 

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: سال گذشته ۱۱ هزار و و ۷۳۱ تن پسته از سطح ۲۲ هزار و ۴۵۳ هکتار از باغ‌های استان خراسان جنوبی برداشت شد.

 

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکاشت پسته استان با هفت هزار هکتار به شهرستان بشرویه اختصاص دارد، افزود: انواع ارقام پسته استان شامل کله قوچی، احمد آقایی، پسته سفید فیض آباد، اوحدی، فندوقی و اکبری است.

 

رضایی تعداد بهره برداران این محصول را ۹هزار کشاورز اعلام کرد و ادامه داد: کاشت پسته حتما باید با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی باشد زیرا باردهی این محصول و کیفیت محصول برداشتی به شکل روشنی به وضعیت آب و هوایی بستگی دارد. 

 

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رتبه ششم توليد پسته ايران به اين استان تعلق دارد، بیان کرد: برداشت پسته از اوایل شهریور ماه شروع و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه مبارزه با آفات یکی از ضروریاتی مهم برای تولید بیشتر و بهتر محصول پسته است، افزود: پسیل پسته که در اصطلاح به آن شیره خشک گفته می‌شود آفت درجه یک مناطق پسته خیز است که متأسفانه در صورت کنترل نشدن و مبارزه با آنها خسارت زیادی به درختان پسته وارد می‌شود.

 

رضایی با اشاره به اینکه آفت پسیل پسته در سال گذشته به حالت طغیان درآمده‌ بود اما امسال کنترل شده است، اظهار کرد: موثرترین روش مبارزه با پسیل پسته مبارزه تلفیقی است یعنی به کارگیری چندین روش مبارزه از جمله مبارزه مکانیکی یا زراعی، مبارزه بیولوژیکی و مبارزه شیمیایی که حداکثر بازدهی را داشته باشد.

کد خبر 965318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha