تغییر ظاهری عزاداری‌های محرم در مساجد سبب تجلی بیشتر شعور به جای شور شده است/ اطعام حسینی نباید از سفره مردم حذف شود

حجت‌الاسلام بصیری با بیان‌اینکه اطعام حسینی نباید از سفره مردم حذف شود، گفت: ممنوعیت برخی مناسک عزاداری‌های محرم و نیز به خیابان و فضای باز آوردن مجالس مساجد، سبب تجلی بیشتر شعور به جای شور در سوگواری‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مرکز رسیدگی به امور مساجد یک روز قبل از فرا رسیدن ماه محرم حسینی ابلاغیه ای را به مساجد ارسال کرد مبنی بر آنکه به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت عزاداران حضرت سیدالشهداء(ع)، برگزاری مجالس و منابر سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) در شبستان ها و فضاهای مسقف مساجد ممنوع است و به جای آن باید از فضای باز و محوطه بیرونی خانه های خدا یا بوستان ها و حیاط مدارس همجوار آنها استفاده شود. لذا در بررسی برکات و فرصت سازی های این سبک از برگزاری مجالس مسجدی برای امام حسین(ع)، با حجت الاسلام «احمد بصیری»، مسئول مرکز رسیدگی به امور مسجد ناحیه شمیرانات و امام جماعت مسجد «امام حسین(ع)» واقع در زرگنده قلهک گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

با توجه به ابلاغیه نهایی مرکز رسیدگی به امور مساجد مبنی بر عدم برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) در فضای مسقف مساجد، این خانه های خدا در ناحیه شمیرانات با چه کیفیتی سوگواری های حسینی را اقامه می کنند؟

 

بر اساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا در دو سه هفته قبل، مقرر شد مجالس عزاداری های محرم حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی در شبستان ها و فضای داخلی مساجد برگزار شود اما در آخرین فرصت این تصمیم تغییر کرد و همین امر برنامه ریزی مساجد ناحیه را کاملا تغییر داد.

در دستورالعمل جدید مقرر شد که عزاداری های امام حسین(ع) به هر طریق ممکن در پشت بام ها، حیاط ها و دیگر اماکن روباز، بوستان ها و حیاط مدارس همجوار یا نزدیک مساجد برگزار شود لذا در ناحیه شمیرانات مرکز رسیدگی به امور مساجد حیاط برخی مدارس نزدیک مساجد در این روزها و شب ها میزبان سوگواران حضرت سیدالشهداء(ع) است.

 

چند درصد از مساجد ناحیه به این طریق در محرم حسینی اقامه عزا می کنند؟

 

این شیوه در همه مساجد اجرا می شود مگر مساجدی که مکان مناسب را در اختیار نداشته باشند. خوشبختانه، بیش  از 70 درصد مساجد این شرایط را دارند و با رعایت پروتکل های بهداشتی اعم از رعایت فاصله گذاری های اجتماعی، استفاده الزامی همه عزاداران از ماسک و در محدوده زمانی کوتاه و ... مجالس سوگواری امام حسین(ع) و یاران شهیدشان را برگزار می کنند.

 

برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) در فضاها و اماکن روزباز و اصطلاحاً آوردن این مجالس به خیابان ها و کوچه ها توسط مساجد، در فراگیری این سوگواری ها چه نقشی دارد؟

 

این اتفاق باعث شده امسال در مجالس حسینی به جای شور، بیشتر شعور تجلی می یابد به طوری که منابر بر مداحی ها اولویت یافته اند.

اگرچه حضور مردم به نسبت سال های قبل محدود شده است اما همان شرایط محدود کرونایی بُعد معرفتی را تقویت می کند چون سال های گذشته دسته جات و هیئات بیشتر بر شور و مناسکی مثل دسته روی و زدن طبل و ... متمرکز بودند اما امسال و با ممنوعیت این قسم مناسک، انرژی ها به سمت نشستن و گوش کردن مباحث محتوایی منابر سوق یافته است. لذا باید منابر و مجالس مسجدی از این فرصت برای افزایش شعور و معرفت حسینی بیشترین بهره را ببرند.

 

با توجه به محدودیت های اطعام و پخش نذورات خوراکی در محرم حسینی به منظور مقابله با شیوع کرونا، این نذورات و هزینه های آن در مساجد ناحیه شمیرانات در چه مجرایی هزینه می شود؟

 

بعد از شیوع کرونا مساجد در مجرای کمک های مومنانه و فعالیت های اجتماعی حضوری اثرگذار داشتند در ماه محرم حسینی نیز نذورات در دو قسم ارائه می شود یک قسم در قالب سبد کالا بین نیازمندان توزیع می شود و بخش دیگر در قالب غذای طبخ شده با رعایت پروتکل های بهداشتی بین عزاداران حسینی توزیع می شود.

 

در مرحله دوم رزمایش مواسات و همدلی مومنانه پیش از محرم حسینی، کمک های مومنانه اهالی مساجد ناحیه شمیرانات چه حجمی را به خود اختصاص داد؟

 

به تناسب برخوردار بودن مساجد ناحیه، در این مرحله در حدود 700 میلیون تومان کمک نقدی جمع آوری شد، نزدیک به 10 هزار پرس غذای گرم، 14 هزار و 600 سبد کالا و نیز نزدیک به 50 هزار سبد اقلام بهداشتی و گوشت گرم حاصل از ذبح 200 راس گوسفند قربانی بین محرومان و آسیب دیدگان اقتصادی ناشی از کرونا توزیع شد.

حدود سه میلیون و 200 هزار ماسک به همت مسجدی های ناحیه تولید و نزدیک به 900 محله ضدعفونی شده است.

بیشتر مساجد در این رزمایش ورود داشته اند اما میزان مشارکت شان شدت و ضعف دارد؛ برای مثال برخی مساجد به تناسب شرایط سخت افزاری تولید ماسک کمتر اما در مقابل به توزیع سبد کالا اهتمام بیشتری  داشتند.

به طور کلی 170 مسجد ناحیه شمیرانات مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران، به دلیل برخورداری مالی و اهتمام اهالی خود، ورودی اثرگذار به عرصه کمک های مومنانه داشته اند.

 

با توجه به آنکه سفره اطعام امام حسین(ع) جزء فرهنگ آئینی و مذهبی ما است در این شرایط کرونایی و محدودیت های ابلاغی، چطور باید این فرهنگ را حفظ کرد؟

 

فرهنگ طبخ غذای امام حسین(ع) حتی در مناطق متمول را نباید از دست داد، این غذاها باید به سفره های مردم حتی اغنیاء وارد شود.

امسال به تناسب شرایط، ما اطعام شب های دهه اول را حذف کردیم و فقط در دو شب تاسوعا و عاشورای حسینی این اطعام را داریم تا سفره های مردم به غذای نذری حضرت سیدالشهداء(ع) متبرک شود.

کد خبر 965678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha