​نحوه حمایت از فیلم های کوتاه درانجمن سینمای جوانان گلستان/ فعالیت ۵۰۰ فیلم ساز و عوامل تولید فیلم در گلستان

صاحبدل گفت: با ایجاد شورای پیچینگ فیلم در انجمن سینمای جوانان گلستان در تلاش هستیم که از تولید فیلم کوتاه توسط فیلمسازان جوان استان حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، انجمن سینمای جوانان ایران بزرگترین تشکیلات آموزش فیلمسازی در کشور به شمار می رود که دوره های آموزش فیلمسازی برگزار می کند و از تولیدات فیلم کوتاه حمایت می کند. همچنین هرساله بانی برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است.

 

هنر سینما و فیلمسازی به ویژه در قشر جوان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و در استان گلستان انجمن سینمای جوان در گرگان با توجه به اینکه این استان ظرفیت و پتانسیل های خوبی را در حوزه هنر سینما و فیلم کوتاه دارد در تلاش است که به شکوفایی این استعدادها کمک کند لذا در این خصوص با «مهدی صاحبدل»، مدیر انجمن سینمای جوان گرگان در دفتر خبرگزاری شبستان گفتگو کردیم.

 

*درخصوص انجمن سینمای جوان برایمان بگویید؟

انجمن سینمای جوانان ایران بزرگترین نهاد آموزش سینما در کشور است و به لحاظ حجم فعالیت و گستردگی بزرگترین نهاد آموزشی سینما در دنیا به شمار می رود.

 

در ایران نیز تقریبا از اوایل دهه 50 این نهاد شکل گرفت و در گرگان هسته اولیه در سال 54 تشکیل شد و فعالیت محدودی در رژیم گذشته داشت و پس از انقلاب اسلامی و از سال 1364با یک ساختار نیرومند این انجمن راه اندازی شد و از سال 64 گرگان جزو نخستین شهرهایی بود که انجمن سینمای جوان در آن دارای دفتر و تشکیلات شد.

 

در طول 35 سال گذشته در استان گلستان انجمن با تربیت نیروهای مختلف در حوزه سینما و عکاسی باعث شده است که جمع بزرگی از هنرمندان سینما و عکاس در استان فعالیت کنند و تقریبا تمام کسانی که در استان در این زمینه فعال هستند یا زمانی هنرجوی انجمن بودند و یا مورد حمایت انجمن قرار گرفتند.

 

*در انجمن سینمای جوان چه برنامه هایی دارید؟

انجمن سینمای جوان دو وظیفه اصلی دارد که یک مورد آن آموزش فیلم سازی و مشاغل سینمایی مثل تدوین فیلم، عکاسی، تصویربرداری، صدابرداری و غیره است.

 

دومین وظیفه اصلی ما حمایت از تولید فیلم کوتاه است و انجمن سینمای جوان متولی فیلم کوتاه در ایران به شمار می رود و سازمان سینمایی کشور سه بازو در حوزه تولید فیلم دارد که یک بازوی آن انجمن سینمای جوان است که از تولید فیلم های کوتاه داستانی، تجربه گرا و مستند حمایت می کند.

 

در انجمن سینمای جوان استان دوره جامع فیلمسازی یک ساله با 360 ساعت تئوری و برگزاری کارگاه های عملی و در طی سه گام و دوازده درس برگزار می شود و همواره تلاش شده است با شناسایی استعدادهای جوان از آنها حمایت شود.

 

*مسئولیت سینمای جوان گرگان را از چه زمانی برعهده دارید و چه برنامه هایی را در آینده دنبال خواهید کرد؟

از 18 آذر این مسئولیت به من واگذار شد و چون بیش از دو سال قبل مدرس انجمن بودم شناخت نسبی نسبت به فضا و فعالیت های انجمن سینمای جوان گرگان داشتم.

 

پس از مسئولیت من با شیوع کرونا رو به رو شدیم و در دوران کرونا نیز تلاش شده است آموزش را متوقف نکنیم و از طریق فضای مجازی دوره آموزشی را پیش ببریم و جزو دفاتری در کشور هستیم که دوره یک ساله فیلمسازی را به تاخیر نینداختیم.

 

در این دوره از افراد باتجربه و تحصیل کرده سینما به عنوان مدرس استفاده شد و سعی کردم دوباره همگرایی را به فضای انجمن بازگردانم.

 

در حمایت از تولید تا ابتدای سال 98 سیاست انجمن سینمای جوان ایران این بود که با توجه به فعالیت های استانها بودجه هایی را برای تولید فیلم اختصاص دهد و البته برای این منظور ساز و کار سازمان یافته به معنای امروزی وجود نداشت ولی با پیگیری مدیرعاملانجمن سینمای جوانان ایراناتفاق بزرگی در حوزه تولید فیلم افتاد و با حضور «حسین انتظامی» در راس امور سینمایی کشور شکلی از حمایت تحت عنوان «پیچینگ» ایجادشد و بر اساس پتانسیل هر استان بودجه ای اختصاص یافت و به مدیران دفاتر عنوان شد که شوراهای پیچینگ استانی را تشکیل دهند و فیلمسازان در تمام شهرهای ایران بتوانند با ثبت نام در پرتال تولید انجمن و در بخش مربوط به استان خود شانس حمایت مالی انجمن از پروژه شان را پیدا کنند.

 

در این شورا فیلمسازان طرح و دلیل ساخته شدن فیلم های خود را ارائه می کنند و شورا تصمیم می گیرد که چه بودجه ای برای آن اختصاص دهد.

 

در استان گلستان شورای پیچینگ قوی تشکیل شد که امسال آقایان مهرداد اسکویی فیلمساز برجسته و چهانی ما، امیر ادیب پرور، مسعود امامی، سیاوش جمالی و مهدی شمقدری اعضای شورا هستند.

 

در سال گذشته ما با 6 فیلمساز قرارداد امضا کردیم که 5 فیلم تولید شده است و یکی در مرحله پیش تولید است.

 

*این فیلم ها درچه فستیوال هایی به نمایش در می آیند؟

در ایران برای فیلم های کوتاه 50 فستیوال در بخشی موضوعی و بخشی عمومی وجود دارد و در ایران فستیوال فیلم کوتاه تهران که سی و هفتمین دوره آن بنا است برگزار شود بزرگترین و دیرینه ترین فستیوال فیلم کوتاه در کشور به شمار می رود و این فستیوال در طول چند سال گذشته شکل بین المللی پیدا کرده است و بیش از  چهار هزار فیلم از کشورهای مختلف به این فستیوال ارسال می شود.

 

امسال جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در هشتم تا 13 آبان برگزار می شود و مهلت ثبت نام آثار در این فستیوال به پایان رسیده است.

 

همچنین جشنواره سینما حقیقت که  توسط مرکز گسترش برگزار می شود هم دارای بخش مستند های کوتاه است که قرار است در آذرماه و بصورت آنلاین برگزار شود.

 

متاسفانه در چند سال اخیر در این دو جشنواره هیچ فیلمی از استان گلستان نداشتیماما با شور حال و اشتیاق فیلمسازان جوان در گلستان امیدواریم که امسال شاهد حضور فیلمسازان استان در ایندو جشنواره باشیم.

 

برای به نمایش درآمدن فیلم های کوتاه در شرایط کرونا یک بستر دیگری تقویت شده است و انجمن سینمای جوانان ایران در آن پیشگام بوده است و دو سایت هاشور و وودیو هر ماه 16 فیلماز تولیدات انجمن را بارگزاری می کنند که عموما فیلم هایی هستند که در فستیوال های مختلف شرکت داشته اند.

 

در کلیه دفاتر انجمن فیلمسازان جوان در کشور پاتوق فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است و در استان گلستان از دی ماه سال گذشته چهار جلسه آن برگزار شده است که در آن فیلم های کوتاه برای علاقمندان و فیلمسازان به نمایش در می آید و مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

 

*فیلم های جدید تولیدی انجمن چه فیلمهایی هستند؟

تا امروز شش فیلمساز مورد حمایت قرار گرفته اند و فیلم های مجتمع به کارگردانی علی شاهینی، اکتومانیا به کارگردانی افروز افشار، ماجرای شبه قتل های آقای ت به کارگردانی مهرناز خسروی و مستند جامع شهر به کارگردانی یاشار کمیزی و چاپنداز به کارگردانی سهیل عرب زاده ساخته شده اند.

 

تصمیم ما در انجمن سینمای جوان این است که به مستند سازانی که مشخصا توان تولید فیلم در حوزه پیشینه تاریخی و فرهنگی استان دارند کمک کنیم و یکی از این فیلم ها مستند جامع شهر به کارگردانی «یاشار کمیزی» در مورد محله نعلبدان گرگان است که به ویژگی های خاص این محله پرداخته است و مهمترین کانون فرهنگی و سیاسی که مسجد جامع گرگان است در این منطقه وجود دارد و برای این فیلم چند ماه پژوهش اتفاق افتاده است و امسال این فیلم آماده نمایش خواهد شد.

 

*ساختار انجمن سینمای جوان چگونه شکل می گیرد؟

ساختار انجمن سینمای جوان با سایر انجمن ها متفاوت است و انجمن سینمای جوان در حقیقت سازمان غیر دولتی در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سمیعی و بصری است و هیئت امنا از سوی وزارت ارشاد منصوب می شوند.

 

شورای مشورتی در انجمن داریم و از زمان تشکیل انجمن بیش از دو هزار نفر در استان در این انجمن آموزش دیدند و گواهی نامه برای آنها صادر شده است.

 

در کل استان هنرمند فعال سینمایی در حال حاضر 500 نفر فیلم ساز و عوامل مختلف و عکاسان هستند و آمار دقیقی از میزان فعالیت آنها وجود ندارد و به دلیل اقتصادی و شرایط زندگی برخی پس از سپری کردن دوره ای از فعالیت فیلم سازی را رها کردند.

 

در استان گلستان امسال جشنواره فیلم کوتاه رضوی را میزبان خواهیم بود و برای نخستین بار گرگان میزبان فستیوال ملی شده است و امیدواریم این مهم به شوق و شور فیلمسازان استان بیفزاید.

 

*اعتبارات انجمن سینمای جوانان ایران و حمایت آنها از فیلم سازان چقدر است؟

امسال با توجه به استقبال بیش از حد فیلمسازان جوان اعتبار از هفت میلیارد تومان به هشت میلیارد تومان افزوده شده است و برای استان گلستان سال گذشته از این اعتبارات 80 میلیون تومان و امسال 100 میلیون تومان ردیف بودجه در نظر گرفته است و 40 میلیون تومان بودجه استانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به این انجمن اختصاص خواهد یافت.

 

با تفاهم نامه سینمایی منعقد شده دو سهمیه فیلم مستند برای استاناز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داریم که مبلغ آن 100 میلیون تومان است و 20 میلیون نیز از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این دو فیلم اعتبار اختصاص خواهد داد.

 

آیین نامه ای برای حمایت و بسته حمایتی برای فیلم کوتاه در سال 99 در نظر گرفته شده است که شامل اولویت موضوعی شامل مضامین معطوف به افزایش سرمایه اجتماعی، مضامین معطوف به اهمیت خانواده و سبک زندگی،  مضامین معطوف به افزایش امید و نشاط اجتماعی، مضامین معطوف به عدالتخواهی و مبارزه با فساد، مضامین معطوف به خودباوری، اراده و قدرت ملی در نظر گرفته شده است.

 

تاکید زیادی شده است که انجمن سینمای جوان ایران و شورای پیچینگ طرح هایی که مورد حمایت قرار می دهند در  راستای یکی از این محورها باشد و به لحاظ فرهنگی این اولویت ها نیاز در کشور وجود دارد.

 

اعضای انجمن سینمای جوانان انتظار دارند که دو نمایندگی در شهرهای استان وجود داشته باشد و این موضوع از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شده است.

 

کد خبر 966322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha