اشک ها و ماسک ها: عاشورایی متفاوت برای عزاداران شیعه در سراسر جهان

هزاران نفر از زائران شیعه با چشمانی پر از اشک در حالی که دستکش پوشیده و ماسک به صورت زده بودند مراسم عزاداری امام حسین (ع) در روز عاشورا را در سراسر جهان برگزار کردند.

خبرگزاری شبستان،گروه جهان اسلام: هزاران نفر از زائران شیعه با چشمانی پر از اشک در حالی که دستکش پوشیده و ماسک به صورت زده بودند برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در روز عاشورا در یکی از بزرگ ترین گردهمایی های مسلمانان در آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون در کربلا دور هم جمع شدند.

 

هر سال میلیون ها شیعه از سراسر جهان در حرم امام حسین (ع) شانه به شانه هم برای امام سوم شیعیان و شهدای کربلا اشک می ریزند و عزاداری می کنند اما امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان مراسم با حضور تعداد کمتری نسبت به سال های گذشته برگزار شد.

 

دسته های کوچک زائران و عزاداران در صحن وسیع خارج از حرم اصلی جمع شدند  و مانند همیشه لباس مشکی به تن داشتند اما چیز دیگری که به مراسم امسال اضافه شده بود ماسک ها و دستکش ها بودند.

 

تیم هایی از کارکنان حرم نیز مواد ضد عفونی کننده در هوا اسپری می کردند و دائم مشغول توزیع ماسک در میان عزاداران بودند.

 

درجه حرارت عزادارن قبل از ورود به حرم امام حسین (ع) در ورودی دروازه های خاکستری که مانند ردیاب های فلزی هستند گرفته می شد.

 

در داخل حرم نیز علائم موجود بر روی فرش ها نشانگر فاصله مناسب برای ایستادن عزاداران در کنار هم و در صف های نماز بود.

 

رول های بزرگ نایلون بر روی دیوارها نیز مانع از بوسیدن بخش های داخل حرم از سوی عزادارن می شد.

 

در افغانستان و پاکستان هم بسیاری از عزادارن در حالی که ماسک به صورت داشتند برای برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین در روز عاشورا به خیابان ها آمده بودند.

 

مقامات بهداشتی در این دو کشور گزارش هایی از کاهش ابتلای افراد به ویروس کرونا اعلام کردند اما به زائران هم توصیه کردند که پروتکل های بهداشتی را در هنگام عزاداری رعایت کنند.

 

اگرچه بسیاری از خانواده ها انتخاب کردند تا مراسم عزاداری را در جمع های کوچک خانوادگی برگزار کنند اما عده زیادی نیز در دسته های عزاداری روزهای عاشورا و تاسوعا شرکت کرده بودند.

 

مقامات پاکستان به شهروندان هشدار داده بودند که به شدت خود را ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی کنند.

 

یک اپلیکیشن موبایل هم برای تضمین امنیت عزاداران حسینی در اختیار کاربران قرار گرفت.

 

در لبنان هم جنبش های قدرتمند شیعه حزب الله و امل مراسم روز عاشورا را با شکوه بسیار زیادی برگزار کردند.

 

با این وجود این دو گروه از عزاداران حسینی درخواست کردند تا مراسم را به طور آنلاین و از طریق شبکه های رسانه ای حزب الله دنبال کنند.

کد خبر 966356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha