دادن یا ندادن «شهریه» مسئله این است!

هنگام ثبت نام برخی مدیران مبالغی به عنوان شهریه از والدین طلب می کنند درحالی که مسئولان مرتبط با نزدیکی مهرماه بارها در رسانه های مختلف اعلام می کنند که دریافت هرگونه وجه هنگام ثبت نام؛ غیرقانونی است با این وجود آیا باید شهریه پرداخت شود یانه؟

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: هر ساله شروع سال تحصیلی روزهای چالش برانگیزی برای والدین است چرا که تمام هم و غم والدین انتخاب مدرسه ای مناسب هم از لحاظ کیفیت آموزشی و هم نزدیکی به محل سکونت است. سال هاست والدین هنگام ثبت نام فرزندانشان با موضوع و دغدغه دیگری به نام پرداخت شهریه هم دست و پنجه نرم می کنند.

 

هنگام ثبت نام دانش آموز، مدیران برخی مدارس مبالغی را به عنوان شهریه از والدین طلب می کنند این درحالیست که مسئولان با نزدیکی مهرماه بارها در رسانه های مختلف نوشتاری و دیداری اعلام می کنند که دریافت هرگونه وجه در هنگام ثبت نام؛ غیرقانونی است و با افراد متخلف برخورد می شود با این وجود اینک مسئله این است که باید این شهریه ها پرداخت شود یا نه؟

 

به گفته مدیران کل و مسئولان آموزش و پرورش، مدارس دولتی نباید به هیچ عنوان پولی هنگام ثبت نام از والدین دریافت کنند اما متاسفانه برخی از مدیران با بیان این که سرانه پرداختی آنها کم است و کفاف هزینه های مدرسه را نمی کند از والدین مبالغی را برای تامین هزینه های مدرسه با استدلال به این مهم که این مبالغ در قالب کمک به مدرسه است، دریافت می‌کنند.

 

با توجه به اوضاع اقتصادی مردم و گاها داشتن چند فرزند دانش آموز در یک خانواده، به راستی مدیران مدارس مجاز به دریافت اینگونه مبالغ هنگام ثبت نام هستند یا این اقدام تخلف محسوب می شود؟!

 

در این زمینه اولیای یکی از دانش آموزان می گوید: دو فرزندم دانش آموز و یکی از فرزندانم دانشجو است و قادر به پرداخت هزینه های اضافی با عنوان شهریه و یا حتی کمک به مدرسه و ... نیستم با این که بارها مسئولان اعلام می کنند که دریافت هرگونه وجهی تخلف است اما هنگام ثبت نام ارقامی از والدین دریافت می شود.

 

«تنها» با بیان این که دخترم در مقطع ابتدایی و در دبستان محدثه بیرجند تحصیل می کند، می گوید: امسال هنگامی که برای گرفتن کارنامه مراجعه کردم پرسنل مدرسه مبلغ 150 تومان را در ازای دادن کارنامه دخترم طلب کردند و وقتی شاکی شدم گفتند این رقم در قالب کمک به مدرسه است و چنانچه پرداخت نشود از دادن کارنامه دانش آموز معذوریم و ندادن کارنامه هم به منزله عدم ثبت نام است.

 

وی ضمن گلایه مندی از این برخورد یادآور شد: برای گرفتن کارنامه و... مجبور به پرداخت این هزینه شدم در حالی که پرداخت این رقم در اوضاع فعلی با توجه به شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که این بیماری برای مشاغل آزاد داشت برایم مقدور نبود.

 

یکی دیگر از اولیاء که فرزندشان در یکی از مدارس هیأت امنایی تحصیل می کند ضمن گلایه مندی از دریافت ارقام هنگام ثبت نام دانش آموزان، می افزاید: امسال هم مانند سال گذشته حدود 500 هزار تومان از ما هنگام ثبت نام دریافت شد.

 

«رحیمی» با بیان این که به گفته پرسنل مدرسه ارقام دریافتی برای اجرای فوق برنامه برای دانش آموزان است، می گوید: سال گذشته در عمل دانش آموزان نیمی از سال را به مدرسه رفتند و کلاس فوق برنامه ای برای دانش آموزان برگزار نشد در حالی که کل شهریه هنگام ثبت نام از خانواده ها دریافت شد.

 

به گفته وی با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن مدارس در سال گذشته باید لااقل نیمی از ارقام دریافتی به خانواده برگشت داده می شد و یا با هزینه های امسال محاسبه می شد نه تنها این اقدام صورت نگرفت بلکه امسال هم مبالغی از اولیاء دریافت شد در حالی که مشخص نیست که وضعیت آموزش امسال به چه نحوی است و آیا دانش آموزان در مدارس حضور خواهند داشت و در عمل کلاس فوق برنامه ای اجرا خواهد شد.

 

متاسفانه گلایه اولیاء از دریافت شهریه با نام کمک به مدرسه و ... زیاد است و بر همین اساس دبیر ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند دریافت مبالغ با عنوان کمک به مدرسه و ... در مدارس دولتی را تخلف اعلام کرد و گفت: والدین در صورت مشاهده این گونه تخلفات از سوی مدیران مدارس می بایست مراتب را برای رسیدگی به اداره کل آموزش و پرورش گزارش کنند.

 

به گفته «محمد زمانی» انجمن های اولیاء و مربیان مدارس می تواند تحت عنوان تنوع بخشی فعالیت های آموزشی و پرورشی، ترغیب، تشویق، برگزاری کلاس فوق برنامه و ارتقای کیفیت آموزشی مبالغی را از والدین در قالب کمک به مدرسه و ارتقای شاخص های آموزشی تصویب و دریافت کنند اما گرفتن پول از خانواده ها با عنوان شهریه و یا به بهانه ندادن کارنامه و عدم ثبت نام در مدارس دولتی مجاز نبوده و قابل پیگیری است.

 

وی مبالغ مصوب برای مدارس هیأت امنایی در مقطع ابتدایی را 345 هزار تومان، متوسطه اول و دوم به ترتیب 415 و 485 هزار تومان اعلام می کند و می گوید: دریافت این ارقام در قالب کمک داوطلبانه به مدرسه است.

 

زمانی عدم ارائه کارنامه دانش آموز را تخلف دانسته و با بیان این که با این گونه تخلفات برخورد می شود، می گوید: مدیران باید با توجه به اوضاع اقتصادی خانوارها با کمک خیران، انجمن اولیاء و مربیان و... اینگونه مشکلات را مدیریت و حل کنند.

 

 

 

کد خبر 966590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha