۱۰۵ مقاله به همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی راه یافت

عزیزی گفت: ۱۲۹ مقاله به دبیر خانه اولین همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی در دانشگاه بیرجند ارسال شده که ۱۰۵ مقاله پذیرفته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،«محمد رضا عزیزی» صبح امروز (۱۱ شهریور) در حاشیه برگزاری اولین همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی که در دانشگاه بیرجند به صورت مجازی در حال برگزاری است، اظهار کرد: آب، مایه حیات و زندگی انشان است و کمبود دائمی آن در سرزمین عمدتاً خشک و بیابانی ایران باعث قدر و ارج بسیار شده و آداب و رسوم، باورها، خلاقیت­‌ها، جوشش زلال عواطف، نزاع­ها، نگرش­ها و رفتارهای گوناگونی را در تاریخ و فرهنگ این مملکت به دنبال داشته است.

 

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بیرجند و دبیر علمی همایش با تاکید بر اینکه اهمیت توسعه فرهنگ استفاده صحیح از آب با توجه به بحران کمبود آن در جامعه، گفت: در همین راستا اولین همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی در دانشگاه بیرجند از امروز به مدت دو روز (۱۱ و ۱۲ شهریورماه) در ۶ پنل تخصصی به صورت مجازی آغاز به کار کرد.

 

وی با بیان اینکه این همایش از خردادماه سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده است، ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لغو کلیه همایش ها و محافل عمومی تا اطلاع ثانوی، نخستین همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش­‌های علوم انسانی نیز علی رغم آمادگی برای برگزاری در موعد مقرر (فروردین ۹۹) برگزار نشد تا اینکه تصمیم گرفته شد اکنون به صورت مجازی برگزار شود.

 

عزیزی با اشاره به اینکه ۱۲۹ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش در دانشگاه بیرجند ارسال شده است، عنوان کرد: از این تعداد، ۱۰۵ مقاله پس از ارزیابی مورد پذیرش قرار گرفت.

 

دبیر علمی همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش­‌های علوم انسانی بیان کرد: از مجموع مقالات پذیرفته شده، ۳۶ مقاله به صورت سخنرانی از طریق فضای مجازی ارائه می شود.

 

وی به محورهای اصلی این همایش ملی در دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: این همایش در نظر دارد در راستای هم‌ اندیشی درباره سازوکارهای فرهنگی مصرف آب، روشن شدن ابعاد مسأله و بحران آب در جامعه، بررسی ارزش‌­های فرهنگی آب در جوامع، ادیان، ادبیات و فلسفه ­های گوناگون، آشنایی با آخرین دستاوردها و پژوهش‌­های انجام یافته در مطالعات فرهنگی، کمک به فرهنگ و گفتمان­ سازی مساله آب و ایجاد بستری مناسب برای پژوهش‌های میان رشته ­ای در حوزه آب گام بردارد.

 

عزیزی اضافه کرد: جلوه های آب در ادبیات رسمی و عامیانه فارسی، فرهنگ مصرف آب در ادبیات کودک، آب در اساطیر ایرانی، جلوه های گوناگون آب در زبان و سایر ادبیات ها، فرهنگ مصرف آب در تبلیغات محیطی و رسانه ای، آب مجازی و تأثیر آن در فرهنگ مصرف، آب و توسعه پایدار، فرهنگ و زندگی در شهرهای حساس به آب، نارضایتی، مسائل و بحران های اجتماعی ناشی از کمبود آب، فرهنگ مصرف آب و روش و چگونگی تغییر در آن، تآب آوری اجتماعی در برابر کمبود و نبود آب، سیاست جنایی در قبال اتلاف آب، بررسی روش های مواجهه با کم آبی در کشورهای خشک، سازمان های مردم نهاد و فرهنگ آب، جایگاه آب در قوانین و مقررات و حمایت کیفری از آب از جمله محورهای فرعی این همایش ملی است.

 

دبیر علمی همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش­‌های علوم انسانی در پایان با بیان اینکه آب فقط یک مسئله فنی و مهندسی نیست بلکه کالای فرهنگی است، گفت: باید سازکارهای منفی استفاده از آب اصلاح شود چرا که در غیر این صورت حتی اگر آب تمام اقیانوس ها شیرین نشود باز هم مشکل خواهیم داشت.

کد خبر 966709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha