مسجدی باسابقه در کمک‌های مومنانه؛ از تامین جهیزیه زوج‌های بی‌بضاعت تا اعطای قرض‌الحسنه به بیماران و مستاجران

مسجد صاحب‌الزمان(عج) با حضور امام‌جماعتی همراه و مستقر، اعطای ماهیانه کمک‌های مومنانه به محرومان، تامین جهیزیه برای زوج‌های بی‌بضاعت، اعطای قرض‌الحسنه و برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در جذب حداکثری اهالی محله دردار توفیق چشمگیر داشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: گاهی چند عامل دست به دست هم می دهند تا مسجدی محبوب مردم محله ای یا منطقه ای شود که مسجد صاحب الزمان (عج) (واقع در تهران، خیابان ری، خیابان شهید موسوی، نرسیده به بوستان زیبا) نمونه برجسته در این زمینه است: تمرکز حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم احتشام حسینی بر مدیریت این مسجد و اجتناب از پذیرش شغلی در دستگاه های دولتی، عضویت چند جوان و میانسال تحصیلکرده در هیئت امنای این خانه خدا، فعالیت همه روزه پایگاه بسیج و مشارکت اهالی محله دردار در تامین هزینه های مسجد صاحب الزمان (عج) را می توان از عوامل این محبوبیت دانست.

 

سید کاظم احتشام حسینی، اهل شهر بروجرد استان لرستان است که پس از درگذشت پدرش -حجت السلام والمسلمین سید احتشام حسینی- امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) شد از نیروهای انقلابی و مبارز علیه نظام طاغوت پهلوی بود که به این دلیل چندین بار دستگیر و ممنوع المنبر نیز شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همه درخواست ها برای پذیرش مسئولیتی در یکی از دستگاه ها را رد کرد و تصمیم گرفت به کار تبلیغ و خطابه و همچنین مدیریت مسجد صاحب الزمان (عج) و حسینیه احتشام که توسط پدرش در محله آبشار ساخته شده بود، مشغول شود.

 

 

 

 

امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) پاشکسته این مسجد است

بررسی مهم ترین مساجد موفق در سطح شهر تهران از جمله مساجد جابری، صدریه، روحانی و مهدیه، نشان می دهد که ائمه جماعات آنان، هیچ شغل رسمی در هیچ سازمانی ندارند و حداکثر استاد یکی دو درس در یکی دو مدرسه علمیه هستند یا اینکه گاهی منبر می روند. این موضوع که برخی از ائمه جماعات، چندشغله هستند و معمولا برای اقامه نماز جماعت به مسجد می روند و حضور کمتری در این خانه های خدا دارند، همیشه محل بروز چالش های بسیار بوده که البته درباره مسجد صاحب الزمان (عج) صدق نمی کند و احتشام حسینی به اصطلاح «پا شکسته» این مسجد است.

 

حجت الاسلام والمسلمین احتشام حسینی در این باره به خبرنگار شبستان گفت: تبلیغ در راه دین و حضور ثابت در مسجد مهم ترین وظیفه سربازان امام زمان (عج) است و این موضوع، نسل اندر نسل در میان اجداد و پدران ما یک رسم بوده و با یپروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی نیز تداوم یافت.

 

امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) افزود: شخصا همه روزه یک ساعت پیش از اذان ظهر در این مسجد حضور می یابم و حداقل یک ساعت پس از اقامه نماز جماعت نیز در این خانه، به سوالات مردم جواب می دهم و امور این مسجد را از نزدیک دنبال می کنم. همین کار را شب ها نیز انجام می دهم با این تفاوت که به صورت مرتب در جلسات هیئت امنا، بسیج و مجموعه خیریه مسجد صاحب الزمان (عج) شرکت می کنم. اگر مسجدی می خواهد محل مراجعه ثابت مردم محله باشد باید امام جماعتی تمام وقت داشته باشد.

 

همدلی مثال زدنی بسیجیان با سایر کارگزاران مسجد صاحب الزمان (عج)

پایگاه مقاومت بسیج 17 مسجد صاحب الزمان (عج) وابسته به حوزه مقاومت بسیج 235 شهید عباس بابایی ناحیه بسیج امام خمینی (ره) تهران بزرگ، عامل مهم دیگر در موفقیت و پویایی این مسجد است. «جواد برزگر» که هشت سال فرمانده این پایگاه بود و اکنون از اعضای فعال این مرکز است، در گفت و گویی با خبرنگار شبستان بیان کرد: اعتماد امام جماعت و هیئت امنای مسجد صاحب الزمان (عج) موجب شده که بسیجیان این پایگاه با جان و دل در خدمت آنها و در واقع در خدمت این خانه خدا باشند.

 

این عضو پایگاه بسیج مسجد صاحب الزمان (عج) افزود: اعضای این پایگاه روحیه جهادی خود را در دوره شیوع ویروس کرونا به خوبی نشان دادند به طوری که با تشکیل قرارگاه فرهنگی و محرومیت زدایی، ضمن اطلاع رسانی دقیق درباره نشانه ها و راه های ابتلا به ویروس کرونا، کارگاه تولید ماسک با محوریت واحد خواهران، در محل این پایگاه که در طبقه دوم این مسجد واقع شده راه اندازی کرد که در مجموع بیش از 10 هزار ماسک تولید و میان مدافعان سلامت، کادر درمانی درمانگاه ولی الله (ع) و بیمارستان بازرگانان (شهید اندرزگو) و خانواده های نیازمند توزیع شد.

 

 

 

 

کمک ماهیانه به 60 خانواده نیازمند

مسجد صاحب الزمان (عج) در زمینه خدمت رسانی به نیازمندان، چند دهه ای است که مجموعه خیریه دارد که علاوه بر کمک های مومنانه به مناسبت ماه رمضان و سال نو، هر ماه به 60 خانواده، خدمات نقدی و غیر نقدی ارائه می کند. صدرو معرفی نامه برای افراد نیازمند برای دریافت رایگان درمان در درمانگاه های ولی الله (ع) و بیمارستان سوم شعبان و شهید اندرزگو از فعالیت های دیگر این مجموعه مسجدی است. این مجموعه هر سال جهیزیه برای سه تا پنج زوج را تهیه می کند که شامل اقلامی همچون یخچال، فرش، بخاری و ماشین لباس شویی می شود.

 

 

 

 

این خانه خدا در دوره شیوع ویروس کرونا و در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه به نیازمندان، بیش از 700 بسته ارزاق را میان خانواده های نیازمند توزیع کرد. همچنین اجاره موقوفات خود در ماه فروردین را بخشید و به مستاجران برای پرداخت اجاره بهای ماه های اردیبهشت و خرداد نیز مهلت داد.

 

مسجد صاحب الزمان (عج) در کنار تمام این فعالیت های خیرخواهانه، صندوق قرض الحسنه ای نیز دارد که با کمترین سخت گیری و صرفا دریافت معرفی نامه از سوی یکی از اعضای هیئت امنای این مسجد یا امام جماعت آن و همچنین یک فقره چک، وام با اقساط ده ماهه پرداخت می کند. صندوق قرض الحسنه امام هادی (ع) روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 19 و پنج شنبه ها از ساعت 16 تا 18 به مراجعات خدمات رسانی می کند. زوج های جوان، مستاجران و افراد دارای بیماری های خاص در اولویت دریافت وام از این صندوق هستند.

 

به گفته آقای «پند» از اعضای هیئت امنای این صندوق که چند سالی عضو هیئت امنای مسجد صاحب الزمان (عج) نیز بود، متاسفانه سهل گیری در پرداخت وام، موجب شده هر سال بر آمار کسانی که اقساط وام ها را پرداخت نمی کنند بیشتر شود موضوعی که گاهی ما را به این سمت می برد که سخت گیری بیشتری اعمال کنیم.

 

کلاس های آموزش روخوانی، روان خوانی و تفسیر مسجد صاحب الزمان (عج) طرفداران زیادی میان شهروندان محله دردار تهران دارد و نسل جوان در بعدازظهر روزهای دوشنبه و چهارشنبه قرآن می آموزند و گروه های مختلف مردم در روزهای یکشنبه از جلسات تفسیر قرآن در این مسجد بهره مند می شوند.

 

مسجد صاحب الزمان(عج) توانسته در سایه همدلی و همگرایی و هم افزایی کارگزاران خود و داشتن برنامه ای منظم و اجرای طرح های جذاب، در جذب افراد از گروه های مختلف سنی موفق باشد و اکنون محوری ترین مسجد در محله دردار است.

کد خبر 966874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha