انتقال فرهنگ و روحیه جهاد و شهادت به نسل ‌های بعد وظیفه همه است

حجت الاسلام مروی انتقال فرهنگ و روحیه جهاد و شهادت به نسل‌های بعد را وظیفه امروز همه خواند و گفت: هر دوره زمانی اقتضائات خود را دارد؛ یک روز سلاح به دست گرفتن و روزی قلم‌ به ‌دست گرفتن نیاز زمان برای انتقال فرهنگ شهدا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام‌ «احمد مروی» امروز( ۱۱ شهریور) در مراسم بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد شهادت سردار محمود کاوه ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد(ع) با بیان اینکه ما باید در هر فرصتی تکریم و تعظیم یاد و فرهنگ شهدا را با برگزاری چنین مراسمی مغتنم بشماریم، گفت: فلسفه تشکیل این دست مجالس بزرگداشت و یادبود برای به فراموشی نسپردن فرهنگ شهدا، انتقال آن به نسل‌های بعد و همواره زنده نگه‌داشتن روحیه جهاد و شهادت در جامعه است.

 

تولیت آستان قدس رضوی افزود: یاد شهدا و تکریم خانواده شهدا یعنی بیان اشکالات و رفع آن‌ها، آن روحیاتی که شهدای ما داشتند و این افتخارات را برای کشور آفریدند بیان کنیم و برای خود الگو قرار دهیم، این معنای تجلیل شهدا است.

 

وی با بیان اینکه یاد شهدا به این است که ما اشکالات را بگوییم و برای برطرف کردنش تلاش کنیم، افزود: تکریم خانواده شهدا این است که از روحیاتی که شهدا داشتند و به برکت آن این افتخارات را برای این کشور آفریدند، الگو بگیریم، شهدا از ما سلام‌وصلوات نمی‌خواهند، نیازی هم به سلام‌وصلوات ما ندارند، شهدا «عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ» هستند، ما به شهدا نیاز داریم.

 

حجت ‌الاسلام‌ مروی با تبیین فلسفه تشکیل روضه برای امام حسین(ع) گفت: فلسفه برپایی مراسم روضه‌خوانی این است که فرهنگ اباعبدالله الحسین(ع) در جامعه فراموش نشود و چون تابلویی درخشان راهنمای ما برای خوب و سعادتمند زندگی کردن و بنده خدا بودن باشد.

 

تولیت آستان قدس رضوی، انتقال فرهنگ و روحیه جهاد و شهادت به نسل‌های بعد را وظیفه امروز همه خواند و گفت: هر دوره زمانی اقتضائات خود را دارد؛ یک روز سلاح به دست گرفتن و روزی قلم‌به‌دست گرفتن نیاز زمان برای انتقال فرهنگ شهدا است.

 

وی با بیان اینکه کار و روحیه انقلابی و جهادی باید به‌عنوان پیام شهدا همواره پیش روی ما باشد، عنوان کرد: در آموزه‌های دینی ما شهادت به تعبیر امروزی یک «برند» و «مارک» محسوب می ‌شود، شهادت نشانی برای نمود همه خوبی‌ها و انسانیت و ارزش‌هاست و خداوند متعال این نشان را به هرکسی نمی‌زند.

 

حجت الاسلام مروی بیان کرد: خداوند مقام شهید و شهادت را یک نشان برای سعادت، خوشبختی و کمال انسان‌ها قرار داده است، ما باید از خداوند متعال درخواست کنیم که هر روز توفیق پیروی از راه شهدا را به ما عنایت کند چرا که فرهنگ شهادت تنها مربوط به دوران جبهه و جنگ نیست، فرهنگ شهادت در زندگی روزمره ما جاری و ساری است.

 

تولیت استان قدس رضوی اشاره به اینکه شهید کاوه در سن ۱۸ سالگی به مدت ۶ ماه فرمانده حفاظت از بیت حضرت امام(ره) بود، اظهارکرد: شهید کاوه تنها با ۲۲ سال سن فرمانده تیپ ۴ هزار نفری شهدا می‌شود و در سن ۲۵ سالگی فرمانده لشکر می‌شود. در سن ۲۲ سالگی، دشمنان برای سر این شهید گران‌قدر ۲ تا ۷ میلیون تومان جایزه می‌گذارند، که در آن دوران پول بسیار زیادی بود.

 

وی تصریح کرد: خصوصیت بارز شهید کاوه ‌ها این است که اهل تحول هستند، در مواجهه با مشکلات و چالش‌ها دست روی دست نمی‌گذارد، بافکری متفاوت و با جسارت وارد عمل می‌شود همچنین خصوصیت دیگر شهید کاوه این بود که خستگی‌ناپذیر بود و باوجود زخمی بودن، به خط برمی‌گشت چون معتقد بود که وقت مغتنم است.

 

حجت الاسلام مروی داشتن روحیاتی چون جسارت، تحول‌آفرینی و خستگی‌ناپذیر بودن را شرط پیشرفت دانست و گفت: در عرصه فن ‌آوری‌ های هسته‌ای از نظر فن و دانش تا آخر کار پیش رفتیم، بدون اینکه هیچ کشوری در این زمینه به ما کمک کند، در عرصه نظامی و موشکی هم پیشرفت‌های بسیار خارق‌العاده‌ای داشته‌ایم، در حوزه‌هایی که عقب مانده‌تر هستیم نباید آن را به ‌حساب معاندین و یا عدم ارتباط با آمریکا بگذاریم.

 

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه روحیه کار و تلاش و مسئولیت ‌پذیری را باید از شهدا درس بگیریم، افزود: پیشرفت همه کارها به دست خودمان است؛ اینکه فکر کنیم کسی از بیرون کشور امورات و مشکلات ما را حل خواهد کرد، فکری استعماری است.

 

وی با بیان اینکه پیشرفت همه ملت‌ها با کار و زحمت و وجدان کاری میسر شده است، تأکید کرد: زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا این است که روحیه جسارت، اقدام جهادی، خستگی‌ناپذیر بودن و کار کردن برای رضای خدا را در هر عرصه‌های مختلف زندگی حفظ کنیم، که صدر درصد نتیجه‌بخش و موفقیت‌آمیز خواهد بود.

 

 

کد خبر 966972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha