درس هایی از مدنیّت اسلامی

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس در یاداشتی تاکید کرد: محرم امسال نشان داد که برای فرزندان مکتب حسین (ع)، هر «محدودیتی» می تواند راهگشای «برکتی» باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بابک نگاهداری، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس به مناسبت سومین شب شهادت امام حسین (ع) در یادداشتی با عنوان "درس هایی از مدنیّت اسلامی" نوشت: محرم امسال نشان داد که نه عزاداری حسین (ع) تعطیل بردار است و نه مدنیت اسلامی «تحریم» بردار. متن کامل یادداشت مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس به شرح زیر است:

درس هایی از مدنیّت اسلامی برای ما ایرانی ها و شیعه ها، دیدن معجزه های محرم و عاشورا چیز غریبی نیست؛ از بیمارانی که شفا گرفته اند تا تحولات عظیم اجتماعی. از انقلاب اسلامی گرفته که در چنین بستری آغاز می شود تا سردار سلیمانی که در چنین مکتبی رشد می کند. ما ظلم ستیزی، عدالت خواهی و حق طلبی مان را مدیون این مکتب و امام بوده ایم.

برای ما ایرانی ها و شیعه ها که محرم و عاشورا جزئی جدانشدنی از هویت و فرهنگ و زندگیمان است، مگر می شود که محرم بیاید و در خانه بمانی؟ مگر می شود که محرم بیاید و درب مسجدها و حرم ها و حسینیه ها را ببندی؟ اما محرم امسال نشان داد که برای فرزندان مکتب حسین (ع)، هر «محدودیتی» می تواند راهگشای «برکتی» باشد.

اپیدمی کرونا که پیش از این بسیاری از مراسم های مذهبی را دستخوش تغییر یا تعطیلی کرده بود، عزاداری های ما در محرم امسال را نیز با محدودیتهای فراوانی روبرو کرد. اما همین محدودیتها باعث شد تا محرم 1442 به یکی از مهمترین جلوه های تجلی «شعور و معرفت حسینی» تبدیل شود. محرم امسال نشان داد که درسهای محرم را پایانی نیست. بار دیگر به همه ما نشان داد که نمی شود بر سر سفره اباعبدالله بنشینی و دست خالی از پای آن بلند شوی. نمی شود که برای مظلومیت او و یارانش گریه کنی، اما «مراد» نگیری.

نمی شود که محرمی بیاید و برود و ما همان انسانهای دیروز باشیم. هر سال که می گذرد بیشتر بر معجزه این کلام اماممان پی می بریم که: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است.» در حالی که در آن سوی دنیا، آیین ها و تجمعات انسانی به محلی برای علم ستیزی و قانون گریزی تبدیل شده اند، در این سوی دنیا، بزرگترین عزاداری مسلمانان جهان به تجلی اوج بلوغ عقلانی یک مکتب و تمدن اصیل و ریشه دار تبدیل می شود.

در حالیکه در قلب اروپا میلیون‌ها نفر در اعتراض به اجباری شدن ماسک، راهپیمایی می کنند، در این سوی دنیا، میلیون‌ها مسلمانِ عزادار، با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، یاد امام شهیدشان و یاران وفاداراش را گرامی می دارند. در حالی که در آن سوی دنیا ماسک هایشان را پاره می کنند، در این سوی دنیا، نذر ماسک می کنند.

محرم 1442 جلوه ای زیبا از مدنیت اسلامی بود. همان مدنیتی که روزگاری سرآمد تمدن‌های شرق و غرب بود بار دیگر نشان داد که درس‌های فراوانی برای دنیای متمدن امروز دارد. محرم امسال نشان داد که نه عزاداری حسین (ع) تعطیل بردار است و نه مدنیت اسلامی «تحریم» بردار. همچنان که هیات‌های یک نفره، روضه خوانی های خانوادگی و عزاداری های تنهایی را آموختیم، برساختن تمدن نوین اسلامی در سخت ترین شرایط انزوای بین المللی را هم خواهیم آموخت.

ملتی که عاشورا دارد، اگر تمام آب‌های جهان را هم بر او ببندند، راهی برای تعالی و سربلندی خواهد یافت؛ و این است رمز جاودانگی مدنیّت اسلامی./

کد خبر 966991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha