رسالتی که موروثی است/نباید اجازه داد هر فرد  با هر انگیزه‌ای وارد عرصه مداحی شود

اگر کسی با اختیار خودش وارد عرصه مداحی شود جذابیت ها، لذت و درک این موقعیت و جایگاه برایش اهمیت ویژه ای خواهد داشت اما اگر با اجبار وارد این عرصه شده باشد طبیعتا برایش دلزدگی ایجاد می شود...

خبرگزاری شبستان _گیلان، نوشین کریمی؛ گاهی اوقات ترغیب و تشویق‌ و میدان‌دادن به کودکان و نوجوانان مستعد، نقش به‌سزایی در رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان در جهت علاقه‌مندی به مسائل دینی و گرایش های معنوی، همچون قرائت و یا حافظ قرآن شدن، مکبر و اذان‌گو شدن و یا حتی مداح و مرثیه خوان شدن دارد.



گرچه شاید اجتماع مثلا مدارس و یا حتی خانواده ها با بی توجهی به استعداد فرزندان خود نه تنها استعدادیاب نیستند، بلکه استعدادکش هستند، اما هستند مربیان و خانواده های متعهد و دلسوزی که کودکان و نوجوانان را به مفاهیم ناب اسلام محمدی(ص) آشنا کرده و در ادامه مسیر زندگی یک فرد مهذب و انقلابی به جامعه تحویل می دهند.


در واقع بنابر نظر کارشناسان امور دینی ساختن کودکان و نوجوانان در عرصه ستایشگری به هر شکل ممکن و با هر تفسیری، مفید فایده، اثرگذار و پرورش‌دهنده است. گرچه نه تنها برای کودکان، بلکه برای فراگیران بزرگسال نیز آموزش نظام‌مند و کلاسیک، خیلی متداول نیست اما حرکت‌های خودجوش و ذوقی در خصوص آموزش هنر مداحی از گوشه و کنار توسط برخی دلسوزان دیده می‌شود.



موروثی بودن مداحی و مرثیه خوانی خود یک جنبه مثبت و قابل توجه در آموزش این گرایش معنوی است که ذکر و نقل مصائب اهل بیت(ع) را برای مخاطبین دو صد چندان می کند زیرا اگر کسی با اختیار خودش وارد این عرصه شود جذابیت ها، لذت و درک این موقعیت و جایگاه برایش اهمیت ویژه ای خواهد داشت اما اگر با اجبار وارد این عرصه شده باشد طبیعتا برایش دلزدگی ایجاد می شود و نه تنها مخاطبی را جذب آنچه که می گوید، نمی کند بلکه ممکن است محتوای عاطفی و مدح و فضیلت های اهل بیت(ع) را آنطور که شایسته است به مستمعین انتقال ندهد.


این روزها که لبریز از حال و هوای محرم است و با توجه به شیوع ویروس کرونا خیلی از مراسم های عزاداری به شکل سال های گذشته برگزار نمی شود خبرنگار خبرگزاری شبستان به سراغ یکی از جوانان مداح شهر رفت و با او در مورد حال و هوای مداحی به گفت و گو نشست.

 


«امیرعباس پورطالمی» با بیان اینکه در ایام محرم حال هوای ما قابل توصیف نیست، گفت: حال و هوای من و دوستانم در این ایام خیلی پرشور است.



پورطالمی که متولد پنجم شهریور سال ۸۱ است می گوید: من ۱۷ سال دارم و از پنج سالگی به‌خاطر اینکه پدرم و پدربزرگ هایم مداح بودند قبل از اینکه خواندن و نوشتن را یاد بگیرم با من مداحی کار می کردند و من هم نوحه ها را حفظ می کردم و در هیئت می خواندم.



وی با اشاره به اینکه امسال به خاطر شیوع بیماری کووید ۱۹، برنامه های محرم با رعایت اصول بهداشتی طبق گفته های پزشک سلامت در حال برگزاری است، افزود: اصولا یک مداح خوب در مرحله نخست وقتی پا به عرصه مداحی می گذارد باید بداند مدح چه انسان هایی را انجام می دهد و کاملا آنها را بشناسد.



پورطالمی تصریح کرد: یک مداح باید هدف و رسالت اهل بیت(ع) را درک کند و  وقتی کاملا آنها را شناخت هدفشان را مقدس بشمارد و سعی کند در زندگی خود از آنها تاسی کند.



وی با اشاره به اینکه یک مداح چه نوجوان و چه بزرگسال باید بکوشد تا عاشورا را با همان ظرافتش حفظ کند، خاطرنشان کرد: وظیفه مداح خوب و انقلابی این است که به احدی اجازه ندهد عاشورا را تحریف کنند چون عاشورا یک فرهنگ غنی و انسان ساز است.



پورطالمی با استناد به فرمایشات رهبر کبیر انقلاب حضرت امام(ره) بیان کرد: «ما هر چه داریم از محرم و صفر است».



وی در ادامه مداحی را یک رسالت دانست و اذعان کرد: مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری مداحی یک هنر است و مداح علاوه بر اینکه باید صدای خوب داشته باشد، باید دانش و مطالعات بالایی در زمینه آنچه که بیان می کند، داشته باشد.



پورطالمی گفت: مداح باید هنرمند باشد تا با هنر و ابتکار خودش شور و شعور حسینی را در مردم القا کند.



وی با اشاره به اینکه من اشعار مداحی ام را از شاعران بزرگی همچون «حسن فرحبخش» معروف به ژولیده نیشابوری، «حاج غلام رضا سازگار» معروف به میثم،  «حبیب الله چایچیان» معروف به احسان و دیگر شاعرانی که در این زمینه فعالیت دارند انتخاب می کنم، خاطرنشان ساخت: شاعران باید آنقدر در شعر سرودن تبحر داشته باشند تا بتوانند با شعرهای خودشان مخاطب را جذب کنند چون اگر شعر خوب باشد و بتواند اهداف اهل بیت(ع) را برای مردم روشن کند، کار مداحی جذاب تر خواهد بود.

کد خبر 967465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha