علائم‌ تشخیص کرونا‌ از سرماخوردگی و آنفلوآنزا تشریح شد

پزشک مشاور سلامت و کرونا و پزشک مرکز درمانی کرمان با توجه به نزدیک شدن‌ به فصل پائیز علائم‌ تشخیص بیماری کرونا از آنفلوآنزا و سرماخوردگی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر ریحانه‌ میرشکاری چهارشنبه شب ( ۱۲ شهریور ) در برنامه مجازی مطب در خانه به سوالات‌ کرونایی کاربران‌ پاسخ داد و به اوّلین‌ سوالی که پرسیده شد مدّتی‌ است سینوس قسمت های زیرگونه و پیشانی درد دارد و عطسه، آبریزش‌ بینی و گاهی سرفه هم دارم ممکن‌ است به خاطر عفونت سینوسی‌ باشد؟ پاسخ داد: علایم‌ سرفه و آبریزش‌ بینی به خاطر حساسیت‌ فصلی است که توصیه می کنم مرتب دهان‌ و بینی‌ خود را با آب‌ نمک رقیق شستشو دهید و در صورتی که سابقه عفونت سینوسی یا سینوس مزمن‌ داشتید و الان‌ هم ترشحات‌ پشت حلق افزایش‌ پیدا کرده به مرکز درمانی مراجعه کنید تا معاینه شوید و اگر نیاز باشد آنتی بیوتیک تجویز می شود در غیر این صورت‌ خوردن مایعات گرم و دمنوش‌ و نیز شستشوی دهان و بینی با آب نمک رقیق کفایت می کند.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا و پزشک مرکز درمانی کرمان در پاسخ به سوال‌ شخصی که گفت دختر ۱۷‌ ساله من باید به دلیل حساسیت‌ زیاد آمپول بتامتازون شیری تزریق کند آیا با توجه به وجود کرونا این‌ امر باعث ضعف‌ ایمنی بدن نمی شود؟ بیان کرد: در خصوص حساسیت زیاد دخترتان‌ اگر آنتی بیوتیک‌ های معمولی پاسخ نمی دهد  و با حذف عامل حساسیت‌ زا مانند بو، گرد و غبار و مواد غذایی حساسیت زا بهبودی حاصل نشد توصیه می شود با پزشک و ‌متخصص داخلی در رابطه با تجویز داروی بتامتازون مشورت کنید، قطعاً مصرف بتامتازون‌ سیستم‌ ایمنی بدن را کاهش می دهد.

 

 

شخصی هم پرسید با توجه‌ به نزدیک شدن به فصل‌ پائیز سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا را چگونه تشخیص دهیم؟ دکتر میرشکاری پاسخ داد: معمولاً علائم سرماخوردگی شامل تب، بدن درد خفیف همراه‌ با عطسه، سرفه و آبریزش‌ بینی است که ۳ تا ۵ روز بیشتر‌ طول نمی کشد و علایم‌ با استراحت و درمان‌ های معمولی رفع و بهبودی‌ حاصل می شود؛ در خصوص آنفلوآنزا هم معمولاً علائم‌ شدیدتر و همراه با سردرد، بدن درد، کوفتگی و سرفه های خشک است امّا علایم تنگی نفس و گوارشی را ندارد؛ در مورد کرونا‌ نیز می تواند علائم بدن‌ درد، ضعف، خستگی، سردرد، سرفه خشک، علائم‌ گوارشی، کاهش حس بویایی و چشایی در فرد ایجاد شود که مدّت زمان‌ طولانی تر از سرماخوردگی و آنفلوآنزا را دارد.

 


فردی هم پرسید ۶ روز است گلودرد خفیف دارم امشب هم دست راستم‌ درد می کند آیا کرونا است؟ پزشک مشاور سلامت و کرونا پاسخ داد: گلو درد ۶‌ روزه خفیف نمی تواند به نفع درگیری شما با ویروس کووید۱۹‌ باشد توصیه می شود دهان‌ و بینی خود را با آب‌ نمک رقیق شستشو دهید  و مایعات گرم، انواع سوپ و آش های گرم‌ میل کنید تا بهتر شوید.

 

 

دکتر میرشکاری در پاسخ به سوال شخصی که پرسید مادرم‌ ۶۵ سال سن دارد آزمایش‌ هایی که دادند کمبودی ندارد امّا‌ همیشه از خستگی و بی حسی گله مند است چه راهکاری توصیه‌ می کنید؟ گفت: در صورتی که جواب آزمایش‌ های مادرتان‌ طبیعی است و مشکل خاص و یا بیماری زمینه ای ندارند توصیه می کنم یک فعالیت ملایم روزانه‌ در برنامه خود بگنجانند که پیاده روی ۳۰ دقیقه در ابتدای صبح زود یا عصر می تواند حال عمومی ایشان را بهتر کند.

 

 

فردی پرسید ۲ هفته عطسه و آبریزش‌ بینی دارم‌ که شب‌ ها بیشتر می شود، از امشب هم درد خفیف بین کتف ها ایجاد شده و سرفه‌ هایم‌ کمی همراه با خلط است ضمن‌ اینکه بیماری آسم‌ شدید هم دارم آیا از کرونا است؟ که پزشک مرکز درمانی کرمان پاسخ داد: علایم آبریزش بینی که طولانی مدّت‌ است بیشتر به خاطر حساسیت است؛ بهتر است از بو، دود، گرد و غبار و عطر و ادکلن اجتناب کنید  و مواد حساسیت‌ زای‌ غذایی مانند گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل مصرف نکنید و بیشتر آش، سوپ و دمنوش‌ های گرم‌ میل کنید.

 

 

معلمی‌ هم پرسید با آغاز به کار مدارس باید به مدرسه بروم‌ با وجود کرونا و داشتن فرزند ۳ ساله باید پرستار بگیرم‌ بفرمائید که پرستار چه نکاتی باید در مواجهه‌ با فرزندم‌ رعایت کند تا انتقال دهنده نباشد؟ دکتر میرشکاری پاسخ داد: پرستار باید لباس مخصوص برای حضور در منزل شما داشته باشد و در بدو ورود به منزل تعویض لباس انجام شود و دست‌ ها را با آب و صابون‌ شستشو دهد و در زمان حضور در کنار فرزند تان ماسک بپوشد.

 


شخصی پرسید امروز به شدّت دچار گلو درد و سوزش در گلو شدم و سردرد و سرگیجه هم دارم‌ لطفاً راهنمایی می کنید؟ که پزشک مشاور سلامت و کرونا پاسخ داد: سن‌ و سال خود را بیان نکردید و اینکه نفرمودید آیا از داروی خاصی‌ مانند فشار خون‌ مصرف می کنید و یا اینکه دارای بیماری زمینه ای هستید یا خیر، در صورتی که از داروی خاصی‌ استفاده نمی کنید و دارای بیماری زمینه ای هم نیستید توصیه می کنم نکات‌ بهداشت  را رعایت کنید و دهان‌ خود را با‌ آب و نمک رقیق شستشو دهید و استامینوفن ۵۰۰ یا ناپروسکن برای بهبودی سردرد مصرف کنید  و اگر تب، بدن درد،  و سرفه های خشک شدید داشتید به مرکز ۱۶ ساعته مراجعه کنید در غیر این صورت در منزل استراحت و مایعات گرم و سوپ استفاده کنید تا بهبودی حاصل شود و در صورتی که علایم‌ سرگیجه شما بهتر نشد به متخصص گوش، حلق بینی و یا مغز و اعصاب مراجعه کنید.
 

کد خبر 967490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha