جوانان منتظر فرش قرمز نباشند/ حمایت مجمع از جامعه اندیشه ورزی در کشور

رضایی با اعلام حمایت مجمع تشخیص مصلحت نظام از جامعه اندیشه ورزی در حل مشکلات فرهنگ و اقتصاد گفت: جوانان مانند دوران جبهه و جنگ وارد میدان شوند و منتظر فرش قرمز نباشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «محسن رضایی»   در آیین افتتاحیه نظام جمع سپاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت تبیین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه گفت: امیدواریم این جلسات در بستر گام دوم انقلاب به اراده ملی بر داشتن این گام که تاکید رهبر انقلاب است، منجر شود اما باید بدانیم برای این امر نیازمند اراده ملی سوم هستیم که باید شکل بگیرد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اولین اراده ملی در سال 56 شکل گرفت که نسل اول انقلاب در کنار امام (ره) آن را شکل دادند و ایده های جدیدی به نام امام خمینی (ره) استقرار یافت.

 

رضایی ادامه داد: دومین ایده ملی برای آزادسازی سرزمین های اسلامی بود که وقتی صدام با تحریک غرب و آمریکا پنج استان کشور را غصب کرد، ما در ابتدای انقلاب بودیم و همه منتظر اعلام پشیمانی ما بودند که در این شرایط نسل دوم انقلاب دومین اراده ملی را شکل دادند و اقتدار ملت ایران بعد از 200 سال بازگشت.

 

وی ادامه داد: جنگ ایران و عراق اولین جنگی بود که ایران اجازه نداد کوچکترین مساحتی از خاک کشور جدا شود در حالی که در جنگ های گذشته سمرقند، هرات و بخارا از شهرهایی بودند که از کشور ما جدا شدند.

 

وی گفت: در گام دوم انقلاب در حال شکل گیری اراده سوم ملی توسط نسل سوم و چهارم هستیم که امیدواریم این اراده همان گونه که در بیانیه گام دوم بر محور اقتصاد و فرهنگ تاکید شده است، بتواند موانع آن را از سر راه بردارد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: سومین اراده به دست نسل سوم انقلاب شکل می گیرد و ما در آستانه تحولات جدید در کشور هستیم.

 

وی با بیان اینکه نحوه اداره و سیاستگزاری کشور باید متحول شود، گفت: در غیر این صورت تحولات شکل نگرفته و مسیرهای منفی اقتصاد و فرهنگ ادامه می یابد.

 

رضایی اظهار کرد: در چهل سال پس از انقلاب ما هر روز با یک پیشرفت سیاسی و نظامی مواجه بودیم و روزی نبود که شاهد تسلیحات جدید در دفاع، امنیت و سیاست نباشیم. پیشرفت ما در اقتدار، امنیت و حوزه نظامی همگی با روندی مثبت مواجه بوده اما متاسفانه در فرهنگ و اقتصاد این نگرش مثبت نیست زیرا تحولی صورت نگرفته است و حادثه بزرگی مانند انقلاب تشکیل نشده. ما در آغاز فرهنگ جدید و اقتصاد هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: تحولات جدید بدون تحولات اندیشمندان امکان پذیر نیست. این تحولات باید از اندیشکده ها صورت گیرد تا شاهد تحول در فرهنگ و اقتصاد باشیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این جلسه آغاز بسیج علمی و فکری و نخبگی از سوی مجمع است.

 

وی گفت: در گذشته پژوهشگاه های کارشناسی و کارگاهی مشغول فعالیت بودند که ما در مجمع به دنبال شکل گیری سومین موج اندیشه ورزی هستیم. مجمع از جامعه اندیشه ورزان حمایت می کند و خود نیز در آن گام بر می دارد. به عنوان حامیان اندیشه ورزی بر روی مجمع تشخیص مصلحت نظام حساب کنید.

 

رضایی خاطرنشان کرد: گام سوم فراخوان جمع سپاری از سوی مجمع فراخوان جوانان کشور است که باید وارد میدان شوند و شاهد تشکیل یک جامعه اندیشگاهی باشیم. این جامعه می تواند ده ها گروه خودجوش را ساماندهی کند. تمام جوانان باید خود را نماینده انقلاب و این کشور بدانند و در چهارچوب مطالبه گری و خدمتگزاری گام بردارند. جوانان نسل سوم باید تصمیم جدید بگیرند و منتظر فرش قرمز نباشند.

 

وی با تاکید بر تحول در دولت خاطرنشان کرد: ما نیازمند تحول در دولت هستیم؛ تحول در دیوان سالاری، حکمرانی، فرهنگ و اقتصاد. در یک سال باقی مانده باید شاهد رابطه جدید میان دولت، نظام و مردم باشیم و سیاست های جدیدی برای اصلاح دولت ابلاغ شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیاست های اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، تنها قانون این اصل از سوی مجلس تصویب شد اما هنوز دروازه اقتصاد، سیاست های اقتصاد مقاومتی بر زمین مانده است، این سیاست ها قبل از بحران های اقتصادی ابلاغ شد و هنوز قانونی برای آن ابلاغ نشده است.

 

رضایی اظهار کرد: اولین گام بعد از شکل گیری جامعه اندیشه ورزی تحولات در دولت است. دولت به دلیل وسعت دارای هزینه زیادی است و هر اندازه با اقتصاد مقایسه شود، اگر دولت اصلاح نشود، فساد دوباره شکل می گیرد.

 

وی گفت: سیاست های کلی برنامه هفتم در گام دوم انقلاب باید به ریل گزاری در فرهنگ و اقتصاد تبدیل شود. ما دقیقا یک سال فرصت داریم تا سیاست های کلی را به دولت ابلاغ کنیم. این سیاست ها باید از اردیبهشت سال بعد از مسیر مجمع و اندیشه ورزی بگذرد و به تصویب رهبر انقلاب رسیده و به سمع و نظر دولت برسد و پس از آن در آذر ماه وارد مجلس شود و در 1401 شاهد یک برنامه کامل در کشور باشیم.

 

وی گفت: در بیشتر برنامه های کشور 2 یا 3 وزارتخانه باید در کنار یکدیگر فعالیت کنند. استان ها قدرت برنامه ریزی دارند و باید در آنها تحولاتی شکل گیرد.

 

رضایی اظهار کرد: فاصله بنگاه داری با زندگی مردم بسیار زیاد است و کمترین ارتباطی میان زندگی مردم و شرکت های اقتصادی وجود ندارد، جزیره های صنعتی و دولتی باید از بین بروند و شاهد یکپارچه سازی میان زندگی مردم، صنعت و اقتصاد باشیم در غیر این صورت روز به روز شاهد فقر بیشتر در کشور خواهیم بود.

 

وی یادآور شد: دولت برای جلوگیری از تورم نقدینگی را از دست مردم خارج و روانه بانک ها کرد و تورم 9 درصدی شکل گرفت در حالی که این فعالیت ها با تولید و چرخه آن در کشور محاسبه نشد و باز شاهد جزیره ای عمل کردن بانک مرکزی در کشور بودیم. آب عظیمی پشت سد بانک ها پدید آمد و در سال 98 یک باره نرخ سود بانکی پایین آمد. در  شرایط کنونی نیز تنها قریب به 100 تا 150 نفر در کشور هستند که هر چند وقت یک بار می دادند که رانتی در کشور ایجاد می شود و باید از آن استفاده کنند، آنها بهتر از دولت تشخیص می دهند و عده ای نیز در لحظات آخر وارد بورس شدند و اما نتوانستند بهره ای ببرند. در حال حاضر دولت، صنعت و اقتصاد کلان جزیره ای اداره شود. باید در سیاست های کلی فکری کنیم و در برنامه هفتم شکاف های اقتصادی و فرهنگی پر شود./

کد خبر 968478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha