اتصال زنجیره کرونا در مدارس/ معلمان و خانواده ها نگرانند

مدارس خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور از دیروز بازگشایی شد، اما خانواده‌ها و معلمان هنوز از شیوع کرونا نگران هستند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ مدارس خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور از دیروز بازگشایی شد، اما خانواده‌ها و معلمان هنوز از شیوع کرونا نگران هستند و خانواده ها می گویند مدرسه بیش از هر محیط دیگری می تواند جولانگاه ویروس کرونا باشد.

 

برخی از خانواده ها که البته تعدادشان کم است، از حضور فرزندشان در مدرسه ممانعت کرده اند، اما شمار زیادی از دانش آموزان، در مدرسه حضور یافته و پشت میز کلاس درس قرار گرفتند.

 

شور و شوق آغاز سال تحصیلی را نمی توان از بچه ها مخصوصا از دانش آموزان دوره ابتدایی گرفت، مقاومت فرزندان در برابر ممانعت های والدین، شاید دلیل دیگر برای حضور در مدرسه است.

 

آموزش و پرورش اعلام کرده حضور دانش آموزان در مدرسه با رعایت پروتکل های بهداشتی است اما خانواده ها هنوز نگران رعایت این پروتکل ها هستند.

 

اردیبهشت ماه امسال که مدارس پس از تعطیلی کرونایی، فعالیت  خود را از سر گرفت، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی اعلام کرد دانش آموزان می توانند از عوامل اصلی گسترش کرونا در جامعه، منازل و انتقال آن به والدین و افراد سالمند باشند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی در این باره گفت: با توجه به بازگشایی مدارس، فاصله گذاری اجتماعی در کودکان و دانش آموزان بسیار اهمیت دارد.

 

دکتر «افشین دلشاد» اظهارداشت: دانش آموزان لیوان کاغذی یکبار مصرف و دستمال به همراه داشته باشند و بهتر است در صورت استفاده از سرویس های ایاب و ذهاب عمومی از ماسک و دستکش استفاده کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در صورت امکان، دانش آموزان گچ و ماژیک وایت برد شخصی به همراه داشته باشند و از لوازم التحریر شخصی استفاده کنند و ترجیحا وسایل دانش آموزان در مدرسه بماند و دانش آموز باید تا حد امکان کمترین وسایل را بین خانه و مدرسه جابه جا کند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی یادآور شد: حتی الامکان روزانه لباس مدرسه دانش آموزان شستشو شده و ترجیحا افراد با این لباس ها وارد منزل نشوند.

 

در این میان برخی مدارس، با دریافت ضمانتنامه، در عمل اعلام کرده اند که مسئولیتی در قبال سلامتی و بهداشت فرزندان ندارند، مدیران از خانواده ها رضایتنامه گرفته اند تا مسئولیت از آنان سلب شود.

 

پدر یکی از دانش آموزان ساکن در حاشیه شهر بجنورد گفت: دیروز با اضطراب فرزندم را راهی مدرسه کردم، فکر می کردم کمترین الزام بهداشتی که زدن ماسک است، رعایت می شود، اما برخی از اولیا و برخی از دانش آموزان این مهم را رعایت نکرده بودند.

 

«غلام محمدی» افزود: مردم حاشیه نشین، درآمد کمی دارند، وُسعشان به تامین اقلام بهداشتی نمی رسد، چگونه می توان برای دو فرزند، روزی دو ماسک تهیه کرد؟ کار یکی دو روز که نیست.

 

یکی از معلمان هم در این باره گفت: حضور دانش آموزان در مدرسه، سبب افزایش شیوع کرونا می شود و دانش آموزان اتصال دهنده خوب زنجیره کرونا هستند.

 

وی اظهارداشت: خراسان شمالی به لحاظ کرونا، قرمز است و حضور دانش آموزان، خطری برای بدتر شدن شرایط است.

 

وی تصریح کرد: هرگز نمی توان اطمینان داشت که دانش آموزان به ویژه در دوره ابتدایی نکات بهداشتی را در مدرسه رعایت کنند، دانش آموزان آب و یا خوراکی می خورند و سرویس بهداشتی می روند، کودک نمی تواند مراقبت لازم را داشته باشد.

 

این معلم افزود: بچه ها، ماه ها پس از تعطیلی، دوستان خود را دیده اند، چطور می شود آنان را به رعایت فاصله دو متری وادار کرد؟ 

 

وی اظهارداشت: این امر، معلمان را دچار نگرانی کرده است، معلمان اضطراب دارند که مبادا کرونا را با خود به منزل ببرند.

 

یکی دیگر از اولیای مدرسه هم گفت: بچه ها، بعد مدت ها دوستان خود را دیده اند، مگر می شود آنان را مجاب به رعایت فاصله دو متری کرد؟ مگر می شود آنان را از گرفتن خودکار و مداد از همدیگر بازداشت و یا به استفاده از دستکش واداشت و مجبور به شستن دست ها کرد؟

 

در این میان، مسئولان آموزش و پرورش هم اعلام کرده اند که حضور دانش آموزان در مدارس با حداقل جمعیت و با رعایت پروتکل های بهداشتی است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این باره گفت: برنامه ریزی انجام شده و بر اساس تصمیم مدیران و شورای مدرسه، دانش آموزان بر اساس مساحت و گنجایش کلاس، دسته بندی شده و در مدرسه حضور می یابند.

 

«عباس سعیدی» اظهارداشت: تلاش داریم برای تامین و ارتقای بهداشت دانش آموزان در مداس از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.

 

وی درباره دریافت ضمانتنامه از خانواده ها گفت: هیچ مدرسه ای حق ندارد از اولیا رضایتنامه دریافت کند.

 

بر اساس این گزارش، برای تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز در مدارس استان، بیش از ۱۲ میلیارد ریال اعتبار منظور شده اما به گفته مسئولان،  این رقم برای ۱۰ تا ۱۴ روز کفایت می کند و این، یکی دیگر از نگرانی ها در زمینه رعایت مسائل بهداشتی در مدارس است.

 

 

 

 

کد خبر 968498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha