بازگشایی مدارس از نگاه خانواده ها

سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور ماه آغاز شد. برخی از خانواده ها فرزندانشان را با رعایت پروتکل های بهداشتی عازم مدرسه کردند اما برخی دیگر به دلیل نگرانی هایی که داشتند از رفتن فرزندشان به مدرسه ممانت کردند و ترجیح دادند فرزندانشان در خانه آموزش ببینند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان،  به دلیل شیوع ویروس کرونا سال تحصیلی 1399-1400 متفاوت تر از سال های گذشته بازگشایی شد. سال تحصیلی جدید از 15 شهریورماه به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کرد.

دانش آموزان به صورت گروهی و شیفتی به مدارس می روند و با رعایت فاصله اجتماعی در کلاس درس حضور می یابند. در روزهایی هم که دانش آموزان در مدرسه نیستند از طریق شبکه شاد آموزش را دنبال می کنند.

بازگشایی مدارس به صورت حضوری مخالفان و موافقانی هم  در میان مسئولان، فرهنگیان و خانواده ها  دارد.

برخی از خانواده ها موافق بازگشایی حضوری به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس هستند اما برخی دیگر موافق حضور فرزندانشان در مدرسه نیستند و آموزش در منزل را انتخاب می کنند.

در همین ارتباط به سراغ چندی از خانواده ها از مناطق مختلف شهر رفتیم که نظرات آن ها را در ادامه می  خوانید:

 

شهرام همتیان، ولی دو دانش آموز:

با توجه به وجود و شیوع پاندمی ویروس منحوس کرونا، تجربه ی چند ماهه سال تحصیلی قبل (درگیری با این ویروس)  متاسفانه شاهد دغدغه و نگرانی اولیا ی دانش آموزان، مسئولین آموزشی و بعضا دانش آموزان در خصوص روند و نحوه ی آموزشی در سال جدید هستیم که می توان به چند مورد اشاره کرد.

 

1_عدم در اختیار داشتن گوشی هوشمند یا تبلت در خانواده هایی که از امکانات مالی مناسب بهرمند نیستند (قشر ضعیف)

 

2_عدم امکان خرید نت پرسرعت و حجم بالا با توجه به نیاز دانلود و هزینه های سر سام آور اخیر (قشر متوسط)

 

3_عدم ارایه سرعت واقعی نت طبق تعرفه های خریداری شده  توسط اپراتورهای مرتبط .

 

4_عدم مهارت 100% ی تمامی اساتید و آموزش دهندگان در بحث آموزش به صورت مجازی  (طبق مشاهده )

 

5_عدم امکان و دسترسی آموزشگاه ها به اینترنت پر سرعت رایگان (بستری که به عهده و وظیفه ی دولت است )

 

6_عدم بستر سازی و آموزش اولیا و خانواده برای نحوه فراگیری از طریق مجازی (یک مورد تمثیلی استفاده غیر قانونی از منابع درسی هنگام آزمون که منجر به افت درجه کیفی سواد خواهد شد )

 

امیدواریم با همکاری خانواده ها و همیاری مدیران و دبیران محترم و در نهایت ارایه سرویس بهینه که از حداقل وظایف دولت محترم در خصوص مقوله مهم آموزش میباشد .این مرحله از بحران را هم چون بحران های قبلی با موفقیت پشت سر بگذاریم.

آناهیتا رحیمی مادر دانش آموز:

 

در شرایط کرونا هستیم که فرزندانمان را نمی توانیم به باشگاه، پارک و کلاس های خاصی ببریم اما مدرسه می تواند به فرزندان روحیه دهد اما باید تمام پروتکل های بهداشتی رعایت شود. باید به مادران آموزش داده شود تا در جلوی در مدارس تجمع نکنند.

نیازی نیست دانش آموزان کیف به مدرسه ببرند، یک دفترچه برای حضور در یک کلاس هم کافی است. در کارخانه ها جلوی در یک حوزچه کلر یا نهایتا یک ابر اسفنجی با یک کلر رقیق درست می کنند تا کف کفش ها وقتی وارد سالن می شوید، ضدعفونی شود. باید جلوی در ورودی سالن مدرسه هم موکت یا  ابرهایی که آب زیادی جذب نمی کنند، تعبیه شود که به الکل یا کلر رقیق آغشته شده باشد و کف کفش های دانش آموزان ضدعفونی شود و آلودگی را وارد محیط نکنند. متاسفانه در مدرسه فرزندم، جا مایعی هم خالی بود چه برسد محلول ضدعفونی.

 

باید برای ورودی هر کلاس درس یک دستگاه ضدعفونی نصب شود تا دانش آموزان هنگام ورود به کلاس درس آلودگی را با خود وارد نکنند.هزینه خیلی زیادی هم ندارد و مادران یک کلاس درس هم می توانند این کار را انجام دهند.

 

اگر هر مدرسه و معلمی نقاط بحرانی هر کلاسی را بشناسد و ضدعفونی کنند محیط امن برای دانش آموز می شود. بنده با برگزاری کلاس حضوری اینگونه موافق هستم چون دانش آموزان نیاز به تعامل و حضور در اجتماع دارند.

اما سال گذشته مدرسه فرزندم شپش آمده بود و ما با مصیبتی رو به رو شده ایم وقتی نمی توانیم شپش را کنترل کنیم واقعا چطور می شود کرونا را کنترل کرد، این مسایل نیاز به دقت در نظافت و محیط ضدعفونی شده دارد.

 

کلاس های باید از تهویه مناسب برخوردار شوند، پرده های ضخیم کلاس های درس باید کنار زده شود و اینترنت نیز رایگان و پر سرعت شود.

 

فاطمه بیکران مادر دانش آموز:

به نظرم  تا وقتی که وضعیت شیوع کرونا مشخص نیست مدارس را باید یکسال تعطیل کنند. با آموزش های آنلاین هم یادگیری دانش آموزان بالا نیست اما بهتر از حضور دانش آموزان در مدارس است، برای حضوری هم خیلی نگرانی وجود دارد. با وجود اینکه برای مدرسه پسرم در جلوی در از الکل و محلول ضدعفونی استفاده شد اما باز نگرانیم.

 

فهمیه غفاری  مادر دانش آموز:

من حتی فرزندم را برای آشنایی با معلم هم به مدرسه نبردم، چون با  وجود ویروس کرونا، حضور در مدرسه برای فرزندم خطر دارد و به ریسکش نمی ارزد بنابراین خودم به فرزندم آموزش می دهم و آموزش را از بستر مجازی و تلویزیون هم دنبال می کنم.

 

حوریه اکبری مادر دانش آموز:

به نظرم با رعایت پروتکل های بهداشتی حضور دانش آموزان در مدارس ایرادای ندارد. چون اگر فرزندم مدرسه نرود، درس خواندن یادش می رود و جدی نمی گیرد. فقط نکته این است که والدین نباید در جلوی در مدرسه تجمع کنند. هنگام تعطیلی نباید تمام دانش آموزان را با هم تعطیل کنند که موجب تجمع شود.

من به فرزندم تاکید کردم ماسک را برندارد و او نیز اینکار را کرده و البته چون تهویه کلاس مناسب نبود، گرمازده شده بود. مدرسه نیز از تب سنج و محلول ضدعفونی استفاده کرده بود ، اگر محیط ضدعفونی شده باشد بنده ایرادی برای حضور نمی بینم.

سمیرا کشاورز:

فرزندم امسال پایه اول ابتدایی می رود، بنده او را به مدرسه نمی فرستم و خودم در خانه آموزش می دهم، حتی شده یکسال دیرتر به مدرسه برود، بهتر از این می بینم که اکنون در این شرایط در مدرسه حضور داشته باشد.

 

به هر روی، یکی از مهمترین مطالبات خانواده ها از وزارت آموزش و پرورش، برقراری محیط امن و ضدعفونی شدن مدارس است باید این وزارت خانه نسبت به ضدعفونی مدارس، رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت و حساسیت زیادی نشان دهد چون سلامت دانش آموزان در اولویت است.

کد خبر 968531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha