قیام ۱۷  شهریور سال ۵۷  قدمی به سوی براندازی نظام پهلوی بود

حجت الاسلام اجرایی، قیام ۱۷ شهریور سال ۵۷ را حائز اهمیت دانست و گفت: این قیام آغازی برای براندازی حکومت پهلوی بود که رسوایی شاه را در پی داشت .

حجت الاسلام محمد حسین اجرایی امام جمعه شهرستان هرسین با بیان اینکه قیام ۱۷ شهریور موضوع بسیار مهمی است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: برگزاری جلساتی در رمضان سال ۵۷  توسط مسلمانان باعث شکل گیری فضایی علیه حکومت وقت شد که موجب سازماندهی تشکل های مردمی در مساجد شد .

 

وی خاطر نشان کرد: هدف ایجاد تشکل ها حذف رژیم پهلوی و استقرار حکومت اسلامی بود و در این راستا فعالیت می کردند در ۱۳ شهریور مصادف با عید فطر همان سال تظاهرات عظیمی برپا شد که مبدا انقلاب اسلامی شد.

 

امام جمعه هرسین تظاهرات ۱۷ شهریور را تیر خلاص بر پیکره رژیم پهلوی دانست و افزود: در ۱۶ شهریور۵۷  با دعوت علما و روحانیون تظاهرات عظیمی در ۱۷ شهریور ماه تشکیل شد که تیر خلاصی بر پیکره رژیم پلوی بود و نشان دهنده قدرت روحانیت و مردم اسلامی ایران بود .

 

وی نفوذ امریکا بر تصمیمات شاه را عامل جنایت ۱۷ شهریور عنوان کرد و گفت: رژیم پهلوی با هدایت امریکا این جنایت بزرگ را مرتکب شد که بازتاب جهانی آن در داخل و خارج موج اعتراصات را در پی داشت و این جنایت موجب شد احزاب و گروه های داخلی و خارجی فعالیت شان را  بیشتر کرده و به وسیله اعلامیه ها و تبلیغات  این کشتار رژیم شاه را ملامت کردند.

 

حجت الاسلام اجرایی انعکاس این قیام را در جذب نیرو های انقلابی مثبت ارزیابی کرد ابراز داشت: در آن زمان رژیم پهلوی هم در تنگنایی گرفتار امده بود این در حالی بود که انعکاس عمق فاجعه  ۱۷ شهریور در خارج از کشور موجب جذب نیرو های انقلابی و متدین شد که دژ مخالفان رژیم را مستحکم تر می کرد و همین هواداران انقلابی خارج از ایران شروع به اطلاع رسانی و هماهنگی در مخالفت با رژیم کردند.

 

وی  تصریح کرد: رژیم پهلوی در آن روز ها گمان می کرد که با قتل عام مردم می تواند حرکت های  انقلابیون را متوقف کند نه تنها اینگونه نشد بلکه صف مخالفان رژیم جدی تر و مستحکم تر شد و در ۱۷ شهریور تعداد زیادی کشته و زخمی شدند و همین باعث تزلزل پایه های رژیم پهلوی شد و عمق فاجعه آنقدر زیاد بود که کنترل اوضاع از دست شاه خارج شد .

 

وی با اشاره به  آثار قیام ۱۷ شهریور خاطر نشان کرد: کشور با وجود کلید واژه ی شاه (ایران جزیره ی ثبات است) با نا آرامی های زیادی روبه رو شد که خشم مردم را در پی داشت و موجب اعتصابات مردم وشکست سیاست های دولت آشتی ملی شد  و در آخر حرف به کارگیری شاه به میان آمد .

 

حجت الاسلام اجرایی قیام ۱۷ شهریور را تداعی کننده  قیام ۱۵ خرداد ۴۲ دانست و گفت: قیام ۱۷ شهریور رسوایی شاه را در پی داشت و موجب تزلزل در اداره ی حکومت و فرار وی از ایران شد.

کد خبر 968674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha