تدبر در قرآن دل نورانی می خواهد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با تبیین ۵ وظیفه نسبت قرآن، گفت: تدبر در آیات قرآن کار همه نیست و تنها گروهی می توانند در قرآن تدبر داشته باشند که دل نورانی داشته باشند و دل آن ها مریض نباشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام علی جلالی سه شنبه (18 شهریور) در مراسم افتتاحیه مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه سیدالشهدای مقاومت شهید سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: امروز افتتاحیه چهل و سومین دوره مسابقات قرآنی استانی در استان کرمان است که به دلیل حفظ دستورالعمل های بهداشتی و همچنین عمل به پروتکل های بهداشتی ناچاراً براساس ظرفیتی که به ما اجازه دادند، برنامه ها را تنظیم کردیم.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان به استناد آیات و روایات 5 وظیفه از جمله فراگیری، تلاوت، تلاوت صحیح قرآن، تدبر در آیات و عمل به آیات قرآن را ۵ وظیفه مهم نسبت به قرآن تلقی و بیان کرد: در بحث فراگیری قرآن همین بس که همه در دنیا می خواهیم جزو بهترین ها باشیم زیرا ما اشرف مخلوقات هستیم و خدا ما را به عنوان بهترین مخلوق خلق کرده است لذا پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می فرمایند《هرکسی که قرآن را یاد بگیرد و به قرآن عمل کند، بهترین و برترین فرد است》و با توجه به اینکه همه دوست داریم دل مهربان، باطراوت و نورانی داشته باشیم لذا طبق روایتی از حضرت علی(علیه السلام) «اگر دل با طراوات و بهاری می خواهید دنبال یادگیری قرآن بروید» و در روایتی از امام صادق(علیه السلام) است که «مؤمنین! سزوار نیست مرگتان فرا برسد مگر اینکه قرآن را یاد گرفته باشید و یا در حال یادگیری قرآن باشید».

 

 

وی اظهار داشت: دومین وظیفه ما بعد از یادگیری قرآن، تلاوت است؛ برکات تلاوت قرآن چیست؟ طبق روایت پیامبر اکرم فرمودند «می خواهید دنیای شما سعادتمند و زندگی شما باسعادت باشد و نجات از روز قیامت و سایبانی در فردای قیامت داشته باشید، قرآن را یاد بگیر و تلاوت کن و هر زمان یاد گرفتید و تلاوت کردید این کلام خداست، یک امانی از شیطان برای شما و یک برتری در فردای قیامت است».

 

 

حجت الاسلام جلالی ضمن بیان اینکه در خصوص تلاوت قرآن سفره با برکت الهی پهن است و به ما می گویند هر چه می خواهید از این سفره بهره ببرید، با اشاره به آیه سوره مزمل که«هر چه از قرآن برای شما میسر است بخوانید»، گفت: این تلاوت قرآن بیشتر در عزاداری اباعبدالله حسین(ع) و دیگری در خانه بسیار سفارش شده است و پیامبر فرمودند «زمانی که در خانه تلاوت قرآن باشد برکت الهی در خانه می آید و در کنار برکت الهی خداوند یک وسعت روزی به شما عنایت خواهد کرد».

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان ادامه داد: وظیفه سوم ما تلاوت صحیح قرآن است که پیامبراکرم(ص) می فرمایند«قرآن را روشن و واضح بخوانید و با عجله نخوان بلکه طوری قرآن بخوان که آیات قرآن در دل و وجود شما اثر بگذارد و هیچ زمان هم و غم نداشته باشید که زود تمام شود».

 

 

وی اظهار داشت: وظیفه دیگر تدبر در آیات قرآن است که در آیه ای از سوره «ص» خدا می فرماید «آیاتی برای شما نازل کردیم که مبارک است اما شما تدبر کنید»؛ تدبر یعنی اینکه ظاهر را نبینید و آنچه را در بطن است شناسایی کنید و آن نگاه عمیق و اندیشه و تفکری که در وادی ظاهر نباشد.

 


 
حجت الاسلام جلالی ادامه داد: این تدبر در آیات قرآن کار همه نیست و تنها گروهی می توانند در قرآن تدبر داشته باشند که دل نورانی داشته باشند و دل  آن ها مریض نباشد پس دلی که در آن گناه و معصیت باشد تدبر آیات در آن تداعی نمی کند.

 

وی گفت: وظیفه دیگر ما عمل به آیات قران است؛ در نهج الابلاغه نامه 47، حضرت علی(ع) قسم می دهد که «به خدا، شما را توصیه به قرآن می کنم و عمل به قرآن داشته باشید» و طبق روایت پیامبر اکرم«هرکسی که قرآن را تلاوت کند اما عمل به آیات قرآن نکند فردای قیامت کور وارد محشر خواهد شد».

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان؛ حلقه مفقوده در جوامع اسلامی را عمل نکردن به آیات قرآن دانست و در خصوص چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم در استان کرمان گفت: امسال متأسفانه ویروس منحوس کرونا خیلی کارها را با مشکل روبرو کرد البته هنر ما این است که امسال بتوانیم با این شرایط هنرنمایی کنیم و باید از این تهدیدها فرصت بسازیم.

 

 

حجت الاسلام جلالی ادامه داد: مسابقات در شهرستان ها با حضور خوب و فعال چهره های قرآنی برگزار شد و بعد از مرحله شهرستانی هم در 5 منطقه استان کرمان با حدود 360 نفر از چهره های قرآنی در 8 رشته مشترک بین خواهران و برادران (4 رشته در بخش حفظ 5 جزء، 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن کریم و 4 رشته هم در بخش قرائت تحقیق، ترتیل، ادعیه و تفسیر) و یک رشته (اذان) هم ویژه برادران برگزار شد.

 

 

وی ادامه داد: در مرحله منطقه ای، تعداد 198 نفر توانستند به مرحله استانی راه پیدا کنند و این مسابقات امروز با حضور داوران استانی برگزار خواهد شد و اولین اقدامی که انجام گرفته و برای اولین بار در استان کرمان است اینکه چهره های بسیار شاخصی در بحث قرآن داریم و این اولین فرصتی است که همه داوران ما در 9 رشته البته به جز ادعیه که به تهران ارسال خواهد شد، در 8 رشته داوران از خود استان کرمان انتخاب شدند.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به اینکه سعی داریم مسابقات را ظرف یک روز به اتمام برسانیم؛ خاطر نشان کرد: زمان بندی شده که شهرستان ها با فاصله بیایند و امیدواریم امسال نیز مانند سال های گذشته در مرحله کشوری منتخبینی از استان داشته باشیم.

 

 

وی تصریح کرد: در خصوص زمان برگزاری مسابقات کشوری و بین المللی هم منتظر دستور از مرکز هستیم و یقین داریم با حفظ پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی این مسابقات برگزار خواهد شد و امیدواریم همه شرکت کنندگان در مرحله استانی بتوانند حائز رتبه در مسابقات کشوری هم بشوند.

کد خبر 969242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha