​گلستان در آبستن حوادث؛ این بار زلزله/ دود حوادث بر چشم خانه های غیرمقاوم روستایی

پس از سیل سال ۹۸ این بار زلزله به سراغ مردم گلستان آمد و باز هم دود حوادث و بحران بر چشم خانه های غیرمقاوم روستایی گلستان رفت.

خبرگزاری شبستان -گرگان، فاطمه رائیجی؛ لرزه بامداد ۱۷ شهریورماه خواب را از چشمان مادران قورچای رامیان گرفت، از بیم آوار به حیاط خانه هایشان پناه آوردند و چشمانشان به ترک های دیوارهای خشتی و گلی سرپناه زندگی آنها خشک شده بود.

 

لرزه بر اندام مادران این دیار از پس لرزه های مکرر شدیدتر بود شاید به همین دلیل است شبی را که ما به آرامی سپری کردیم مادران رامیانی فرزندان خود را محکم تر در آغوش کشیدند.

 

در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی و کرونا، ترس از آوار نیز سرفصل جدیدی در روستاهای زلزله زده رامیان ایجاد کرد و در حالی که این روزها دغدغه بسیاری از مادران سلامت فرزندان آنها در مدارس است اما مادران رامیانی خسارت دیده از زلزله به فکر آن هستند که بی خانمانی در سرمای سوزان زمستان را چگونه سپری کنند.

 

دو و چهار دقیقه بامداد روز گذشته زلزله 5.1 ریشتری رامیان را لرزاند و پس از آن سه بار دیگر در طول 24 ساعته گذشته پس لرزه هایی به بزرگی 3.1 و 2.9 نگرانی و اضطراب رامیانی ها به ویژه روستاهای خسارت دیده را دوچندان کرد.

 

همچنین امروز نیز در ساعت هشت و 54 دقیقه رامیان دوباره لرزید که این زمین لرزه نیز در عرض 36.966 و  طول 51.166 و در عمق 10 کیلومتری زمین اتفاق افتاد.

 

براساس بررسی تیم های ارزیاب بنیاد مسکن گلستان 195 واحد مسکونی بر اثر زلزله آسیب دیده که از این میزان 124 واحد مسکونی نیاز به بازسازی مجدد دارد.

کانون زلزله در روستای «قورچای» رامیان بود و این منطقه بیشترین میزان آسیب را دید، البته روستاهای کفشگر، ویرو، الهادی و غیره نیز بر اثر زلزله دچار آسیب شدند.

 

یکی از موضوعاتی که در بحران زلزله رامیان بسیار قابل تقدیر است حضور ارکان مدیریت بحران در منطقه و رسیدگی سریع به وضعیت مردم زلزله زده رامیان بود طوری که بیان می شود در مدت 24 ساعت از وقوع زلزله کار بازسازی واحدهای خسارت دیده از زلزله رامیان آغاز شده است.

 

خوشبختانه با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گلستان مسیرهای دسترسی به روستاهای آسیب دیده از زلزله در کوتاه ترین زمان بازگشایی شد.

 

همچنین پس از بررسی شرایط ستون و سیم های برق، شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان در کمتر از یک روز نسبت به وصل مجدد برق در این روستاها اقدام کرد.

 

*خسارت زلزله به ۱۹۵ واحد مسکونی روستایی در رامیان

به گفته مدیرکل مدیریت بحران گلستان؛ پس از وقوع پس لرزه در صبح روز گذشته نسبت به ایجاد اسکان اضطراری در روستای قورچای اقدام شد، همچنین امروز نیز چادرهای اسکان اضطراری با همت هلال احمر در این منطقه برپا شده است.

 

همچنین تیم های ارزیاب بنیاد مسکن نیز کار ارزیابی از واحدهای خسارت دیده را به پایان رساندند و براساس برآوردها 195 واحد مسکونی روستایی در رامیان بر اثر زلزله خسارت دیده است.

 

«علی نصیبی»، مدیرکل امور روستایی استان گلستان نیز از بیمه بودن منازل روستایی زلزله زده بخش مرکزی رامیان خبر داد و گفت: این منازل از دو هفته گذشته تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که بیمه تا سقف 20 میلیون تومان برای واحدهای مسکونی و سقف پنج میلیون تومان برای اثاثیه منزل جبران خسارت می کند.

 

*لزوم مساعدت هیئت دولت در جبران خسارت زلزله رامیان

وی ادامه داد: به طور قطع این مبالغ نمی تواند به طور کامل خسارت واحدهای آسیب دیده را جبران کند لذا انتظار داریم که در هیئت دولت نسبت به جبران خسارت ها و مساعدت به زلزله زدگان رامیانی اقدام شود.

 

نصیبی گفت: تاکنون 50 درصد واحدهای مسکونی روستایی در سطح استان گلستان بیمه حوادث دارند.

 

حادثه زلزله رامیان پس از سیل سال 98 به سراغ مردم گلستان و شهرستان رامیان آمد و باز هم دود حوادث و بحران بر چشم خانه های غیرمقاوم روستایی گلستان رفت.

 

 

براساس سرشماری نفوس مسکن سال 95 در استان گلستان از مجموع 228 هزار خانه روستایی در یک هزار و 75 آبادی و روستا یک هزار و 128 هزار واحد نیاز به مقاوم سازی دارد.

 

در سیل اخیر نیز 400 روستای استان گلستان تحت تأثیر قرار گرفت و بیشترین آسیب به واحدهای مسکونی روستایی غیرمقاوم وارد شد.

 

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان؛ از سال 84 تاکنون بالغ بر 65 هزار واحد مسکونی در استان گلستان مقاوم سازی شده است اما این میزان تقریباً نیمی از منازل مسکونی هستند که در استان باید مقاوم سازی شوند.

 

امسال با توجه به پیگیری استاندار گلستان و نمایندگان مجلس 350 میلیارد تومان برای مقاوم سازی 6 هزار و 500 واحد اختصاص یافته است و در صورت تداوم این اعتبارات تقریباً 10 سال به طول می انجامد تا تمام منازل ناایمن در روستاها و در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر مقاوم سازی شوند و از سویی دیگر روند مقاوم سازی باز هم باید از ابتدای چرخه سال 84 از سر گرفته شود.

 

از سویی دیگر استان گلستان که در شمال کشور و در نوار حوادث قرار گرفته است به دلیل وجود منازل ناایمن طی سال های آینده نیز از خسارت مبرا نخواهد بود و علاوه بر هزینه های مالی و جانی به گلستانی ها هزینه های زیادی به دولت برای جبران خسارت ها تحمیل می شود.

همچنین با توجه به افزایش افسارگسیخته قیمت ها نیاز است که در سقف ارائه تسهیلات ساخت مسکن روستایی بازنگری شود چراکه با 50 میلیون تومان تسهیلات کار ساخت و ساز واحدهای مسکونی به اتمام نمی رسد و از سویی دیگر به دلیل اقتصاد ضعیف مردم روستا تکمیل و تجهیز این واحدها در یک پرسه زمانی بلندمدت اتفاق می افتد.

 

*مسئولان گلستانی برای حل مشکل غیرایمن بودن واحدهای روستایی همت کنند

مردم زلزله زده رامیان که در ساعت نخست این حادثه مسئولان را در کنار خود می بینند انتظار دارند دولتمردان اهتمام بیشتری به این منطقه داشته باشند و با توجه به قرار گرفتن در آستانه فصل سرما در اسرع وقت در راستای اعطای تسهیلات برای بازسازی و ساخت واحد های مسکونی زلزله زده اقدام کنند.

 

به طور قطع بخشی از این اقدامات مستلزم مصوبه هیئت دولت است و مردم این منطقه از استاندار گلستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار دارند این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

 

البته «میرمحمد غراوی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در این خصوص می گوید؛ تمام خسارت ها جبران خواهد شد و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان بیان کرد: ارزیابی خسارت های زلزله رامیان به وزارت کشور ارسال می شود و در حال حاضر نیروهای امدادی در محل مستقر هستند و کمبود خاصی وجود ندارد.

 

با توجه به اینکه استان گلستان هر ساله یک بحران را تجربه می کند به نظر می رسد که مسئولان استان در رسیدگی و مدیریت وضع موجود توانمند شدند اما این انتظار وجود دارد مشکل بحران ها که بخشی از آن از غیرایمن بودن واحدهای مسکونی روستایی منشأ می گیرد از ریشه حل شود و مسئولان گلستانی برای جذب اعتبارات بیشتر به منظور مقاوم سازی واحدهای روستایی آستین همت بالا بزنند.

 

کد خبر 969393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha