مؤلفۀ خودآیینی در نظریۀ معنویت‌گرای عقلانیت و معنویت قابل نقد است

پژوهشگر معارف اسلامی با بیان این که نظریۀ معنویت‌گرای عقلانیت و معنویت به دنبال کاستن درد و رنج بشر با رویکرد معنویت‌گرایی جدید است، گفت: مؤلفۀ خودآیینی در این نظریه قابل نقد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «محمدجواد فرج نژاد» در کمیسیون تخصصی «نقد شخصیت‌ها و جریان‌های مطرح در معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 19 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «بررسی انتقادی مؤلفۀ خودآیینی در نظریۀ معنویت‌گرای عقلانیت و معنویت» پرداخت.

 

دانشجوی دکتری معارف اسلامی با اشاره به اهداف و افق های پیش روی نظریۀ عقلانیت و معنویت خاطرنشان کرد: این نظریه در حقیقت با توجه به این که بشر امروزی را غرق در رنج ها و مصائب می بیند به فکر چاره افتاده و ابتدا به دنبال کاستن درد و رنج بشر با رویکرد معنویت‌گرایی جدید است.

 

وی در بخش دیگری از این نشست بیان داشت: ملکیان در این نظریه توجه خاصی به ویژگی‌های انسان معنوی دارد و درنتیجه التفات نظریه به مقولۀ مدرن‌شدن، ویژگی‌های خاصی برای انسان معنوی بیان کرده است.

 

فرج نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از ویژگی انسان معنوی از منظر مصطفی ملکیان خاطرنشان ساخت: از جمله این ویژگی‌ها، خودآیینی یا خودفرمانروابودن انسان معنوی است. البته این انگاره، نتیجۀ استدلال‌گرایی و غیرمتعبدبودن انسان معنوی است.

 

وی با اشاره به این که این نظریه نمی‌تواند راهکارهای درست و منطقی را ارائه کند، اضافه کرد: در مقابل، انسان غیرمعنوی دیگر فرمانرواست و درنهایت به ازخود باختگی انسان می‌انجامد، بنابراین راه چاره را باید در جای دیگری جستجو کرد.

 

پژوهشگر معارف اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در این کمیسیون تخصصی با بیان این که مقاله ارائه شده در این همایش نگاهی نقادانه و ارزیابانه دارد، یادآور شد: این پژوهش با بررسی مسئلۀ تعبد، استدلال‌گرایی و تبارشناسی فکری این مفهوم، مؤلفۀ خودفرمانرواییِ انسان معنوی را ارزیابی انتقادی می‌کند.

 

فرج نژاد در بخش پایانی سخنان خود به نتیجه تحقیق خود نیز اشاره کرد و ابراز داشت: نتیجۀ این تحقیق آن است که تعبد به‌طورمطلق به دیگرآیینی منجر نمی‌شود و تعبد مورد نظر در دین وحیانی، تعبدی مدلل است.

کد خبر 969908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha