صحیفه سجادیه به ما در مبارزه با عرفان های کاذب کمک می کند

قائم مقام نماینده ولی فقیه و نهاد امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای حل بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی و بشریت باید به صحیفه سجادیه مراجعه کنیم، گفت: صحیفه سجادیه به ما در مبارزه با عرفان های کاذب کمک می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، «حجت الاسلام علیرضا بی نیاز» در نشست تخصصی بررسی شخصیت امام سجاد علیه السلام در زاهدان اظهار داشت: امام سجاد علیه السلام در حادثه کربلا حضور داشتند اما به حکمت الهی و به جهت بیماری شدید نتوانست در مبارزه و جهاد شرکت کند؛ دشمن تصور می کرد حال امام سجاد علیه السلام چندان وخیم است که خودش در حال مرگ است.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه  و نهاد امور اهل سنت سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر چه امام سجاد علیه السلام نتوانست در حادثه عاشورا در کنار پدر و دیگر مجاهدین شهدای کربلا بجنگند و به شهادت برسانند امام باقی ماندند و نقش محوری در پاسداری و انتقال فلسفه قیام امام حسین علیه السلام را به همراه عمه اش حضرت زینب به عهده گرفتند.

 

بی نیاز با اشاره به اینکه مفاهیم و فرهنگ عاشورا توسط امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها منتقل شد، ادامه داد: اگر حضور، بیداری و کلمات امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها نبود واقعه عاشورا در سرزمین کربلا باقی می ماند و از فرهنگ و فلسفه عاشورا چیزی برای  آیندگان نمی ماند.

 

وی افزود: اگر می بینیم بعد از هزار و 400 سال هنوز مردم نهضت عاشورا را به یاد دارند و هر ساله باشکوه تر از این قیام صحبت می کنند و برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنند فلسفه و قیام ابا عبدالله الحسین علیه السلام را بیان می کنند به خاطر نقشی است که امام سجاد و حضرت زینب داشتند.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه و نهاد امور اهل سنت سیستان و بلوچستان تاکید کرد: یکی از مهمترین آثار و تلاش های امام سجاد این بود که در طول عمر شریف خودش با رفتار و کلام خودش حکومت بنی امیه و یزید را رسوا کردند و یاد و خاطره شهدای کربلا زنده نگه داشتند.

 

بی نیاز یادآور شد: امام سجاد علیه السلام با درک دقیق اقتضای زمان به دعا روی آورد و در قالب دعا و نیایش توانستند مفاهیم اسلامی را به جامعه و مردم منتقل کنند.

 

وی افزود: نتیجه این ادعیه و بیانات امام سجاد در قالب دعا و نیاش آمده تحت عنوان کتابی با عنوان صحیفه سجادیه به دست ما رسیده است.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه و نهاد امور سنت استان خاطرنشان نمود: اگر چه صحیفه سجادیه در قالب دعا و نیایش آمده اما فقط نیایش و راز و نیاز نیست صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام مجموعه است از  معارف اسلامی در زمانی که امکان قیام مسلحانه و بیان  شفاف معارف  اسلامی در جامعه وجود ندارد.

 

بی نیاز تاکید کرد: امام سجاد با مبارزه غیر مستقیم یاد شهدای کربلا را زنده نگه داشتند با راهنمایی جامعه و بیداری و هدایت مردم و سعادت بشریت در قالب دعا مطالب خودشان را  بیان کردند.

 

 وی افزود: عمق صحیفه سجادیه را نمی توان درک کنیم و در توان ما نیست اما به تناسب توان و ادراکی که هر کسی دارد می تواند از این اقیانوس معارف اسلامی بهره ببرد.

 

 قائم مقام نماینده ولی فقیه و نهاد امور سنت استان یادآور شد: صحیفه سجادیه آنقدر ارزشمند است که در کنار قرآن و نهج البلاغه قرار گرفته است؛ صحیفه سجادیه و نهج البلاغه همانند قرآن می تواند راهنمای بشریت باشد و انسان و جامعه اسلامی را هدایت کند و به سعادت برساند و راهنمای زندگی بشر و جامعه اسلامی باشد.

 

بی نیاز گفت: صحیفه سجادیه با مضامین بلندی که دارد لسان را از مادیات و مخلوقات جدا می کند و مرتبط با خالق یکتا و خداوند می سازد.

 

وی افزود: صحیفه سجادی تجلی وجودی امام سجاد علیه السلام در قالب کتاب و عبارات و ادعیه می باشد و عطر دل انگیز مناجات را به همراه دارد؛  اگر چه صحیفه سجادیه در قالب دعا است اما کتاب جامعی است که هم اعتقادات  و مسائل شرعی و هم مسائل سیاسی و اجتماعی امور اخلاقی و عرفانی را به همراه دارد.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه و نهاد امور اهل سنت خاطرنشان نمود: صحیفه سجادیه گنج ارزشمندی از امام سجاد علیه السلام است که در اختیار ما قرار داده شده و می تواند سبک زندگی مومنانه را به جامعه اسلامی یاد بدهد و معارف فراونی را به مردم و جامعه منتقل کرده است.  


بی نیاز تاکید کرد: آنقدر مفاهیم صحیفه سجادیه بالا است که همه معتقد هستند که تصور آن که این کلمات از غیر معصوم صادر شده باشد سخت و دشوار است.

 

وی افزود: صحیفه سجادیه کلامی، فوق کلام مخلوق است؛ صحیفه سجادیه مختص شیعیان نیست همه مذاهب اسلامی بهره می برند و بسیار از علمای اهل سنت این کتاب را کتابخانه های خود دارند.

 

 قائم مقام نماینده ولی فقیه و نهاد امور اهل سنت سیستان و بلوچستان ادامه داد: نیاز به صحیفه سجادیه در عصر حاضر از هر زمانی بیشتر است و ما برای حل بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی و بشریت باید به دنبال صحیفه سجادیه باشیم.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: انس داشتن با دعاهای صحیفه سجادیه ارتباط مستمر صحیفه سجادیه می تواند به ما کمک کند که از برکات این کتاب بهره مند شویم.

 

 بی نیاز عنوان کرد: قرائت، تدبر و تامل در مضامین بلند این کتاب ارزشمند می تواند تاثیر زیادی را در انسان و جامعه داشته باشد این مفاهیم را در زندگی فردی و اجتماعی به کار بگیریم رهنمودهای صحیفه سجادیه همه در فرد تاثیر می گذارد و هم در بیداری و اصلاح جامعه موثر می باشد.

 

وی افزود: صحیفه سجادیه به عنوان راهنمای زندگی سعادتمندانه باید در زندگی خودمان قرائت کنیم و در مفاهیم آن تدبر کنیم و در عمل آن به به کار گیریم.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه و نهاد امور اهل سنت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این زمان که توجه به مادیات زیاد شده است عرفان های کاذب و معنویت های باطل و نابحق جای پای خودش را به جای معنویت و عرفان صحیح گرفته است و خیلی ها برای منافع مادی و دنیوی خودشان عرفان کاذب را جایگزین معنویت واقعی و حقیقی کرده اند.

 


بی نیاز در خاتمه گفت: کتاب گرانسج صحیفه سجادیه می تواند ما را در مبارزه با عرفان های کاذب  کمک کند.

کد خبر 970138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha