اولین همایش ملی معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه اولین همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» با سخنرانی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و ارائه گزارش دبیر علمی و اجرایی نشست برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، اولین همایش ملی سه روزه «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 20 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کار خود پایان داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مراسم ضمن تببین رابطه معنویت و سیاست متعالی و متدانی و با تأکید بر این که معنویت، نیاز اصلی بشر امروز است، گفت: صاحبان حکومت های طاغوتی معنویت های کاذب را ترویج می‌کنند.

 

در ادامه این نشست، ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با اشاره به همکاری گسترده اندیشمندان و اساتید برجسته حوزه معنویت پژوهی در همایش معنویت های نوظهور گفت: برگزاری 14 پیش نشست در اصفهان، مشهد، تهران و شهر قم در نوع خودش یک رکورد است.

 

هادی وکیلی دبیر علمی همایش معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها از ارائه و نقادی دقیق 37 مقاله در این همایش خبرداد و گفت: عالمانه و سود مند و دقیق بودن نقدها، حضور دوشادوش محققان حوزوی و دانشگاهی و رعایت جوانب انصاف از جمله ویژگی های مثبت این همایش بود.

 

احمد شاکر نژاد دبیر اجرایی همایش معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها با بیان این که شماره دوم و سوم مجموعه مقالات همایش به زودی منتشر می‌شود، گفت: مقالات شاخص نیز در نشریه علمی پژوهشی نقد و نظر منتشر خواهد شد.

 

گفتنی است، این همایش دارای چهار پنل نقد آموزه ها در معنویت های نوظهور، نقد شخصیت ها و جریان های مطرح در معنویت های نوظهور، گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی و آسیب شناسی و شیوه های مواجهه با معنویت های نوظهور بود.

 

یادآور می‌شود، همایش «معنویت های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقد‌ها»، با هدف شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی در زمینه معنویت‌های نوظهور؛ در ادامه دو هم اندیشی تخصصی است که در سال‌های 1395 و 1396 با عنوان «مقابله با جریان‌های معنویت‌گرای نوظهور» با همت قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار گردید.

 

در جمع‌بندی این هم‌اندیشی که با هدف ایجاد گفتگوی علمی بین متخصصان طراز اول مطالعات معنویت برقرار شد؛ مقرر گردید همایشی را با حضور فعالان این حوزه مطالعاتی و علاقه‌مندان دیگر رشته‌های مطالعاتی در سال 1397 برگزار شود.

 

مقدمات چنین فعالیتی در سال 1397 فراهم شد و طی جلساتی در قطب تعمیق ایمان دینی، محورهای همایش، اعضای کمیته علمی و اجرایی آن تعیین گردید. اما به دلیل محدودیت زمانی برگزاری همایش به سال 1398 موکول شد. دبیرخانه اجرایی این همایش از ابتدای سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرد و تا تیرماه مقدمات اداری و اجرایی این فعالیت طی شد. با راه اندازی سایت همایش در مرداد ماه و شروع اطلاع رسانی‌ها، عملاً این رویداد علمی آغاز به کار کرد.

 

امور علمی و اجرایی این همایش به پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سپرده شده است و طبق برنامه اعلامی آخرین زمان دریافت چکیده مقالات تا تاریخ 98/08/30 و اصل مقالات تا تاریخ 98/09/30 بود و همچنین اصل همایش که قرار بود در هشتم اسفند ماه در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شود به دلیل شرایط کرونایی به تاریخ 18تا 20 شهریور ماه امسال موکول و به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

کد خبر 970209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha