تقوا، عامل بازدارنده از گناه / دعوت به تقوا تشریفاتی نیست

امام جمعه شهرستان پاوه، گفت: یکی از ارکان مهم نماز جمعه دعوت به تقوای الهی که عامل بازدارنده از گناه است .

خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ، یکی از واژگان کلیدی خداوند متعال در قرآن کریم، که در اشکال و قالب های گوناگون برای بندگان بیان شده ، تقوا می باشد. این سفارش در قرآن، سفارشی عام و فراگیر است که شامل تمام ادیان می شود همانطور که آمده است: "و ما به کسانی که پیش از شما، کتاب آسمانی به آنها داده شده بود، سفارش کردیم، (همچنین) به شما (نیز) سفارش می کنیم که “اتقوالله” تقوای الهی پیشه کنید.

 

انسان با تقوا کسی است که زمانی در مورد موضوعی مطمئن نیست ، آن را قطعی بیان نمی کند ، خود را از دروغ گفتن و شایعه  دروغ حفظ می کند. دنبال مال حرام که هیچ، به دنبال مال شبه ناک، هرچند زیاد و راحت الوصول باشد ، نمی رود ، به جایی که نباید نگاه کند ، نگاه نمی کند .در یک کلام تقوا یعنی آنکه انسان به حالتی برسد كه وقتی به گناه رسید ، بتواند خودش را كنترل كند .

آیت الله بهجت (ره) در زمینه تقوا میگوید:از ما، عمل چندانی نخواسته اند! مهم تر از عمل کردن، "عمل نکردن" است! تقوا یعنی "عمل گناه را مرتکب نشدن! همه میپرسند چه کار کنیم؟ من می گویم: بگویید چه کار نکنیم؟
و پاسخ اینست: گــــــــنــــــــــــاه نــــکــنــیــد.
شاه کلید اصلی رابطه با خدا " گــنــاه نــکــردن " است.

 

در همین راستا خبرگزاری شبستان به سراغ ماموستا قادر قادری امام جمعه شهرستان پاوه رفته و گفتگویی را ترتیب داده که به شرح ذیل می خوانیم .

 

سوال : تقوا به چه معناست ؟ 

 

ماموستا قادری: تقوا یک معنی لغوی دارد و یک معنی اصلاحی ،در معنای لغوی کلمه تقوا یک واژه عربی است و از کلمه وقایه گرفته شده است .یعنی خود را حفظ کردن ،دیگران را حفظ کردن وحفظ کردن نفس خود از انحرافات است .

 

به عنوان مثال در زمینه  کرونا پزشکان به طور مستمر از مردم درخواست دارند که با فاصله گذاری و زدن ماسک خود را در برابر ویروس حفظ کنند این در زبان عربی میشود وقایه یعنی خود را حفظ کردن .

 

و تقوا اصطلاحا به این معنی است که انسان خداوند را در احوال ، اعمال ،کتابت، حرکت، خواب و بیداری ناظر خود دانسته و مرتکب خطا نشود .انسان باید در تمامی کار های روزانه خدا را ناظر بر کار های خود بداند و تصورش این باشد که خداوند توسط مامورینش همانند دوربین های مداربسته اعمال وی را ضبط کرده و به تصویر می کشد .

 

سوال: ما جهت همه کارها معمولاً برنامه و برنامه ریزی داریم، ولی در مورد تقوا برنامه خاصی نداریم بفرمایید چه کار کنیم؟

 

ماموستا قادری: مسئله  تقوا فردی است باید هر فردی برای خود تقوا را رعایت کند ، از خودش حفاظت کند در زمینه کرونا رعایت کردن ها ،فاصله گذاری و رعایت دیگر مسائل تقوای دنیوی بوده و تقوای دینی این است که در مقابل امر خدا خود را در برابر ناملایمات حفظ کنیم . مثالی از بزرگان ما در زمینه تقوا این چنین است که آیا از زمین پر از خار عبور کرده اید گفتم بلی گفتن چگونه؟ پاسخ ما این بود که آهسته در میان خار ها قدم برمیداریم تا خار ها آسیبی به ما وارد نکنند . بزرگان ما گفتند این نمونه ای از تقوا است یعنی در زندگی آهسته قدم بردارید و هوشیار باشید تا خار های شیطانی به شما صدمه نزند و دچار ضرر نکنند .

 

اصل تقوا این است که انسان در شب و روز و در خفا چنان تصور کند که خداوند دارد وی را نظاره می کند و دچار گناه نشود .زمانی که بیت المال در اختیار ما قرار دارد باید در هزینه ی آن خدا را در نظر بگیریم ،اگر به مردم خدمت میکنیم باید آن خدمت صادقانه باشد ،طمع به مال مردم نداشته باشیم و اگر شیطان ما را وسوسه کرد خدا را ناظر بر خود بدانیم و از وسوسه های شیطان دوری کنیم .کسی که حق کسی را در مقابل رشوه یا هوا و هوس و یا از سر خویشاوندی ضایع می کند تقوا ندارد.

 

سوال:  آیا تقوا راه است یا هدف است؟ آیا تقوا مراتب دارد؟

 

ماموستا قادری:  تقوا هدف نیست، وسیله‌ای است که ایمان انسان را حفظ می‌کند و رشد می‌دهد و انسان را به هدف نزدیکتر می‌کند. و تقوایی که در قرآن و روایت مطرح است و ما مأمور هستیم انجام بدهیم،‌ همین انجام واجب و ترک حرام است. همین. خیلی مرد باشیم همین را تحویل خدا بدهیم. لازم نیست بالا برویم.

 

سوال : انسان با تقوا به معرفت می‌رسد یا با معرفت به تقوا می‌رسد؟

 

 

ماموستا قادری : اگر انسان بخواهد تقوا را مراعات کند باید معرفت به خدا داشته باشد، یعنی به خدا ایمان آورده باشد که تو خدایی من هم بنده تو، لذا باید من گوش به حرف خدا بدهم، اگر مرحله دوم تحقق پیدا کرد یعنی گوش به حرف خدا داد آن وقت رشد می کند، گوش به حرف خدا دادن یعنی همان تقوا است.

 

سوال: نقش رسانه های دینی در معرفی تقوا چیست؟

 

ماموستا قادری : باید در مساجد ، منبرها ، و رسانه درهایی باز شود و اهل ایمان را به تقوا، هوشیاری و بصیرت دعوت کرد در عصر پیامبر ، ایشان تکلیف کرده بود در نماز جمعه باید چند رکن مد نظر باشد و یکی از آن ارکان دعوت مردم به تقوای الهی است(( اوصی کم به تقوالله )) .دعوت به تقوا تشریفاتی نیست و باید در مساجد و منبر در رسانه ها مورد تاکید قرار گیرد .

کد خبر 971078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha