نتوانستیم در عرصه هنر حق جنگ را ادا کنیم/ بخش اعظم دفاع مقدس مغفول مانده است

هنرمند خط نگار با بیان اینکه ما در تمامی حوزه های هنری از فیلم، ادبیات، تئاتر تا هنرهای تجسمی نتوانستیم حق جنگ را ادا کنیم، گفت: بخش اعظم دفاع مقدس مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، رژیم بعث عراق با همکاری بسیاری از کشورهای شرق و غرب در 31 شهریور سال 1359 به ایران حمله کرد و آغازگر جنگی شد که هشت سال به طول انجامید، در آستانه چهلمین سالگرد جنگ تحمیلی پرداختن به جنگ در ابعاد مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی و فرهنگسازی برای نسل جوان یک ضرورت انکار ناپذیر است، ضرورت هایی پرداختن به هنر جنگ و دفاع مقدس و بازنمایی دفاع مقدس را در آثار هنری با «علی تن » هنرمند خط نگار  به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

پرداختن به جنگ در آثار هنری برای آشنایی نسل جوانی که دفاع مقدس را ندیده اند چه ضرورتی دارد؟

در قرآن کریم آیات زیادی در حوزه جهاد داریم که تاکید دارند که در مقابل تهاجم دشمن از دین و خاک و ناموس تان دفاع کنید.  در جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس به ما حمله شد و این حمله چند جهت داشت اینکه مرز ما را مورد هجمه قرار دادند و بالطبع ناموس و کشورمان را و چون نقشه دشمنان بزرگ تر از صدام بود،  در این جنگ نابرابر دشمنانی مثل آمریکا، شوروی، انگلیس و اسراییل و... پشت صدام بودند و می خواستند عقیده ما که انقلاب اسلامی و شیعه بود را در نطفه خاموش کنند که اتفاق بعدی نیفتد به همین خاطر وقتی فردی از عقیده و فکرش دفاع کند یک دفاع مقدس و جهاد است حالا در این بین که در جبهه اتفاق افتاده بود یک اتفاقات نادر و زیبا رزمندگان ما خلق کرده بودند که نمونه اش بسیار کم و نادر است و ثبت این وقایع و اتفاقات آن هم به شکل زیبا و ظریف و درست در قالب هنر به صورت عام که شامل همه رشته های هنری می شود که همه اتفاقات جنگ و ایثارگری هایی که شده، ثبت شود و بهترین ثبت هم ثبت هنری است که هم زیبا و هم تاثیرگذار و هم ماندگار خواهند بود.

 

وظیفه هنرمندان ما در به تصویر کشیدن زیبایی هایی که رزمندگان در جنگ خلق کردند چیست؟

وظیفه هنرمندان ما به تصویر کشیدن  صحنه های زیبای جنگ و رشادت ها و دلاوری هایی است که رزمندگان خلق کردند، نسل جدید ما  باید بدانند انقلاب مردمی، ایستادگی و آزادی همین طوری به دست نیامده و خون های زیادی ریخته شده است تا این اتفاقات رقم بخورد و انقلاب بزرگ ایران اسلامی بوجود بیاید.

 

چگونه می شود  واقعیت های جنگ را  برای مخاطبان امروز بازنمایی کرد؟

 

ما  در تمامی حوزه های هنری از فیلم، ادبیات، تئاتر تا هنرهای تجسمی  نتوانستیم حق جنگ را ادا کنیم، ما اگر اتفاقات و وقایع هشت سال دفاع مقدس را عدد 100 بگیریم ما فقط توانستیم به 5 تا نهایت 10 تا از جنگ بپردازیم، یعنی بخش اعظم دفاع مقدس مغفول مانده است و حتی  در آن بخش کار شده هم نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم.

 

دلایل مغفول ماندن جنگ  در حوزه هنر چه بوده است؟

دلیل این غفلت به سیستم اداری و دولتی ما برمی گردد که می بایست این موضوع دغدغه اصلی شان باشد که نبود و  یکی دیگر هم خود هنرمندان بودند که باید به صورت خودجوش و آتش به اختیار کارهایی انجام می دادند که آن هم به نسبت تعداد هنرمندان و امکانات در حداقل ممکن اتفاق افتاده است.

 

 در حوزه برنامه سازی و مستند سازی جنگ هم ضعیف عمل کرده ایم؟

 بابد همزمان با جنگ یک سری افراد مستندسازی می کردند، مستند کردن وقایع جنگ در حد چند فیلم و عکس به صورت محدود بوده است. تنها برنامه جدی در حوزه جنگ برنامه روایت فتح بود که آن هم میزان اش کم بود در مقابل حجم زیاد برنامه های جبهه و جنگ ما نتوانستیم جنگ را خوب به نسل جوان انتقال دهیم. مرتضی آوینی ها کم داریم اگر صد مرتضی آوینی داشتیم چه اتفاقی می افتاد.

کد خبر 971615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha