صحیفه سجادیه دائرةالمعارف علوم بشری است 

حجت الاسلام امین رضوانی گفت: صحیفه سجادیه یادگار ارزشمندی از امام سجاد (ع) و دائرةالمعارف معارف علوم بشری است.

حجت الاسلام «امین رضوانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، ضمن تسلیت ایام شهادت امام سجاد علیه السلام، گفت: صحیفه سجادیه یادگار ارزشمندی از امام سجاد (ع) و دائرةالمعارف معارف علوم بشری است.

امام جمعه منوجان افزود: این کتاب ارزشمند مشتمل بر ۵۴ دعا و نیایش می باشد و هر آنچه که انسان برای دستیابی به سعادت نیازمند آن می باشد اعم از اصول اعتقادات، احکام، فروع دینی، معارف توحیدی، عرفان، اخلاق، مسائل سیاسی و اجتماعی این ها را امام سجاد (ع ) به شکلی هنرمندانه به زبان دعا و نیایش در صحیفه سجادیه بیان کرده است.

وی بیان کرد: صحیفه به معنای لغوی ورقی از کتاب است که ۲ طرف آن نوشته شده است که جمع آن مصحف می باشد و در اصطلاح اسلامی از کتاب های آسمانی مخصوصا صحیفه کامله سجادیه به عنوان مصحف یاد می شود.

 حجت الاسلام رضوانی ابراز کرد: برخی از صاحب نظران و بزرگان دین اسلام صحیفه سجادیه را که پس از قرآن کریم و نهج البلاغه بزرگترین مجموعه حقایق معارف اسلامی است آن را اخت القرآن یعنی خواهر قرآن، انجیل اهل بیت (ع ) و زبور آل محمد نامیده اند و همگی این القاب گواه عظمت و بزرگی این اثر ارزشمند امام سجاد (ع) می باشد.

امام جمعه منوجان ادامه داد: صحیفه سجادیه به لحاظ سندی در حد تواتر است یعنی در باب نقل دعاهای این کتاب ارزشمند یک میلیون سند وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که صحیفه سجادیه تنها یک کتاب راز و نیاز معمولی نیست، اظهار کرد: این کتاب گرانبها بلکه یک پل ارتباطی میان انسان با خداوند و گنجینه بزرگ معرفتی و اخلاقی می باشد که امام سجاد (ع) بسیاری از معارف اسلامی را در آن بیان کرده است.

حجت الاسلام رضوانی با اشاره به اهمیت صحیفه سجادیه در کلام بزرگان، عنوان کرد: امام راحل در وصیت نامه سیاسی الهی خود می فرماید؛ ما مفتخریم صحیفه سجادیه ادعیه نجات بخشی که قرآن صاعد می باشد از امام معصوم (ع) به دست ما رسیده است.

امام جمعه منوجان اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز در سال ۱۳۷۱ در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران، می فرماید؛ اگر صحیفه سجادیه را مطالعه کنید هر دعای آن یک درس عالی از معارف اسلامی و قرآنی، درس اخلاق، علم نفس و امور اجتماعی می باشد.

وی بیان کرد: همچنین در ایام مبارزه با ویروس کرونا معظم له مجددا توصیه به خواندن صحیفه سجادیه کردند و در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه های کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار  شد نیز بار دیگر به اهمیت یکی از دعاهای صحیفه سجادیه اشاره کرده و فرمود؛ به نظر بنده به مسائل ایمانی، اعتقادی و معرفتی بپردازید و در ادامه فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه که معروف به دعای مکارم الاخلاق است را بیان کردند.

حجت الاسلام رضوانی تاکید کرد: جامعه ما باید جامعه ای در تراز قرآن کریم باشد و ضروری است که در خانه هر شیعه ای قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه باشد و اگر مردم و جامعه می خواهند دعاهای آنها مستجاب شود باید با صحیفه سجادیه مانوس شوند زیرا دعاهایی دارد که علاوه بر مسائل معنوی در خودسازی و نورانیت درون انسان تاثیرگذار است.

امام جمعه منوجان اظهار کرد: دعاهای صحیفه سجادیه درون انسان را متحول می کند و هرگاه روح و روان انسان با این دعاها اجین شد آن هنگام اعمال و رفتار ما سجادی می شود و می توان تاثیر مثبت آن را بر جامعه نیز مشاهده کرد.

وی در خاتمه عنوان کرد: متاسفانه صحیفه سجادیه هنوز در جامعه شیعی ما مظلوم و محجور است در حالی که یک گنجینه گرانبها از معارف انسانی و نیاز امروز جامعه ما است و امیدوارم جامعه ما بیش از پیش با این کتاب ارزشمند الهی و علوی مانوس شود و در پرتو این انس مشکلات جامعه برطرف شوند.

کد خبر 971806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha