گسترش ارتباط بین کتابخانه ملی ایران با دانشگاه خوارزمی گامی موثر در مسیر دانش افزایی است

رییس کتابخانه ملی ایران در دیدار با عزیز الله حبیبی رییس دانشگاه خوارزمی بر گسترش ارتباطات، تبادلات فکری، علمی و همچنین مبادله منابع بین کتابخانه ملی ایران با دانشگاه خوارزمی تاکید کرد و گفت با برنامه ریزی دقیق می توان در مسیر دانش افزایی گام برداشت.

به گزارش  خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «اشرف بروجردی»، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تعامل این سازمان با مراکز علمی را ازجمله اهداف سازمان برشمرد و گفت: با برقراری ارتباط و همکاری مستمر باید به دنبال جدال علمی بود تا بتوان در حوزه دانش این سرزمین مراوده و مباحثه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: با راه اندازی سامانه های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» شاهد همکاری قابل توجه بسیاری از دانشگاه ها از سراسر کشور با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده ایم و اگر برنامه ریزی تعریف شده ای صورت گیرد می توان در مسیر گسترش ارتباطات، تبادلات فکری، علمی و همچنین مبادله منابع گام برداشت. و به این ترتیب دانش افزایی موثرتری روی خواهد داد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهارداشت: در سامانه «سنا» نشریات از زمان قاجار تا امروز بارگذاری شده و در حال به روز رسانی است و اگر این امکان فراهم شود نشریات دانشجویی، علمی و پژوهشی نیز به این مجموعه اضافه شود؛ موثرتر خواهد بود. همچنین تعداد 200 هزار پایان نامه دانشجویی و 40هزار نسخه خطی دیجیتال سازی شده و در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز بارگذاری شده است.

بروجردی با استقبال از برگزاری تورهای مجازی و حضوری دانشجویان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: در شرایط فعلی از برپایی تورهای مجازی استقبال می کنیم و امید است با پایان بحران کرونا تورهای حضوری برای بازدید دانشجویان از اسناد و مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برپا شود. امید است در آینده شاهد راه اندازی شبکه دانشگاهی و مراکز علمی و فرهنگی باشیم. البته شبکه کتابخانه های کشور راه اندازی شده و فرصت خوبی برای همکاری و بهره مندی از منابع فراهم کرده است.

«عزیز الله حبیبی»، رییس دانشگاه خوارزمی با تایید صحبت های رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مبنی بر فراهم کردن شرایط همکاری دو نهاد گفت: در حال حاضر 12هزار دانشجو در دانشگاه خوارزمی با 15 دانشکده و12 مرکز و پژوهشکده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در بیش از 266 رشته مشغول به تحصیل هستند.

رییس دانشگاه خوارزمی تاکید کرد که افزایش تعامل با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با هم افزایی همراه است.

در ادامه فریبرز خسروی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دارای 30 عضو هیات علمی تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و امکان همکاری و تعامل با دانشگاه خوارزمی در زمینه ها مختلف وجود دارد.

معاون کتابخانه ملی ایران بیان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آمادگی لازم برای نگهداری از نسخ خطی و منابع چاپی دانشگاه خوارزمی در شرایط استاندارد را دارد و می توان نسخ خطی این دانشگاه را به صورت واسپاری امانی نگهداری کرد.

خسروی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دو نسخه از کتاب هایی که به چاپ جدید می رسند برای نگهداری و میراث داری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ارائه شود  و از همین رو درخواست داریم نسخی از کتاب ها و نشریات انتشارات دانشگاه خوارزمی و نیز پایان نامه ها دانشجویان برای نگهداری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ارائه شود.

در ادامه جمشید شنبه زاده معاون دانشگاه خوارزمی تاکید کرد که با توجه به بحران کرونا و کمبود بودجه لازم است بهتر است  راهکارهایی برای به اشتراک گذاری منابع بین مراکز علمی و فرهنگی و کتابخانه ها ایجاد کرد.

مجید افشاری راد رییس کتابخانه دانشگاه خوارزمی با بیان این مطلب که دانشگاه خوارزمی منابع قابل توجهی از نسخ خطی، نسخ چاپ سنگی و پایانامه ها دارد؛ گفت: با توجه به داشته های ارزشمند هر دو نهاد می توان زمینه های همکاری موثر را در عرصه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی فی مابین ایجاد کرد.

 

کد خبر 972418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha