آیین گرامیداشت روز ملی شعر و ادب در آستارا برگزار شد

در آستانه روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت مقام استاد شهریار مراسم ویژه‌ای در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر آستارا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، در آستانه روز شعر و ادب فارسی و نکوداشت مقام استاد شهریار ویژه برنامه ای چهارشنبه( ۲۶ شهریور) با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و شاعران آستارا و تالش در محوطه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

 

شعرخوانی ۲۰ نفر از شاعران آستارا و تالش به زبان های فارسی، تالشی و آذری، قرائت شعر از زنده یاد شهریار و اجرای قطعات موسیقی سنتی از بخش های گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی در این شهرستان بود.

 

«شاپور تشرینی» در این آیین اظهارکرد: ۲۷ شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر آستارا افزود: شعر و اندیشه استاد شهریار باید بیش از پیش توسط انجمن شعر و ادب معرفی شود.

 

تشرینی با بیان اینکه استاد شهریار از سخن‌سرایان برجسته بود، گفت: روز ملی شعر و ادب به نام او زینت یافت و پژوهش در سخن شهریار، ادای دین اهالی فرهنگ و ادب نسبت به وی است.

 

به گزارش شبستان، روز ۲۷ شهریور سالروز خاموشی شهریار سخن ایران است، شاعری که عاشقانه و عارفانه پیرامون دوران مشروطه زمان خویش شعر سرود و انقلابی را در شعر ترکی ایجاد کرد و اکنون مجموعه شهر « حیدربابا سلام » او به بیش از ۹۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده و به عنوان شناخته شده‌ترین شاعر آذربایجانی در دنیا است. در سال ۱۳۸۱ به پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تصویب شورای انقلاب فرهنگی، به پاس گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهریار و تحکیم مودّت و دوستی بین اقوام و اقشار مختلف جامعه، روز ۲۷ شهریور‌ماه،« روز ملّی شعر و ادب ایران » نامگذاری شد. و این روز بهانه ایست به منظور پاسداشت هنر متعالی؛ هنری که در دوره‌های مختلف و در فراز و نشیب‌های این مرز و بوم، آینه وار در خدمت وجدان‌های بیدار بوده است. عرصه شعر و ادب ایران، عرصه پرواز سیمرغ وشانی است که در وادی انسانیت بال و پر شکسته و آینه‌دار جلوه های روشن ایمان و معرفت بوده‌اند.

استاد شهریار از جمله هنرمندانی بود که همیشه با طبع لطیف و روح بسیار حساس خود سنگ صبور غم‌های انسان‌ها بود، اشعار شهریار تجلی دردهای بشری است، او مقوله عشق را در اشعار خویش نابتر از هر شعری عرضه داشته است

کد خبر 972605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha