بهترين زمان برای تزریق واكسن آنفلوانزا اوايل فصل پاييز است

رئوفی گفت: بهترين زمان برای تزریق واكسن آنفلوانزا اوايل فصل پاييز است و از زمان تزریق آن تا عمل كردن و ايجاد ايمنی در بدن ۲ هفته طول می كشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «رحیم رئوفی»، امروز (یکشنبه ۳۰ شهریور) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکهبا نزديک شدن به فصل سرد سال و شيوع بيماری آنفلوانزا، امكان درگيری فرد به طور همزمان به ويروس آنفلوانزا و كرونا وجود دارد، گفت: تزریق واكسن آنفلوانزا روش پيشگيری مناسب برای عدم ابتلای افراد به این ۲ بیماری است.

 

متخصص و فوكال پوينت بيماری های عفونی دانشگاه علوم پزشكی جهرم با اشاره به اینکه واكسن آنفلوانزا تنها از آنفلوانزای فصلی پيشگيری می كند، افزود: بيش از 200 نوع ويروس سرماخوردگی وجود دارد كه می تواند فرد را بيمار كند؛ اينكه فرد فكر كند با زدن واكسن ديگر دچار سرماخوردگی نمی شود درست نيست.

 

رئوفی با بيان اينكه واكسن آنفلوانزا برای تمام گروه های سنی توصيه می شود، بیان کرد: اگر واكسن به تعداد كافی وجود داشته باشد برای تمام گروه های سنی به جز نوزادان زير ۶ماه، افرادی كه قبلا دچار عوارض شديد واكسن شده اند و حساسيت به زرده تخم مرغ دارند توصيه می شود. 

 

وی با تاکید براینکه اولويت تزریق واكسن آنفلوانزا برای افراد بالای 60 سال، افراد با هر نوع بيماری زمينه ای، زنان باردار و پرسنل مراقبين بهداشت و درمان است، تصریح کرد: بهترين زمان برای تزریق واكسن آنفلوانزا اوايل فصل پاييز است و از زمان تزریق آن تا عمل كردن و ايجاد ايمنی در بدن ۲ هفته طول می كشد.

 

رئوفی با بيان اينكه تظاهرات بيماری آنفلوانزا با كرونا بسيار شبيه هم است، گفت: آنفلوانزا يک بيماری حاد تب دار تنفسی بوده و شروع ناگهانی بدن درد، كسالت، تب، مشكل تنفسی و سرفه از علائم بارز آن است و دوران نهفتگی این بیماری از یک تا 14 روز و يا حتی كم تر است.

 

وی با اشاره به اینکه به دليل شباهت زياد علائم آن با بيماری كرونا تنها راه تشخيصی آن گرفتن نمونه با آزمايش مانند كرونا است كه از راه حلق و بينی انجام می شود، گفت: تنها تفاوت بيماری آنفلوانزا با كرونا در نوع درمان آن بوده و این بیماری دارو و درمان تاييد شده دارد.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه راه انتقال ويروس آنفلوانزا از طريق قطرات تنفسی و دست های آلوده به ويروس است، گفت: مدت زمان قرنطينگي فرد مبتلا به آنفلوانزا، 14 روز است و فرد بايد تمام نكات بهداشتی و فاصله فيزيكی خود را با اعضای خانواده به جد رعايت كند.


به گفته وی اگر فردی دچار سرماخوردگی ساده با شدت كم شود؛ می تواند در ابتدا با داروهای تب بر و استراحت در منزل بيماری خود را بر طرف كند؛ اما در صورت عدم بهبودی و نبود تغيير در وضعيت بالينی خويش می بايست سريعا به پزشك خانواده مراجعه كند.

 

رئوفی در پایان گفت: مهم ترين مسئله ای كه هر شخص بايد آن توجه كند از خانه خارج نشدن در زمان بيماری است هر چند كه يک سرماخوردگي بسيار ساده باشد.

کد خبر 973526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha