برخی کتب علوم انسانی دانشگاه ها فرهنگ غرب را ترویج می‌کند

پژوهشگر علوم قرآنی ضمن تبیین قاعده نفی سلطه کفار بر مسلمین و با اشاره به راه های نفوذ بیگانگان در فرهنگ اصیل کشور ایران گفت: امروز متأسفانه برخی کتب علوم انسانی دانشگاه ها فرهنگ غرب را ترویج و موجب سلطه بیگانگان بر فکر جوانان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «علی سعیدی» در کمیسیون تخصصی «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم که پیش از ظهر امروز(یکشنبه ۳۰ شهریور) در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «دستاورد قاعده نفی سبیل در مقاومت اسلامی» پرداخت.

 

این پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به اهمیت یافتن بیشتر این قاعده در دنیای امروز ابراز داشت: اهمیت قاعده نفی سبیل که از آیه «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» گرفته شده با گسترش زمینه های نفوذ و سلطه جویی دشمنان بیشتر شده است.

 

وی با تأکید براین که مقاومت اسلامی در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ریشه در این قاعده دارد، ابراز داشت: وقتی خداوند در قرآن کریم تصریح می‌کند که هیچ کافری نباید بر مؤمن معتقد به خداوند یگانه تسلط داشته باشد، همین مسأله عزت و شرافت و استقلال را برای مسلمین ایجاد می‌کند.

 

حجت الاسلام سعیدی عنوان کرد: اگر به این قاعده توجه نشود خاری و ذلت و زیر سلطه رفتن برای مسلمین پدید می آید و اهمیت دادن به این قاعده به عنوان اصل استقلال و آزادی به اجرای دقیق این قاعده در تمام روابط و مناسبات است و همچنین عقب ماندگی ها و سلطه ها به دلیل عدم مراعات این اصل است.

 

وی با بیان این که قاعده نفی سبیل یا اصل نفی سلطه را هم اصولیون و هم فقها در کتب خود آورده اند، ابراز داشت: این اصل و این قاعده عظمت و عزت مسلمانان ها و استقلال خواهی را تأیید می‌کند یعنی دقیقا همان چیزی که امروز به آن احتیاج داریم، همچنانکه در قرآن کریم می خوانیم: «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ» یعنی عزّت مخصوص خدا و رسول و اهل ایمان است (و ذلّت خاصّ کافران) ولیکن منافقان از این معنی آگاه نیستند.

 

این پژوهشگر علوم قرآنی با بیان این که شأن نزول آیه در مورد جنگ احد است، گفت: ولی آیه عام است و عزت را به صورت کلی برای خدا و اهل ایمان لازم می داند و آیه دیگری نیز به این مسأله اشاره دارد و آن هم آیه 139 سوره نساء است،  که می‌گوید: «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» یعنی آن گروه که کافران را دوست گیرند و مؤمنان را ترک گویند، آیا نزد کافران عزّت می‌طلبند؟ عزّت همه نزد خداست.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از راه های نفوذ کفار بر مسلمین و خدشه دار کردن عزت آنها خاطرنشان ساخت: یکی راه های آن متون درسی دانشگاه ها در علوم انسانی و اسلامی است یعنی در سنینی که شخصیت جوان شکل می گیرد فکر و مغذش از این علوم تأمین می‌شود.

 

حجت الاسلام سعیدی بیان داشت: یکی از راه های دیگر احزاب وابسته به غرب است و البته از راه های نفوذ بیگانگان بر ما رجال سیاسی است که با تمام قدرتی که دارند می خواهند این نفوذ بیگانه را بر جوامع اسلامی تکمیل کنند و بگویند که ما خودمان هیچ چیزی نداریم، همچنانکه میرزا ملکم خان که یهودی الاصل است ولی مسلمان شده است یا سید حسن تقی زاده افرادی بودند که می گفتند ایران اگر بخواهد پیشرفت کند از فرق سر تا نوک پا باید غربی شود.

 

وی با اشاره به این که این تفکرات امروز هم در جامعه اسلامی وجود دارد، گفت: البته بر خلاف فکر و تصور دشمنان که ما را افرادی ضعیف می پنداشتند امروز شاهد گسترش فعالیت های اقتصادی و سیاسی در جهان از سوی ایران هستیم که نشانه های آن انرژی هسته ای، ساخت موشک و هواپیما و ماهواره و این فکری که می خواهد ایران را به غرب وابسته کند یک فکر شیطانی و خلاف آیات قرآن است.

کد خبر 973698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha