هنگام اختلاف نظریه اسلام بر جنگ و صلح عادلانه است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: نظریه اسلام بر جنگ و صلح عادلانه است، هنگام اختلاف مسلمانان با اقوام مومن صلح عادلانه و با کفار جنگ عادلانه دارند که در جنگ عادلانه هم باید امام عادل حضور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری» شامگاه یک‌شنبه ۳۰ شهریور در کنفرانس بین‌المللی «صلح و عدالت» که به صورت وبینار در تهران برگزار شد، گفت: در زمینه جنگ و صلح سه نظریه مطرح شده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص نظریه اول جنگ و صلح اظهار کرد: برخی متفکران غربی و فلاسفه جنگ را یک واقعیت و وضع طبیعی بشر می‌دانند که همه باید آن بپذیرند.

وی با بیان اینکه برخی متفکران و اندیشمندان به صلح‌گرایی اعتقاد دارند، ابراز کرد: گاندی از جمله افرادی بود که صلح‌گرایی را قبول داشت و بر این اعتقاد بود که تنفر با تنفر برطرف نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان اینکه برخی نیز بر صلح مطلق اعتقاد دارند، گفت: جنگ و صلح مطلق بر اساس افراط و تفریط قرار دارند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه نظریه اسلام بر جنگ و صلح عادلانه است، عنوان کرد: این نظریه اسلام درباره صلح و جنگ عادلانه بهترین نظریه اما چالش‌برانگیز و نیازمند بر توضیح و تبین برای آگاهی عموم مردم نسبت به این مساله است.

وی افزود: از نظر اسلام جغرافیای جهان به دو بخش دارالاسلام منطقه مسلمان نشین و دارالحرب منطقه کافرنشین تقسیم می‌شود که کفار همواره بر علیه مسلمانان جنگ و مخاصمه دارند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: از نظر اسلام اگر بین دو قوم مومن جنگ و نزاع سرگرفت باید بین آنها صلحی عادلانه برقرار کرد، بر همین اساس در دارالاسلام اصل بر استواری صلح بین اقوام مومن است، اما اگر کفار بر علیه مومنان و مسلمانان جنگ کردند اصل بر جهاد و دفاع قرار دارد که آن باید بر مبنای جنگ عادلانه و حضور امام عادل باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان اینکه دارالاسلام برای جنگ با دارالحرب باید نیت الهی داشته باشد، گفت: جنگ آخرین راه‌حل در مقابله با کفار است، که مسلمانان در دفاع و هنگام جنگ با کفار باید از کشتار افراد ناتوان، زنان، اسرا و ... پرهیز کنند.

کد خبر 974053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha