تنش آبی در پُرجمعیت ترین روستای شهرستان فاروج

مایوان، مرکز دهستان شاه جهان و پرجمعیت ترین روستای شهرستان فاروج با تنش آبی مواجه است و اجرای طرح اگو بر مشکلات این روستا افزوده است.

خبرگزاری شبستان _ فاروج؛ تنش آبی روستای چهار هزار نفری مایوان حتی با پایان یافتن تابستان هم برطرف نشده و اهالی این منطقه، گلایه مند از این وضعیت هستند.

 

یکی از اهالی این روستا گفت: از 24 ساعت شبانه روز در تابستان فقط چهار ساعت آب قطع نبود و با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا مردم با مشکلات زیادی مواجه بودند و این روند ادامه دارد.

 

«علی حسینی» افزود: روستا در نقاط مختلف دارای اختلاف ارتفاع است و این ناهمسطحی، زمینه ساز افزایش مدت قطعی آب در این نقاط است.

 

یکی از بانوان ساکن در روستای مایوان هم گفت: چند سالی است که طرحی برای فاضلاب در روستا در حال اجرا است، خرابی های ناشی از اجرای آن و به درازا کشیدن این طرح، بر مشکلات اهالی افزوده و خسارت هایی را هم در برداشته است.

 

«مریم رضوی» افزود: با اینکه تابستان به پایان رسیده ولی همچنان ساعت های طولانی، آب روستا قطع است و با توجه به فصل برداشت انگور، بانوان ناگزیر به تامین آب مورد نیاز از قنات یا چشمه هستند که کار پرزحمتی است و به لحاظ بهداشتی هم مشکل آفرین می شود.

 

شرمنده مردم هستیم

عضو شورای روستای مایوان هم با اذعان بر مشکلات مطرح شده از سوی مردم گفت: اعضای شورا هم شرمنده مردم هستند و عاجز از پاسخگویی شده اند.

 

«علی عباسی» افزود: در تابستان در 24 ساعت فقط چهار ساعت آب قطع نبود و با توجه به همسطح نبودن روستا در ساعاتی هم که آب وصل بود با افت فشار مواجه بودیم.

 

وی گفت: در شرایط فعلی هم 10 صبح آب قطع و 6 عصر وصل می شود.

 

عباسی بیان کرد: مخزن فعلی روستا برای 400 خانوار ظرفیت دارد که با جمعیت فعلی سازگار نیست.

 

وی با اشاره به اجرای طرح اگو در روستای مایوان گفت: تا این مرحله از طرح شاهد تغییر دو پیمانکار بوده ایم و نظارتی بر کار این نیروها نبوده است.

 

این عضو شورا بیان کرد: پاسخ پیمانکار طرح در خصوص پیگیری شورا برای آسفالت محورهایی که در اجرای طرح تخریب شده، نبود ویدئو متری  و مشکلات تامین آن است.

 

وی گفت: با توجه به در پیش رو بودن فصل پاییز و زمستان، این تخریب ها  بی خسارت نخواهد بود.

 

عباسی بیان کرد: شکل مشکلات حوزه آب در فصل سرما تغییر می کند و مردم به گونه ای دیگری با این مسئله دست به گریبان می شوند.

 

وی افزود: در فصل سرد به ویژه زمستان، حداقل سه تیم خدماتی آب و فاضلاب باید در روستا مستقر باشند چرا که فرسودگی شبکه انتقال آب، زمینه ساز روزانه 10 تا 12 ترکیدگی لوله می شود و با این روند و با توجه به کمبود آب، بخش زیادی از آب موجود هم به هدر می رود.

 

 

خیز آب و فاضلاب استان برای برطرف شدن مشکلات روستای مایوان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: اول باید مشکلات را پذیرفت و بعد در مسیر برطرف شدن آن گام برداشت.

 

«غلامحسین ساقی» افزود: یک هزار و 100 اشتراک با 400 متر مکعب مخزن، سنخیتی ندارد؛ پس یکی از مشکلات روستا مخزن آب است.

 

وی گفت: در گام نخست برای جلوگیری از هدر رفت آب، شیرآلات باید تعویض شود که در صورت نبود آن در انبار شرکت آب شهرستان، از مرکز استان تامین می شود که این اقدام به دستگاه شهرستان واگذار شده است.

 

ساقی بر ضرورت همکاری شورای روستا تاکید کرد و افزود: اگر اعضای شورا هزینه مرمت آسفالت را مطالبه نکنند این ارقام برای اصلاح و مرمت شبکه هزینه می شود تا کارها سرعت گیرد و این مطالبه به شورای روستا ارائه شده است.

 

وی افزود: روستا را نمی توان بدون دام آن تعریف کرد پس به ازای دام سبک 10 لیتر  و دام سنگین 100 لیتر آب به صورت روزانه باید لحاظ شود.

 

وی با اشاره به اینکه نخستین استان  کشور هستیم که این مسئله را در سند سازگاری با کم آبی لحاظ  و در نشست های کشوری مطرح کرده ایم، گفت: تاسیسات حوزه آب و فاضلاب باید بلند نظرانه اجرایی شود.

 

ساقی به امضای قرارداد طرح اگو 28 روستا در تهران اشاره کرد و افزود: نخستین کار ما در این بخش برای کاهش مشکلات مردم مکاتبه با متولیان در تهران است تا اختیار نظارت بر این طرح به شرکت آب و فاضلاب واگذار شود.

 

وی افزود: با توجه به تخریب انجام شده از سوی مجریان این طرح در شبکه آب این نظارت ضروری است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه دلیل آسفالت نشدن مسیرهای تخریب شده به رغم وجود  اعتبار آن از سوی مجری طرح اگو تامین ویدئو متری (فناوری استفاده از دوربین و ضبط فیلم و تصویر در اعماق زمین) مطرح شده، گفت: یکی از نیروهای شرکت آب و فاضلاب استان اقدام به ساخت رباتی کرده که کاربرد ویدئو متری را دارد و ظرف 15 روز آینده مسیرهایی که باید از سوی مجری طرح اگو در مایوان آسفالت شود، ویدئو متری می شود.

 

 

اعتبار های حوزه آب، با اولویت روستای مایوان و چوکانلو هزینه می شود

فرماندار فاروج هم گفت: در سفر استاندار خراسان شمالی به فاروج که در شهریور ماه امسال انجام شد، 30 میلیارد ریال به حوزه آب شهرستان اختصاص یافت.

 

«مسعود صادق تیتکانلو» افزود: این رقم با هر تخصیصی با اولویت برطرف شدن مشکلات حوزه آب روستای مایوان و چوکانلو هزینه می شود.

 

وی با اشاره به وجود تنش آبی در روستای مایوان گفت: در کنار فعالیت های فنی و عمرانی برای برطرف شدن مشکلات، فرهنگ سازی برای استفاده بهینه از آب هم باید در دستور کار همه قرار گیرد.

 

طرح شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب (اگو) در سطح 28 روستای کشور اجرایی می شود که سهم خراسان شمالی از این طرح سه روستا و سهم فاروج، روستای مایوان است.

 

این طرح از اعتبارات بانک توسعه اسلامی تعریف شده که عملیات اجرای آن از سال 97 در روستای مایوان برای جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب خانگی، جلوگیری از آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی، تبدیل آب از چرخه یک بار مصرف و مخرب به چند بار مصرف و سازنده (استفاده در بخش آبیاری و کشاورزی و صنعت)، ایجاد اشتغال در منطقه خصوصا در بخش کشاورزی و صنعتی آغاز شده است.

 

ارتقای بهداشت همگانی و تامین حاشیه  امنیت بهداشتی مناسب برای جمعیت روز افزون، جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی و حذف باکتری ها و ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا از سطح جامعه از دیگر مزایای اجرای این طرح است و بالا بودن سطح آب زیر زمینی، عدم نفوذ  پذیری زمین برای چاه جذبی، موقعیت روستا به لحاظ توریستی و جمعیت رو به رشد روستا به لحاظ دید آینده نگری از عوامل موثر در انتخاب روستای مایوان برای این طرح بوده است.

 

این طرح بر اساس نظر مجری آن در بازه زمانی دوسال باید عملیاتی و به بهره برداری می رسید که هنوز محقق نشده است. جز لوله گذاری شبکه داخلی روستا که بیش از  18 کیلومتر است اجرای تصفیه خانه فاضلاب روستا نیز در ادامه کار از سوی مجری، باید اجرا و به بهره برداری برسد. به طور متوسط،  70 درصد آب مصرفی  هر فرد به فاضلاب تبدیل می شود  و امکان بازیابی آن و استفاده در بخش کشاورزی یا صنعت  در صورت اجرای شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب وجود دارد.

 

روستای مایوان که مرکز دهستان شاه جهان است بر اساس سرشماری سال  95 شامل هزارو 130 خانوار و در حدود چهار هزار نفر جمعیت است.

 

 

 

کد خبر 974501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha