دفاع مقدس الهام گرفته شده از قیام سالار شهیدان بود/مشکل امروز کشور خلأ مدیریت است

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور با اشاره به علل و عوامل تقدس دفاع هشت ساله ایران در جنگ تحمیلی گفت: دفاع مقدس ما دارای رنگ و بوی دینی و الهام گرفته شده از قیام سالار شهیدان بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، در هفته دفاع مقدس قرار داریم هفته ای که یادآور رشادت ها، دلاورمردی ها و از جان گذشتن مؤمنانی است که برای تحقق اهداف و آرمان های دین مقدس اسلام و برای استمرار حرکت مقدس نظام اسلامی از همه هستی خود گذشتند.

 

یکی از شعارهای اساسی نظام مقدس و انقلاب اسلامی ایران از ابتدا همین بوده که در هیچ جنگی پیش دستی نخواهد کرد ولی در هر نبردی که کیان اسلام و دین و مرزهای سرزمین های مقدس اسلامی مورد هجمه و حمله دشمنان خون خوار قرار بگیرد، این را وظیفه خود می‌داند که برای دفاع از ارزش های دین و جغرافیای اسلام به میدان بیاید.

 

دفاع مقدس هم دقیقا برای همین مسأله شکل گرفت، ما به هیچ عنوان آغاز گر جنگ نبودیم ولی وقتی دیدیم که اساس دین در خطر است، حسینی وار به میدان آمدیم و از دین و ناموس و عزت و شرافت خود دفاع کردیم و نگذاشتیم همه ارزش هایی که خون های زیادی برای آن داده شده و انقلاب اسلامی را آبیاری کرده، از بین برود.

 

دفاع مقدس در حقیقت می‌تواند یادآور این نکته نیز باشد که هر جا بر خدای یکتا تکیه کردیم و از توان داخلی خودمان و استفاده از نیروهای داخلی و جوانان متدین بهره گرفتیم، پیروز بودیم و هرجایی که گره حل مشکلات را به خارج از کشور و بیگانگان و دشمنان زدیم، مغلوب شدیم همچنانکه در جنگ تحمیلی هشت ساله تقریبا تمام جهان علیه یک کشور و نظامی قرار گرفت که تازه پا گرفته و هنوز از ارتش و نیروهای نظامی چندانی برخوردار نیست.

 

با توجه به اهمیت این مسأله با حجت الاسلام والمسلمین «سید علیرضا تکیه ای» استاد سطح عالی حوزه، عضو هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و رئیس ستاد مرکزی اعتکاف گفت‌وگویی ترتیب داده ایم؛ حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای به دلیل مسؤولیت چند ساله در حوزه اعتکاف با مساجد نیز ارتباط تنگانگی داشته و در حوزه مسائل سیاسی هم صاحب سخن است.

 

متن گفت‌وگوی ما با وی به این شرح است:

 

در ابتدا چند جمله ای در ارتباط با دفاع مقدس و ارزش و جایگاه کار رزمندگان بگویید.

 

ابتدا هفته دفاع مقدس و یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس را که با همت جانانه و دفاع مردانه خود نظام اسلامی و مملکت ایران را از شرّ تجزیه و آسیب نگهداری کردند، گرامی میداریم و همچنین درود و سلام می فرستیم بر امام شهیدان که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در دیدار مجازی با بازماندگان جنگ امام خمینی(ره) فردی قاطع و جامع و در عین حال کامل بود و برای هر موضوعی اقدام خاص و ارزنده مرتبط داشت.

 

ایشان در بخشی از صحبت های خود در این راستا فرمودند: «اینجا است که انسان نقش بسیار حسّاس و شگفت‌انگیز رهبری و فرماندهیِ امام بزرگوار را تشخیص میدهد. امام در یک چنین شرایطی توانست آغاز جنگ را و بعد تداوم این حرکت را در زیر چشم خود و اراده‌ی خود به پیش ببرد و اداره کند».

 

جا دارد در ابتدای کلام همچنین یاد سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم که از جنگ ۸ ساله دفاع مقدس آب دیده شد و قابلیت فرماندهی برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) و فرماندهی و رهبری سپاه قدس را به دست آورد.

 

البته سخن از رزمندگان و شهدا و ایثارگرانی که در آن دوران در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتند و از کیان دین و حقیقت اسلام و حتی همه سرزمین های اسلامی دفاع کردند و موجب حفظ ناموس و عزت و دین و شرف و آبروی ما شدند کار سختی است اما ما همچون ایام کوتاهی در کنار این عزیزان بودیم می توانیم چند جمله ای صحبت کنیم.

 

سردار سلیمانی ها تربیت شده مکتب امام حسین(ع) هستند

 

اسلام می‌فرماید: هر کس به پای ناموس و سرزمین و آبروی خود برای دین به ایستد نزد خداوند مأجور است و مجاهدان راه خدا به ضریب اخلاصی که دارند از اجر و ثواب بیشتری نزد او برخوردارند. شخصیت‌هایی همچون سردار سلیمانی که یکی از شاگردان مکتب سالار شهیدان است در همین فضای جبهه و جنگ اوج می گیرد و به آن مقام بزرگ دست پیدا می‌کند.

 

آیا می‌توان گفت دفاع مقدس نشأت گرفته از قیام امام حسین(ع) است؟

 

بله حتما همین طور است، دفاع وقتی رنگ و بوی دینی بگیرد ارزش پیدا می‌کند، همچنانکه وقتی امام حسین(ع) همه عزیزان خود را تقدیم کرد و جان عزیز خود را نیز در راه اسلام و دین خدا فدا کرد و پذیرفت که خانواده‌اش به ظاهر اسیر شود، هرگز توقع ثواب و مزد و پاداشی از خدا نکرد، نه چیزی بر زبان آورد و نه حتی در دل از خداوند توقع داشت، چرا که خداوند اراده کرده بود تا دین خدا به وسیله شهادت امام حسین(ع) حفظ شود و اراده کرده بود اسارت را در این خاندان ببیند و این اسارت باید در ساز و کار قیام امام حسین قرار می گرفت.

 

بلکه عبارت آخرین لحظات ایشان هم این بود که «خدایا راضی هستم به رضای تو و می پسندم هر آن چه را که تو بپسندی» حتی در نقلی است که در لحظات آخر جبرئیل امین بر امام حسین(ع) فرود آمد و فرمود یا حسین! خداوند به تو سلام می رساند و می گوید تو به عهد خود وفا کردی و من از تو راضی هستم. اگر می‌خواهی شرایط را برای تو عادی کنیم تا به زندگی عادی با عزت ادامه دهید، انتخاب با توست اما سیدالشهدا فرمودند من هیچ انتخابی ندارم و هر آنچه که خداوند برای من بپسندد همان را می پسندم.

 

جبرئیل هم در برابر عظمت حرکت امام حسین(ع) کم آورد

 

من تعبیر این است که حتی در اینجا جبرئیل هم کم می آورد که چه همت و اخلاص و رضایتی در نهاد شخصیت بزرگ سالارشهیدان قرار گرفته است؛ حاج قاسم و مدافعان و هر حرکت ارزشمند این گونه متاثر از همت بلند امام حسین(ع) است و همه اینها در راه مکتب امام حسین جانبازی می کنندو به تعبیر شاعر «نازم آن آموزگاری را که در یک نصف روز دانش آموزان عالم را همه دانا کند».

 

این دانایی امروز از دفاع مقدس دانشگاه های تاسیس کرده و این برکاتی که از سالار شهیدان در جبهه های نبرد حق علیه باطل و دفاع مقدس تجلی کرد در جهان تدریس می‌شود، بنابراین دفاع ما چون از مکتب سیدالشهدا(ع) نشأت گرفته بود بدون شک یک دفاع مقدس بود.

 

در ارتباط با مقدس بودن دفاع هشت ساله ایران بیشتر توضیح می دهید؟

 

دفاع در میان همه موجودات عالم وجود دارد اما دفاع ارزشی دفاعی است که بر اساس مکتب و دین باشد همچنان که پیامبر و فرزندان ایشان برای ما اسوه و الگو هستند بر این اساس هرگونه دفاعی که در مسیر اهل بیت(ع) از دین صورت بگیرد ارزشمند شده و تقدس پیدا می‌کند.

 

در قرآن کریم می خوانیم: «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» یعنی به عبارتی خداوند می فرماید شما از دین خدا دفاع کنید شما از معارف اسلامی دفاع کنید من هم از شما حمایت خواهم کرد؛ اساسا چون این جنگ و  دفاع هشت ساله مقدس شد، همه جهانیان نسبت به آن خاضع اند.

 

ترسیم وضعیت سپاه و ارتش در ابتدای جنگ

 

رهبر معظم انقلاب اخیراً وضعیت آن روز سپاه و ارتش ما را ترسیم کرده و فرمودند: «در داخل هم، شرایط کشور جوری بود که دشمن را تشجیع میکرد به اینکه این حمله‌ی نظامی را آغاز کند؛ وضع داخلی کشور، وضع نیروهای مسلّح -که در درجه‌ی اوّل، چشم امید در جنگها به نیروهای مسلّح است- وضع خوبی نبود؛ ارتش تازه از زیر یوغ فرماندهان طاغوتی خارج شده بود و داشت خودآرایی میکرد و حضور انقلابیِ خودش را نشان میداد... سپاه هم که اندکی بیش از یک سال بود که تشکیل شده بود. در پایان شهریور ۵۹، سپاه یک نهاد یک سال و چند ماهه بود؛ تازه تشکیل شده بود، این وضع نیروهای مسلّح ما بود».

 

اما همه پای کار آمدند و از دین دفاع کردند و به همان دلیل دفاع ما دفاع مقدس شد چون همه اقشار و گروه های علمی و دانشی و مالی و امکاناتی به میدان آمدند و چند روز قبل بخشی از پیشکسوتان آنها پای سخنان رهبر معظم انقلاب بودند.

 

دفاع مقدس برای ما و ملت های منطقه چه برکاتی داشت؟

 

اگر آن ارتش بیست میلیونی در کنار سپاه و بسیجیان جان برکف توانستند مقابل هجمه های دشمن ایستادگی کنند امروز الگوی حشدالشعبی عراق و بسیج سوریه و یمن و کشورهای اسلامی منطقه است و امروز جهان آزادیخواه متفکر و گرایش گربه حق چنین تفکری دارد لذا شما می‌بینید وقتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمریکا را تهدید می کند که اگر دست از پا خطا کنید ما چنین و چنان میکنیم همه آزادی‌خواهان جهان منتظر اجازه شلیک هستند.

 

الگوی زیبای امام راحل دفاع مقدس سپاه قدس را تشکیل داد

 

این الگوی زیبا را که امام راحل از امام حسین(ع) گرفت و رهبر معظم انقلاب و هم  بر آن تاکید دارند، توانست سپاه قدس را تشکیل داده و رزمندگانی را در سراسر آدم برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) بسیج کند که همین ارتش جهانی می‌تواند آماده استقبال از وجود مقدس امام زمان(عج) باشد.

 

عقیده ما این است که باید دفاع مقدس کنکاش شود و رسانه‌هایی همچون خبرگزاری شبستان نباید تنها در هفته دفاع مقدس با یکی دو خبر یا چند مصاحبه کار را تمام کند بلکه باید در طول سال و در ایام مختلف سال به این موضوع مهم بپردازد، البته در ایام دفاع مقدس موضوع را پررنگ تر کند چراکه ما برای تربیت نیرو برای لشکر مهدوی فرصت زیادی نداریم.

 

در روایات اهل بیت(ع) آمده است که «فرج و پیروزی شما در فرج آل پیامبر است»، بنابراین وظیفه است که به این ارزش ها بپردازیم و جوامع را برای آن جامعه جهانی آماده کنیم.

دفاع مقدس برای مدیران و مسؤولان و خواص چه درس هایی دارد؟

 

نکته ضروری که در اینجا وجود دارد این است که در همه آماده‌سازی ها ما به یک سری آماده سازی های عمومی و یکسری آماده سازی های خاص نیاز داریم به عبارت دیگر در آماده سازی برای حکومت جهانی امام زمان(عج) وظیفه خواص دقیق تر و پیچیده تر و سنگین تر است و مسئولان امروز جامعه ما باید خودشان را بر اساس ارزش های دفاع مقدس محک بزنند.

 

هم رهبر معظم انقلاب بارها به این مسأله اشاره کرده اند و هم در فیلم ها و کتب تاریخی این مسأله را ملاحظه کرده ایم که هرکجا دین آسیب دیده ناشی از کوتاهی خواص بوده است.

 

برخی مسؤولان بدون تعارف خائن هستند

 

در سخنان امام و رهبری آمده است که مردم ما با انقلاب مشکلی ندارند مشکل اصلی ما با مدیرانی است که وظیفه شناس نیستند یا عمل نمی‌کند یا درگیر حزب و گروه و رفاقت و این گونه مسائل هستند؛ بسیاری از مسئولان امروز کشور ما یا لیاقت ندارند یا توان خدمتگزاری ندارند یا وظیفه شناس نیستند یا محذورات حزبی دارند یا بدون تعارف خائن هستند.

 

به عنوان مثال از قراردادی مثل برجام هیچ هویتی باقی نمانده اما هنوز هم عده‌ای وقت خود را برای آن تلف می کنند یا از اروپایی که بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدام خاصی برای حمایت از ایران نکرده هنوز هم عده‌ای انتظار همراهی و رفافقت دارند و با وجود این که بارها و بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند: مشکلات معیشتی کشور در داخل قابل حل است ولی هنوز هم این مسئولان گره را به خارج می زنند.

 

لزوم دقت کافی در انتخابات آینده ریاست جمهوری

 

برخی مسؤولان با وجود اینکه تحریم‌ها قطع نشده خودشان را به نفهمی زده اند، بنابراین اگر بخواهیم مشکلات کشور برطرف شود باید خلأ مدیریتی برطرف شود و حالا که چند ماهی را به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است باید مراقب باشیم که عده ای که از هیچ هویتی برخوردار نیستند و تنها تکیه به استعداد های خارجی دارند دوباره سکان کشور را به دست نگیرند و از یک سوراخ دوبار نیش نخوریم و به کسانی رای بدهیم که با مردم صادق باشد.

 

به هرحال دفاع مقدس این ارمغان را برای ما آورد که با تکیه به توان داخلی و با استمداد از درگاه خداوند متعال و بریدن امید از بیگانگان می توانیم روی پای خود بایستیم و مشکلات را حل کنیم، انشاءالله که مدیران و مسؤولان هم به این مسأله توجه کافی داشته باشند.

 

متشکریم از این که فرصت خود را در اختیار ما قرار دادید.

بنده هم از شما و عزیزان خبرگزاری شبستان و کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم تقدیر و تشکر دارم. موفق و مؤید و پیروز و سربلند باشید.

کد خبر 975078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha