خودبرتر بینی کارکرد‌های متعالی عقل را از بین می‌برد

آیت‌الله رشاد گفت: هر انسانی دچار عجب و خودبرتر بینی شود عقل او به محاق می‌رود، عجب کارکرد‌های متعالی عقل را از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» امروز پیش از آغاز درس خارج اصول که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) گفت:  خرد انسان حسودان و رقیبان فراوانی دارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران، یکی از رقبای خرد و عقل عجب است، عنوان کرد:‌ عجب در مقابل خرد و خردمندی تعارض دارد و دنبال ضایع کردن عقل و خرد است.

وی با بیان اینکه هر انسانی دچار عجب شود عقل او به محاق می‌رود، اظهار کرد: عجب کارکرد‌های متعالی عقل را از بین می‌برد.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه عجب، خودبزرگ‌بینی، خودبرتربینی از جمله عواملی است که سبب می‌شود انسان به کارهای غیرعقلانی و نابخردانه دست بزند، ابراز کرد: عجب و خودبرتر بینی تشخیص حق و باطل را از انسان سلب می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) افزود: برای یک انسان با قلب و عقل سلیم؛ اعمال، رفتار و گفتار انسانی که دچار عجب و خودشیفتگی شده عجیب است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران، با بیان اینکه همه اقدامات شخص گرفتار عجب با غرور و خودفریفتگی بر خلاف عقل و خرد است، عنوان کرد:‌ زمانی که عجب و خوشیفتگی در درون انسان رشد پیدا کند گویا که انسان در غیاب عقل تصمیم می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر امثال گروه‌های تکفیری داعش دست به انتحار یا نابودی مصالح بشری می‌زنند به علت عدم تشخیص آنها دربار مصالح خود و منافع کشورشان است که یکی از دلایل چنین اعمال غیرعقلانی ناشی از عجب، خودفریفتگی و غرور بی‌جا است.

 

کد خبر 975090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha