کرونا دلیلی و هدفی بود برای تغییر نه تحولی در کل جهان

نظامی با اشاره به اهمیت راهکارهای مقابله با کرونا به ویژه نقش معلمان در رابطه با این بیماری ویروسی گفت: کرونا دلیلی و هدفی بود برای تغییر نه تحولی در کل جهان.

« محمدرضا نظامی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص کرونا ویروس و رفتار مقابله با این بیماری گفت: تصور می کنم شاید بتوان گفت که پیدایی و شیوع کرونا به هر دلیل، انقلاب خدا بود. 

 

کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی و مشاور مدرسه حکیم ناصرخسرو افزود: کرونا دلیلی و هدفی بود برای تغییر نه؛ تحولی در کل جهان، چه در میدان سیاست و چه در زمینه های گوناگون از جمله نگاهی دوباره به افقِ فکریِ خودمان، تعلیم و تربیت، مردم، خلقت و طبیعت و پروردگارِ جهانیان.

 

به گفته این مشاور تحصیلی مقطع متوسطه اول پسران، اغلب نظریه های علمی و به ویژه دانش روان شناسیِ کلاسیک برای تبیین پدیده ها و رفتارهای فردی و اجتماعی، به دنبال دلایلی می گردند که بیشتر گذشته نگرند.

 

وی توضیح داد: نگاه آدلر و شاگردانِ پس از او هدف را هدف گرفتند و باور دارند که گذشته نگریِ صرف، مانعی بر سر راهِ درک افراد و بویژه کودکان است و این برداشت باید تغییر کند. انقلابی که آلفرد آدلر بر پا کرد خیلی دیده و جدی گرفته نشد. او هوایِ تازه ای در کالبد تعلیم و تربیت خلق کرد.

 

مشاور تربیتی توضیح داد: دستگاه آموزش و پرورش، به ویژه ما معلمان بهتر است در دانش، نگرش، روش و منشِ خود بازنگری و نسلِ نوِ امروز را با جایگاهش آشنا کنیم تا زنجیره ی هدایت را با نگرشِ انسان گرایانه تری ادامه دهند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی اصول رفتاری آدلر در این جریان به کار می آید مطرح کرد: رفتار معطوف به هدف و آینده است ( در حالیکه علت معطوف به گذشته است)، نیرویی که در پسِ عمل وجود دارد، هدفِ آن است)، انسان کل است و ابعاد شخصیت انسان یکپارچه است، کودک موجودی اجتماعی است و هدف او کشف جایگاه خویش است آنچنان که آدلر می گوید: هدف اصلی کودک، تعلق پیدا کردن به خانواده و گروه است تا ارزشِ خود را بیابد.

 

وی توضیح داد: کرونا محکی بود برای من و مردم دنیا که خودم ببینم چقدر نسبت به زمین احساس مسئولیت می کنم؟چگونه من در شرایط بحرانی به دیگران کمک می کنم؟ به چه میزان خودباوری و خدا باوری دارم؟
تا چه اندازه همدلی می کنم و به قول آدلر، تا چه حد علاقه ی اجتماعی ام رشد کرده است؟ چه خوش گفت مولوی:

 

           ای بسا هند و ترک همزبان
                         ای بسا دو ترک چون بیگانگان
           پس زبان محرمی خود دیگرست
                         همدلی از همزبانی بهترست

 

نظامی در پاسخ به این پرسش که چطور اضطراب دوران کرونایی را مدیریت کنیم؟ عنوان کرد: چون اضطراب به خاطر طولانی شدن نگرانی و ابهام و بر اساس اطلاعات گوناگون و متنوع است و خطر به صورتِ مزمن در می آید، این راه حل ها می تواند کارساز باشد. اول اینکه به یک نقطه ی مطمئن تکیه کنید. اطلاعات ورودی به مغزتان را کاهش دهید، یعنی به طور مرتب به اخبار و اطلاعات به طور مشروح توجه نکنید. از وقت حداکثر استفاده را ببرید. به جذابیت های آینده و اهدافتان متمرکز شوید. به ارتباط ها و کارهای جدید و دوستان و فرصت های تازه ی بعد از کرونا توجه کنید.
 

کد خبر 975485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha